När ska man ge upp, eller....

ghost

Trådstartare
när man INTE ska göra det???

Ni som varit med på forument länge minns kanske när jag skulle hjälpa min kompis som skulle jobba utomlands att träna hans häst i veckorna? Då handlade trådarna om stänkrädsla och om att "tappa" bakbenen, för hon galopperade omotiverat i lopp och hade 20,7 i voltrekord. Nog så imponerande, hmm. (Hon är inte ett dugg stänkrädd så länge andra hästar har sulky bakom, får vi träna lite kanske hon funkar i monté också!

Då hon var småfet, omusklad och rätt sned i korset och med fel i ländryggen som fixade ET till på henne och sen gjorde hon två starter med en seger och en 3:e-placering och en rekordsänkning på 2,4 sekunder. MEN... hon var inte fräsch i sista starten som hon gjorde på Örebro, om jag bestämt hade hon förmodligen inte startat. Men jag var ju "bara" co-driver.

I vilket fall som helst blev hästen halt, husse behandlade lite kotor och knän sen tog pengarna slut så han undrade om vi ville ha hästen. Då var vi framme i Februari 2004. Först sa vi tvärt nej, men sen ändrade vi oss lite för vi trodde att det skulle räcka med nån behandling till och lite mer akupunktur . Hon sprutade ytterligare i frambenen, sen återbesök då vi körde på bana. Aningen halt fram och orytmisk bak. Två omgångar sprutor till, sen ansågs hon vara ohalt men funkade bara hårt uppkäkad fram till det eländes kvalet i Augusti 2004. Hästen gick 200 m sen var det som att köra en bläckfisk, hon gick av på mitten och hade åtta ben! :confused: Bara att köra ut och den rapporteringen säger jag ingenting om för den skulle vi ha. Veterinären undtrade vad vi skulle göra, och jag hävdade att vi skulle kolla upp henne igen. Han undrade om vi inte gjort det eftersom det gått så lång tid sen starten innan.

Iväg till en veterinär som jobbar med alternativbehandling, han hävdade att jag skulle fortsätta på inslagen väg med att jobba med hennes muskler och att det inte var något större fel på henne, men i september 2004 gick hon 2 min.!!!! i halvknackig trav på rakbanan och hängde som en tok i bettet och kastade huvudet upp och ner (mina "flippar"). Så blev plötsligt ena lårmuskeln dubbelt så stor som den andra :crazy: , veterinären som kollade henne konstaterade sträckning och så blev det en kur fenylbutazon. Efter det började hon gå i 40-45-tempo fortfarande hängande i bettet och fullständigt orytmisk.

VI GAV UPP!!!!

Nu häst införskaffades (han som inte ville volta), tid beställdes på Swedish Meat den 13/1 i år. Men det blev inte bättre att mamma inte kunde ta ledigt från jobbet den dagen och runt den tiden hände det där med hästen som slet som i Lkpg och de började skjuta dem med gevär i stället. Så ny tid beställdes inte på ett tag.

I februari gick jag massagekurs, fortfarande helt inställd på att hästen hade GRAVA ryggproblem och aldrig ens skulle kunna bli ridhäst. När jag kom hem från kursen tyckte min mamma att vi skulle ge hästen en sista chans även om hennes år faktiskt gått ut...

Sagt och gjort, börja massera och börja bygga upp henne från grunden. Det var då jag startade flipp-tråden och hon älskar fortfarande sitt syntetbett, :idea: Tack för hjälpen!!!
Då hon inte kändes hundra drog vi till klinik igen och sprutade bakknäna och hästen blev nääääästan bra men aktionen stämde inte till hundra. Det gick inte att stå på med henne för då blev hon fortfarande snubblig.

Av en och annan anledning blev jag utan häst till montékursen och tog henne mest för att vara med i starten och i provstarten gick hästen som en klocka med som vanligt blev det bläckfisktrav så fort jag tog upp. :eek: Trots boots och senskydd fram hade hon gjort sig ett REJÄLT tramp i mellanrummet. :(
Men hon har bra läkkött så tre veckor senare testade vi med neopren-boots för de kan man ju sätta så att de täcker högre.
OCH HÄSTEN BLEV REN!!!! :banana:

Givetvis var hon tvungen att skalpera/klyva sitt ögonlock så att vi fick oss en tripp till Strömsholm en natt, men sedan hon läkt ihop har allt bara varit ett spel mot mål!!!

För två veckor sen "vann" hon alltså sitt kval på ett jättebra sätt och i kväll var det dags för comeback. När det gäller den hästen händer ju allt, så dagen till ära hade hon fått in ett kryp troligtvis en fluga i örat??? :eek: :devil: Hästen skakade oavbrutet på huvudet och gned sig mot allt som gick. :crazy:

På grund av detta fick vi en rätt usel start, hon hade mer bekymmer med att skaka på huvudet än att starta men vi gled ner i andraspår bakom tätklungan och så kom det en farande som tog dödens så att jag hamnade 2:a ut. 700 kvar kom första attacken och jag fick plats att smyga ut i rygg på den som gick. Efter en trång sistasväng var det några som var en bit framför och så kanske 5 hästar på bredd varav en kanske var före oss in i mål. Hon kämpade storartat och struntade i om det var trångt eller skvätte eller något och TANGERADE faktiskt rekordet i comebacken...
I stället för att köra bort de 12 poäng hon har längst bak i radem har jag för tillfället lagt till 18!!!! :bump:

En lång historia som faktiskt verkar sluta positivt då jag fortfarande är övertygad om att det finns en del utveckling i den här hästen bara hon får vara hel. :D Tack för att ni orkade läsa alltihop, jag ville bara dela med mej av glädjen att vara tillbaka igen!!!

/// ghost
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

Guuuud villken historia, jag har ju inte hängt med riktigt i alla trådar, men det låter ju som om den "fula ankungen" vuxit upp!!! Grattis och all ära å heder till dig som orkar vänta å traggla så där mkt!!! Men ibland så måste de ju bara ha sin tid och få bli friska, så löser det sig ju. Hoppas nu bara att den får vara hel nu då, den verkar ju varit allt annat än det.... Men nu har den karnske haft sitt på ett tag får man ju hoppas.
Lycka till nu!!!
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

Jag glömde nog en del i resumén, bland annat det mest primära... :o

Precis när hon blev friskförklarad för sin skumma frambenshälta fick hon en smal horisonell hovspricka på det "halta" benet, två månader senare kom det ner en stor gammal hovböld genom sulan...

Vi har en känsla av att det där var en väldigt dyyyyyr hovböld för hon var bara småhalt under alla sprutor. :mad: :eek:

Ren teori från oss är också att hon "trillat ihop" i aktionen för att inte trampa sig och varit så skicklig på det att det aldrig synts något förrän jag fick vansinnesrycket och klättrade upp på ryggen på henne.

En eloge till min mamma som dels övertalade mig att ge henne en chans till, och sen inte opponerade sig ens när jag skulle ha ut henne under sadel!!! :bow: :bow: :bow:

/// ghost
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

Grattis!!! :bump: :bump:
Trægen vinner! Jætteroligt att du fortsatte kæmpa och visade att det faktiskt funkade!
ja, finns væl inte mycket mer att sæga æn ænnu ett jættegrattis!!! (vad många æ det blev dær... :crazy: )
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

Man kan ställa om på datorn så man inte får så många æ och ist får ä och ø kan bli ö.... Jag har bott i danmark jag med, mkt trevligt land (lite avis på dig faktiskt....)
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

ghost skrev:
En eloge till min mamma som dels övertalade mig att ge henne en chans till, och sen inte opponerade sig ens när jag skulle ha ut henne under sadel!!! :bow: :bow: :bow:

/// ghost

Visst ska din mamma ha en eloge, men jag vill nog ge tränare och kusk en eloge också :bow:
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

Jättegrattis!!! Det är verkligen en fula ankungen-historia eller solskenshistoria!! Det var roligt att hon gick så bra redan i första starten. Håller tummarna för att det går ännu mer framåt till nästa start! :)
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

hahahaa... vilken historia... man mår lixom bättre när man läst den ;) man tänker OJ.. jag har nog haft det ganska bra endå :angel: :D
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

*ursækta intrånget på tråden*
vet inte om det skulle uppskattas att jag stællde om skolans datorer till svenska... :crazy: ska snart skaffa internet hemma (malmø) och då blir det svenska bokstæver, det lovar jag! :D

grattis ghost æn en gång! :banana:
 
Sv: När ska man ge upp, eller....

Grattis igen och BRA jobbat! :bow:
Hoppas att historian fortsätter länge länge!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 402
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp