När ska man anse att hästar är dumpade?

Masse

Trådstartare
Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade?
Verkar som om jag jämt råkar ut för underliga hästägare. I det här fallet så kom det på våren förra året en som tidigare haft hästar på bete här med en förfrågan om det fanns plats för 4 hästar och ett föl på bete. Det var ju inget konstigt och jag hade plats för alla.

Men det började nästan med en gång att spåra ut. Stoet med föl kom från en tredje person och det så fort det gick att transportera fölet lagligt. Långt ifrån tid och väder för att släppa ut ett så ungt föl 24/7. Dessutom var fölet skadat efter att ha fastnat i ett elstaket.
Nåja där stod jag med sto och föl utan att ägaren var med, så det var bara att stall in henne ihop med mina fölston tills det blev väder att släppa på bete. De övriga tre kom ägaren med själv, först två och sedan några veckor senare den tredje. Dessa gick direkt ut på bete och jag var inte själv hemma när de två första kom utan fick ett sms om att dom behövde verkas om jag kunde fixa det. Det kunde jag eftersom vi hade hovslagare beställd redan. Vi tog de här två ute på betet och att den yngsta var lite kinkig tog vi med en axelryckning eftersom vi stod ute. Förstod senare att man där de stod innan inte kunde verka henne alls.

Så kom hösten och det var dags att ta in hästarna, då ägaren till dessa inte varit ute hos sina hästar sedan den sista kom hit. Inte fick jag svar heller när jag ville att dom skulle hämtas. Tog ca en månad innan hon kom och hämtade de två som tre år. Ja det var egentligen inte ägaren utan en som skulle rida in dom som kom.
Kvar stod jag med ett fölsto med föl och en ohanterad unghäst. Ägaren hade glömt hitta stallplats.......
Jo jag hade plats så dom kunde bo här den vintern och vi skrev uppstallningsavtal som bröt direkt eftersom det stod att hyran skulle betalas i förskott och den kom alltid i efterskott.

Efter en vinter med osynlig ägare och ständiga påminnelser om betalning, sa jag upp henne efter årets bete. Dels så ska vi dra ner på antalet hästar vi har skaffat kor istället, plus då den dåliga tillgången på foder och höjda priser. Jag var tydlig med att om det ändå mot förmodan skulle finnas plats här skulle det bli markant dyrare.
Hästägaren har då under sommaren meddelat att hon har hyrt en gård och ska ta hem hästarna. Låter ju bra.
Så i augusti dök hon plötsligt upp och hämtade fölstoet, hon hade glömt betäcka henne. Stoet skulle till seminstation en månad och sedan komma tillbaka.
Stoet har inte kommit tillbaka, vilket känns riktigt bra ett år som detta, för hon var riktigt tungfodrad.

Nu har jag två gånger via Messenger hört av mig och sagt att först betet börjar ta slut och nu sist att det är slut. Ingen som helst reaktion från hästägaren, jag har inte hört något sedan hon hämtade fölstoet. Det går inte att ringa till henne heller, det har aldrig gått.
Jag vet att hon inte hyr någon gård utan är inhyrd på en gård i en lägenhet, ovisst hur det är med tillgång till stallplats där. Det är en stor anläggning med mycket hästar.

Ska jag räkna det två överblivna hästarna som dumpade nu?
Ska göra mer för att få kontakt med ägaren? Har fått fram hennes nya adress och kommer att skicka brev inkl. faktura för utlägg jag haft för hennes hästar under sommaren. Dom två som är kvar har tyvärr varit skadade bägge två och den ena behövde boxvila.
Eller vad tycker ni, hur hade ni gjort?
 
Så länge hon betalar kan de nog inte räknas som dumpade.
Sen hur du ska bli av med dem kan jag inte svara på.
 
Så länge hon betalar kan de nog inte räknas som dumpade.
Sen hur du ska bli av med dem kan jag inte svara på.
Hon har ju inte betalt mer än för betet. Så när det nu är slut och det är dags att börja fodra har hon inte betalat något. Avtalet som jag har haft med henne säger förskottsbetalning, som om hon skulle ha hästarna kvar skulle hon redan ha betalat för november.
 
Skulle göra som du tänker, dvs. skicka brev m/faktura. Tror att du måste skicka fakturan till inkasso m.m. innan du får ta "pant" i hästarna - med mindre det står annat i er kontrakt.
 
Hade meddelat att jag avser att utöva min retentionsrätt i hästarna, om hon inte gör rätt för sig. Vidare att du kontaktar djurskyddet i o m att hästarna nu inte kommer ha tak över huvudet. Att hålla hästarna i pant är ju inget du vill, men det kan ju ha den verkan att hon vaknar till liv och inser att hon kan förlora dem helt.

Väntat på någon form av respons, sedan åkt till gården hon bor på och tagit det därifrån.
 
Jag vet att jag är snäll och att det alltid är jag själv som sitter emellan. Men jag är obotlig optimist och hoppas att det ska dyka upp någon och hjälpa mig om det är riktig kris. Även om jag är ganska säker på att det inte gör det.

Jag kommer att gå till djurskyddet så fort jag är säker på att dom inte blir hämtade. Gjorde det redan förra året innan hon skrev på uppstallningsavtalet. Jag behöver bara vara säker på att hon inte kommer och hämtar, vilket jag inte vet när hon inte hör av sig. Känner att hon kanske inte är så lämplig att ha så många hästar, att det har blivit lite för mycket. Så länge hon glömde betäcka stoet, kändes det som hon insett sin begränsning. Men den känslan försvann ju snabbt när hon hämtade stoet för betäckning. Hon har minst en häst till, den ville hon ha hit på bete i år men det gick jag inte med.
Ohlsson där ser man, jag satte visst ner foten. :idea:
 
Jag vet att jag är snäll och att det alltid är jag själv som sitter emellan. Men jag är obotlig optimist och hoppas att det ska dyka upp någon och hjälpa mig om det är riktig kris. Även om jag är ganska säker på att det inte gör det.

Jag kommer att gå till djurskyddet så fort jag är säker på att dom inte blir hämtade. Gjorde det redan förra året innan hon skrev på uppstallningsavtalet. Jag behöver bara vara säker på att hon inte kommer och hämtar, vilket jag inte vet när hon inte hör av sig. Känner att hon kanske inte är så lämplig att ha så många hästar, att det har blivit lite för mycket. Så länge hon glömde betäcka stoet, kändes det som hon insett sin begränsning. Men den känslan försvann ju snabbt när hon hämtade stoet för betäckning. Hon har minst en häst till, den ville hon ha hit på bete i år men det gick jag inte med.
Ohlsson där ser man, jag satte visst ner foten. :idea:

Jag hade faktiskt gått till djurskyddet direkt. Jag hade varit helt övertygad om att hästarna var dumpade eftersom hon vägrar kontakt.
 
Det låter som att du är alldeles för snäll alt. konflikträdd eller båda.

Kontakta en jurist för att vara på den säkra sidan. Så att du gör helt rätt rent juridiskt.

En jurist/advokat kommer att kosta dig skjortan... Dessa förträffliga individer är hejare på att låta "taxametern" ticka i rasande fart.
 
Är båda hästarna som e kvar skadade? Har du kunnat kommunicera med ägaren om det? Tycker det låter som att hon har för många hästar så som du nämner och ganska egentligen allmänt dålig koll. I min mening brister hon som ägare och att kontakta djurskyddet ville jag nog gjort.

Tråkig situation :down:
 
Jag behöver bara vara säker på att hon inte kommer och hämtar, vilket jag inte vet när hon inte hör av sig.
Tycker det redan gått så långt att du ska anta att de inte kommer att hämtas - så länge du inte har fått bevis på motsatsen, och då något mer än ett vagt muntligt löfte. Pga. hennes bristande kontakt och tidigare avvikelser från vad som varit sagt.
 
Är båda hästarna som e kvar skadade? Har du kunnat kommunicera med ägaren om det? Tycker det låter som att hon har för många hästar så som du nämner och ganska egentligen allmänt dålig koll. I min mening brister hon som ägare och att kontakta djurskyddet ville jag nog gjort.

Tråkig situation :down:
Dom var skadade i somras var för sig. Den lille hade en uppfläkt hov och ett mindre sår. Den gången svarade ägaren och skulle ta hovslagaren. Vilken då enligt ägaren inte kunde komma så jag tog ut min. Vilket jag kom på just nu att jag inte fått betalt för. Såret var inte så farligt det handlade mest om att hålla det rent och fritt från flugor.
Den stora hade lyckats riva upp ett stort/långt sår på bogen/bringan. Vid det tillfället fick jag kontakt men ägaren var bortrest. Hon frågade aldrig själv om hur det gick men svarade om jag hörde av mig. Såret är läkt nu men placeringen av det gjorde att det inte var helt lätt och vi fick ha hästen i box en vecka ungefär. Tyvärr fick jag plocka in andra hästar också för att hålla henne sällskap. Så det blev lite jobb och gick åt en del av årets dyra grovfoder.

Det som jag upplever som tråkigast är att fölet som ju snart är två år har hon kanske sett tre eller fyra gånger sedan han föddes. Jag har fixat chip, id och pass annars hade han nog inte haft något.
 
Oj, så mycket extra du gjort här och något som verkligen borde blitt uppskattat av ägare. Om hon nu väljer att sälja så har du gjort det mkt lättare för henne på det fölet. Så otroligt frustrerande för dig att få in en sån ägare. Nu när vintern kommer och du förklarar din situation för henne känns det nästan som att hon bara låter tiden gå så att du får fixa mest möjligt. Jag hade nog räknat hästarna som dumpade, var det i augusti du hörde från henne sist? Hade ringt och meddelat djurskyddet om detta, menar starkt att man som ägare borde hålla sig uppdaterad på sina djur. Hur vet du om hon kan betala för att hästarna om dom nu stannar hos dig i vinter och du måste höja hyran? Har ni nått kontrakt på det? Jag kan egentligen inget om lagar men tänker att om det blir en tvist kanske det att du involverat djurskyddet kan stärka din position? Om ni inte har nått kontrakt längre har du nog inga skyldigheter direkt men man vill ju ta hand om hästarna så dom inte blir lidande.
 
Oj, så mycket extra du gjort här och något som verkligen borde blitt uppskattat av ägare. Om hon nu väljer att sälja så har du gjort det mkt lättare för henne på det fölet. Så otroligt frustrerande för dig att få in en sån ägare. Nu när vintern kommer och du förklarar din situation för henne känns det nästan som att hon bara låter tiden gå så att du får fixa mest möjligt. Jag hade nog räknat hästarna som dumpade, var det i augusti du hörde från henne sist? Hade ringt och meddelat djurskyddet om detta, menar starkt att man som ägare borde hålla sig uppdaterad på sina djur. Hur vet du om hon kan betala för att hästarna om dom nu stannar hos dig i vinter och du måste höja hyran? Har ni nått kontrakt på det? Jag kan egentligen inget om lagar men tänker att om det blir en tvist kanske det att du involverat djurskyddet kan stärka din position? Om ni inte har nått kontrakt längre har du nog inga skyldigheter direkt men man vill ju ta hand om hästarna så dom inte blir lidande.
Juridiskt har jag som stallägare ansvar enligt Djurskyddslagen för att hästarna inte far illa utan sköts om som dom ska. Kostnader som jag har kan jag kräva av ägaren i efterskott ev då via Kronofogden om ägaren inte betalar självmant.
Om man inte får kontakt med vilket jag då inte har fått så efter en viss tid kan jag kontakta djurskyddet och anmäla att jag har hästarna och att ägaren inte går att få kontakt med. Då kan Länsstyrelsen/djurskyddet göra försök att nå ägaren och även fatta beslut om att hästarna ska tas om hand.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 905
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp