När ska man ha vilket täcke?

clara123

Trådstartare
Hej! Har nyligen köpt min första häst och skulle vela höra hur ni gör med täcken😊 Jag vet på ett ungefär men hade ändå velat höra hur ni gör till era hästar. Hur varma vinterdäcken har ni, vid vilka grader lägger ni på vilket täcke och hur vet man egentligen om hästen är för kall eller för varm? Tänker på en helklippt häst. Lägger ni på tunnare täcken om hästen är halvklippt?
 
Svårt att säga då det är väldigt individuellt. De två hästarna jag ägt (vintertid i alla fall) har skiljt sig 100-200g + hals vid samma väderlek. Man får känna och testa och titta på hästarna.
 
Nu har jag en fryslort till varmblodstravare som inte ens tål när de regnar på honom på sommaren utan att han fryser 🤣 Han har olika täcken vid olika grader helt enkelt. Han var helklippt i vintras och när de var som kallast hade han 300 gram med helhals. När de var mitt i mellan väder säg 5-10 minus grader hade han 150 gram och helhals. Annars går han oftast med 100 gram med hals på höst och vår. Inne har han 200 grams stalltäcke från hösten till en bit in på våren. Stallet är isolerat men desto mer han tränar och tävlar desto mer är han frusen av sig antagligen för att han förbränner mängder under ett vanligt löp.
Medan vårt andra varmblod knappt ens rör ett öra när de regnar och är inte speciellt frusen så han har klarat sig hela vintern med 100 gram utan hals. De skiljer jätte mycket mellan dem helt enkelt trots fri tillgång på hö året runt typ.
 
Jag har mina två halvblod på lösdrift, tävlingshästen halvklippt och pensionären oklippt. Båda går utan täcke hela vintern med fri tillgång på hö. Så det beror helt på häst och miljön den vistas i (tillgång på mat och skydd bland annat) skulle jag säga.

Sommartid har dom flugtäcken vid behov men det brukar inte vara mer än några dagar per sommar.
 
Beror på häst, men även typ av hage, tillgång till mat eller ej mm. Om de rör sig i hagen, har tillgång till skydd från väder/vind och har mat i hagen så håller de värmen bättre.

Min häst har täcken som är 400g, 250g, 50g och 0g. Har även liners på 100g och 200g så kombinerar lite olika utifrån behov.

Om man sticker in handen under täcket bak vid länden så känner man om hästen är lagom varm. En helklippt häst ska kännas lite gosvarm under täcket, har den vinterpäls på ryggen ska den kännas svalare men inte kall. Man får testa sig fram med sin häst, hålla koll i olika väder.
 
Den frågan är svår att svara på. Jag har haft oklippt lite ädlare ponny som behövde 500 gram vid 8-10 minus och har en som vid samma temperatur vill ha 100 gram som halvklippt. Jag har haft en fjording som helt oklippt behövde minst 300 gram, gärna 400 gram så snart det var kallare än nollan och jag har haft en häst som även vid 20 plusgrader behövde täcke för att inte få ont i ryggen så snart det regnade.

Det @MiniLi skriver ovan är en bra riktlinje men endel hästar vill vara betydligt mycket varmare än så under täcket medans andra inte alls vill vara så varma. Man måste känna ofta på sin häst och lära känna hen så att man lär sig vad just ens egen häst vill ha och behöver för att vara komfortabel.

Hur mycket hästen rör sig i hagen spelar också in och vilket klimat hästen lever i. Fuktiga vindar i söder eller torrare kyla i norr? Har hästen fri tillgång på foder eller står hen utan hela dagen? Hur länge är hästen ute? Hela dygnet eller ett par timmar? Finns det skydd eller står hästen på ett öppet fält? Allt sådant spelar in också då hästens egna individuella behov.
 
1 regntäcke (används mellan 10 till 17 grader och regn)
2 fleecefodrade regntäcken (används mellan -5 till 15 grader)
2 st 100 g vintertäcken (används mellan -10 till några minusgrader)
2 st 200g vintertäcke (används när det är under - 10)

Naken vid 15+, vindstilla och sol. Alltid naken på sommaren om det inte ösregnar.

Har en lite småfrusen valack av halvblodsmodell, han sätter knappt någon vinterpäls. Klipps inte.
Är det soligt och vindstilla - tunnare täcken eller naken.

Brukar stoppa handen innanför täcket och känna på tempen, det ska kännas behagligt. Min häst brukar vara väldigt tjurig när han fryser, man ser direkt på honom när det inte passar 😅.
 
Min häst är relativt varm av sig och oftast halvklippt, jag brukar köra 50 gram hela hösten och våren, 100 gram om det är runt 10 minus och 200 gram om det är runt 20 minus.
 
Hej! Har nyligen köpt min första häst och skulle vela höra hur ni gör med täcken😊 Jag vet på ett ungefär men hade ändå velat höra hur ni gör till era hästar. Hur varma vinterdäcken har ni, vid vilka grader lägger ni på vilket täcke och hur vet man egentligen om hästen är för kall eller för varm? Tänker på en helklippt häst. Lägger ni på tunnare täcken om hästen är halvklippt?
Min har 50 g merparten av vinterhalvåret och 100 g som mest. Om jag var som du skulle jag inte inhandla hela arsenalen på en gång utan se hur hästen är och kanske ligga ett steg före in i nästa årstid. Du kanske inte ens behöver ha hästen klippt. Mycket beror ju så klart på var du bor 😊
 
Min new forest med björnpäls har ett regntäcke med 0 grams fyllning på sig under regnsäsongen, det vill säga typ november till april. Blir det riktigt, riktigt kallt har jag ett tjockare, typ 100 gram att byta till, men då ska det vara bortåt tio minus och det är det nästan aldrig här där jag bor. Hästen är inte klippt, skulle hon klippas vinterhalvåret skulle hon förmodligen behöva tjockare täcke, så klart.

Shettisen har aldrig täcke, han hatar det och gör sitt bästa för att likt Houdini ta sig ur det. Han behöver väl egentligen inte heller, så han slipper, det är mer att jag hade mått bättre om han hade haft ett tunnare täcke på sig när det ösregnar femton dagar i sträck i november, men inser att det är mer mitt samvete som pratar än hans behov.
 
Det är som att svara på hur långt ett snöre är. Varierar mycket från häst till häst, hage, vindskydd, klippning mm. Mest täcken jag nånsin fått lägga på häst var i vintras när det blev -20 och på min nyimporterade spanjor. 3x400gr plus hals🥶. Och han frös ändå. Allt handlar om omständigheter.
 
Du får se lite efter hur din häst reagerar på kyla, men min erfarenhet är att det snarare är kombinationen väta/blåst/kyla som är mest besvärligt snarare än enbart kyla.
Jag har inga fodrade täcken utan använder enbart liners under regntätt täcke. Det blir mycket lättare att tvätta och ger större valmöjlighetr för lägre kostnad. har man hästen uppstallad (vilket kan vara det knepiga när det gäller täckesbyten) så kan man eventuellt ha linern som innetäcke och så kan personalen bara lägga på utetäcket (skaltäcket) vid utsläpp.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Fritid Min man fyller snart 40år. Tanken är att han ska få ett interrailkort så att vi kan tågluffa genom Europa. Vi ska till Belgien och...
Svar
5
· Visningar
311
Senast: VLMF
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp