När ska jag hämta kattungen.

Lilla

Trådstartare
Vi har bestämt att vi ska skaffa en liten kattflicka efter att ha förlorat våra andra pälsklingar under 2018.
Katten kommer bo hos mina föräldrar som är pensionärer och bor i hus.
Nu behöver jag dock ett råd.
Katten är 12 v 10 feb. Den 5 mars och två veckor framåt kommer mina föräldrar åka utomlands. Hämtar vi katten när den är 12 v hinner den vara hos oss 3 v innan dom åker.
Men sen blir det mån-fre X 2 som det blir ensam mellan ca 8-15 då.
Alternativ två är att hämta hem katten när dom kommer hem men då är den 17-18 v.
Vad tycker ni är bäst för katten?

6AAA4812-A081-4FEB-A2E9-0E791A267C66.jpeg
 
@MarieJ: Jag hade väntat. Det gjorde vi med den katt jag har nu, vi hade planerat in semester när hon blev 10 v (på den tiden var 10 v ok...).
I vårat fall går det 6 v till och katten är då 18 v.
Det finns ju lika mycket åsikter som det finns människor och vissa tycker att det blir jobbigare för katten efter så lång tid.
Jag själv vet inte och har inte bestämt ngt. Vill att katten ska må bra.
 
Det blir inte jobbigare gör katten att vänta. Den hinner bli mer självständig och kommer klara omställningen mycket bättre så jag skulle absolut vänta.

Mina kattungar levereras inte före 16 veckors ålder.
Ok det var det jag ville höra!
 
Tack. Ja hon är väldigt söt. Hon är uppfödd av tjejen som vi fick katten vi tog bort nu senast av.
Hon ville gärna att den hamnade hos oss och vi tycker att det är väldigt tomt.
Ja det är fruktansvärt tomt utan katt! Jag kände mina runt benen i flera månader efter de gått bort.
 
Det blir inte jobbigare gör katten att vänta. Den hinner bli mer självständig och kommer klara omställningen mycket bättre så jag skulle absolut vänta.

Mina kattungar levereras inte före 16 veckors ålder.
Min katt kommer vara 18 v i så fall. Kom att tänka på hur det blir för kattmamman? Dom brukar vara rätt nöjda på sina ungar vid 12 v eller? Här pratar vi 6 v extra.
 
I vårat fall går det 6 v till och katten är då 18 v.
Det finns ju lika mycket åsikter som det finns människor och vissa tycker att det blir jobbigare för katten efter så lång tid.
Jag själv vet inte och har inte bestämt ngt. Vill att katten ska må bra.

Jag tror att min ena var 22 veckor när hon kom till mig, den andra var gott och väl 18 veckor. Jag har ju bara ett facit och kanske att den som var 22 veckor hade mått bättre av att komma tidigare, just pga hon var väldigt blyg och fortfarande är ganska blyg för nya människor - det kanske hade varit mer formbart om hon kommit tidigare - eller så hade hon varit ännu blygare.
Den andra har alltid varit störst, bäst och vackrast enligt egen utsago
 
Jag tror att min ena var 22 veckor när hon kom till mig, den andra var gott och väl 18 veckor. Jag har ju bara ett facit och kanske att den som var 22 veckor hade mått bättre av att komma tidigare, just pga hon var väldigt blyg och fortfarande är ganska blyg för nya människor - det kanske hade varit mer formbart om hon kommit tidigare - eller så hade hon varit ännu blygare.
Den andra har alltid varit störst, bäst och vackrast enligt egen utsago


Jag tycker att det är svårt. Därför är jag jobbig och funderar högt och fram och tillbaka.
Kommer hon före resan så är hon 15 v när dom åker. Då har hon haft 3 veckor med sällskap och bo in sig-tid.
Hur gör andra människor som skaffar kattungar, jag menar dom flesta jobbar ju?
Vi har aldrig haft dom funderingarna då mamma jobbade som dagbarnvårdare och alltid har varit hemma.
Att vänta till hon är 18 är inget problem för mig i sig. Men jag funderar på vad 6 v gör på allt och inget. Vad man missar, vacconationstider och ja allt.
Och hur mår kattmamman.

Förlåt igen för att jag ältar.
 
Jag tycker att det är svårt. Därför är jag jobbig och funderar högt och fram och tillbaka.
Kommer hon före resan så är hon 15 v när dom åker. Då har hon haft 3 veckor med sällskap och bo in sig-tid.
Hur gör andra människor som skaffar kattungar, jag menar dom flesta jobbar ju?
Vi har aldrig haft dom funderingarna då mamma jobbade som dagbarnvårdare och alltid har varit hemma.
Att vänta till hon är 18 är inget problem för mig i sig. Men jag funderar på vad 6 v gör på allt och inget. Vad man missar, vacconationstider och ja allt.
Och hur mår kattmamman.

Förlåt igen för att jag ältar.

Hon ska vara vaccinerad två gånger och det hinns ju innan hon är 12 veckor.

Jag tror iofs att 3 veckors inboar tid räcker
 
Jag tycker att det är svårt. Därför är jag jobbig och funderar högt och fram och tillbaka.
Kommer hon före resan så är hon 15 v när dom åker. Då har hon haft 3 veckor med sällskap och bo in sig-tid.
Hur gör andra människor som skaffar kattungar, jag menar dom flesta jobbar ju?
Vi har aldrig haft dom funderingarna då mamma jobbade som dagbarnvårdare och alltid har varit hemma.
Att vänta till hon är 18 är inget problem för mig i sig. Men jag funderar på vad 6 v gör på allt och inget. Vad man missar, vacconationstider och ja allt.
Och hur mår kattmamman.

Förlåt igen för att jag ältar.

När jag tagit hem kattungar har jag alltid varit hem på lunchen så de har varit själva 4 timmar, haft sällskap 1 timme och varit själv 3,5 timme (alternativt om jag inte kunde gå hem på lunchen var någon av mina föräldrar/syskon förbi). Sen har jag aldrig haft bara en kattunge utan alltid minst två så de har haft sällskap av varandra.
 
Vi fick hem vår när han var 13 veckor gammal, och jag och sambon turades sedan om att jobba hemifrån i varsin vecka för att katten skulle få boa in sig och vänja sig vid oss. Efter de två veckorna började vi jobba som vanligt, men svärmor var där och tittade till honom 1-2 gånger om dagen de följande tre veckorna. Det gick alltså 5 veckor innan han lämnades ensam en hel arbetsdag. Han verkade dock sova mest hela dagarna.

I ert fall hade jag nog väntat, såvida ni inte har tillgång till någon som kan gå in och titta till den lilla medan ni jobbar och dina föräldrar är bortresta.
 
Jag fick hem min senaste katt när hon var 15-16 v, hade själv 2 kullar hemma och ville att de flesta skulle flyttat först. Jag tror inte det finns nått negativt med att vänta, katter har ju en förmåga att tro att allt är till dom och det brukar betyda självsäkerhet.
 
Jag tror också att det är bäst att vänta. Det brukar inte vara några problem med att kattungen är lite 'för gammal' möjligtvis att den får lite extra stryk om mammakatt är trött på den ;) men bättre det än det omvända. Jättesöt katt.
 
Min katt kommer vara 18 v i så fall. Kom att tänka på hur det blir för kattmamman? Dom brukar vara rätt nöjda på sina ungar vid 12 v eller? Här pratar vi 6 v extra.

Det brukar inte vara några problem. Jag har för vana att behålla en hona från varje kull och det har aldrig varit något problem.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 587
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 291
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 136
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp