När ska jag åka till hingsten?

Twihard

Trådstartare
Hej! Jag ska betäcka mitt sto i år med min kompis hingst, för eget ändamål. Och jag tänkte börja nu i maj så jag har några månaders försök på mig. :) Däremot är jag inte så bra på det här med brunsterna (antal dagar osv). På mitt förra jobb där vi handbetäckte vet jag att ett sto betäcktes 2 gånger med en dags mellanrum, och oftast slog vid ett tredje försök. Så jag antar att stona högbrunstar typ 3 dagar?

I alla fall, första dagen mitt sto tydligt visade tecken (hon kissar mycket, ställer upp sig för hagkompisar osv) under förra brunsten var den 16e april. Därefter blev jag dessvärre jättesjuk så jag missade när brunsten slutade. Men om vi antar att hennes första högbrunstdag var den 16e (den 15e visade hon inte mycket alls, bara lite loj) - när tror ni hon högbrunstar igen?

Jag har fått lära mig att stona kan hejda sin brunst om man åker till hingsten förtidigt, pga miljöbytet. Så vill inte "sumpa det" om ni förstår. Däremot ska hon fribetäckas och gå i hagen med honom.

Jag har försökt räkna såsom jag hittat på nätet, att det skulle bli runt den 12e? Kan jag åka den 10e och lämna henne en vecka tror ni eller ska jag åka den dagen hon börjar visa tydliga tecken?
 
Generellt brukar en brunstcykel vara i 21 dagar så om hon började brunsta 16/4 förra gången borde hon börja i morgon nästa gång.
 
Ok, för om hingsten ej har fribetäckt och går på för tidigt kan han få så mycket stryk att han inte vågar sen när det är dags.

Hingstägaren vet vad hon gör men tack för att du lärde mig det, det tänkte jag aldrig på :)

Vi åkte igårkväll med henne och hon stod direkt för honom så ett bra språng fick de till och sedan fler idag tror jag. Hon går med hingsten nu. :)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 101
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 195
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp