När ska man orosanmäla?

Milosari

Trådstartare
Sonen på 5 år har en kompis som är några år äldre. De lärde känna varandra förra sommaren och jag etablerade lite kontakt med hens föräldrar. Nu har de börjat umgås igen och jag känner att det är något som skaver lite.

1) ungen är alltid ute. Hen är 8 år tror jag men är ute till minst 20 på kvällen
2) hen är alltid hungrig. Är hen här när det finns mat över så bjuder jag såklart, och smsar föräldrarna. Mamman svarar ibland med hjärtsmileys och tack.

Idag var barnet hemma hos mig från ca 17-19.30 och hade enligt uppgift inte fått middag hemma. Jag ordnade såklart fram lite mat innan jag skickade hem hen. Skickade sms att barnet var hos mig och tid för hemgång men fick inget svar.

Föräldrarna är på ytan ordnade. Mamman är ytligt bekant med sonens pappa men vill inte ha playdates med ungarna. Hon är ute med ett betydligt yngre syskon ibland och har ett bra jobb.Utåt sett är de helt normala och väldigt Svensson.

Men jag oroar mig för kompisen och dennes äldre syskon. Det är lite för mycket hippieuppfostran över det. Är det fog för orosanmälan eller inte? Vill undvika direkt konfrontation eftersom vi är orolig för att det kommer leda till mindre kontakt. Nu vet hen ju att hen alltid är välkommen hit och hen har en fin relation med min son. Jag vill inte fördärva det.

Lite input tack, behöver rensa hjärnan
 
Så din grund för orosanmälan är att barnet leker ute på kvällarna och inte har ätit middag klockan 17? :confused:
Nu skriver du inte hur sent barnet leker ute men just 20-tiden ser inte jag som ett problem. Inte heller att man inte ätit middag klockan 17.

Ser jag till min egen unge så äter hon allt man ställer framför henne och säger i princip aldrig nej till mat. (Kan alltså framstå som alltid hungrig.) Kvällsmat äter vi någon gång mellan 20 och 21. Är hon ute och leker eller är hos en kompis så brukar hon ha just 20 som komma-hem-tid.
SMS svarar jag inte alltid på så snabbt. Jobbar jag kan det ta flera timmar eftersom jag jobbar mobilfritt.

Nu finns det kanske fler saker som väcker din oro men baserat på det du skrivit här ser jag inga problem.
 
Sonen på 5 år har en kompis som är några år äldre. De lärde känna varandra förra sommaren och jag etablerade lite kontakt med hens föräldrar. Nu har de börjat umgås igen och jag känner att det är något som skaver lite.

1) ungen är alltid ute. Hen är 8 år tror jag men är ute till minst 20 på kvällen
2) hen är alltid hungrig. Är hen här när det finns mat över så bjuder jag såklart, och smsar föräldrarna. Mamman svarar ibland med hjärtsmileys och tack.

Idag var barnet hemma hos mig från ca 17-19.30 och hade enligt uppgift inte fått middag hemma. Jag ordnade såklart fram lite mat innan jag skickade hem hen. Skickade sms att barnet var hos mig och tid för hemgång men fick inget svar.

Föräldrarna är på ytan ordnade. Mamman är ytligt bekant med sonens pappa men vill inte ha playdates med ungarna. Hon är ute med ett betydligt yngre syskon ibland och har ett bra jobb.Utåt sett är de helt normala och väldigt Svensson.

Men jag oroar mig för kompisen och dennes äldre syskon. Det är lite för mycket hippieuppfostran över det. Är det fog för orosanmälan eller inte? Vill undvika direkt konfrontation eftersom vi är orolig för att det kommer leda till mindre kontakt. Nu vet hen ju att hen alltid är välkommen hit och hen har en fin relation med min son. Jag vill inte fördärva det.

Lite input tack, behöver rensa hjärnan
Jag tänker att en anmälan görs om man känner oro, vilket du gör. Sen är det upp till myndigheten att utreda.
 
Så din grund för orosanmälan är att barnet leker ute på kvällarna och inte har ätit middag klockan 17? :confused:
Nu skriver du inte hur sent barnet leker ute men just 20-tiden ser inte jag som ett problem. Inte heller att man inte ätit middag klockan 17.

Ser jag till min egen unge så äter hon allt man ställer framför henne och säger i princip aldrig nej till mat. (Kan alltså framstå som alltid hungrig.) Kvällsmat äter vi någon gång mellan 20 och 21. Är hon ute och leker eller är hos en kompis så brukar hon ha just 20 som komma-hem-tid.
SMS svarar jag inte alltid på så snabbt. Jobbar jag kan det ta flera timmar eftersom jag jobbar mobilfritt.

Nu finns det kanske fler saker som väcker din oro men baserat på det du skrivit här ser jag inga problem.
Om barnet slutat skolan typ 15 och inte får mat före 20 så ja, då är det inte som det ska.
 
Så din grund för orosanmälan är att barnet leker ute på kvällarna och inte har ätit middag klockan 17? :confused:
Nu skriver du inte hur sent barnet leker ute men just 20-tiden ser inte jag som ett problem. Inte heller att man inte ätit middag klockan 17.

Ser jag till min egen unge så äter hon allt man ställer framför henne och säger i princip aldrig nej till mat. (Kan alltså framstå som alltid hungrig.) Kvällsmat äter vi någon gång mellan 20 och 21. Är hon ute och leker eller är hos en kompis så brukar hon ha just 20 som komma-hem-tid.
SMS svarar jag inte alltid på så snabbt. Jobbar jag kan det ta flera timmar eftersom jag jobbar mobilfritt.

Nu finns det kanske fler saker som väcker din oro men baserat på det du skrivit här ser jag inga problem.
Är din 8-åring försvunnen ett par timmar utan att du vet var hon är? Ingen varm mat innan 20? Jag trodde att de behövde sova vid 21 senast för att orka gå i skolan.
 
Är din 8-åring försvunnen ett par timmar utan att du vet var hon är? Ingen varm mat innan 20? Jag trodde att de behövde sova vid 21 senast för att orka gå i skolan.

Försvunnen? Det skrev du inget om att barnet var. Och nej, mellanmål ca 15 och sen kväll någon gång mellan 20 och 21.
Min unge har läggningstid 21.15 och har haft det ett par år. Det funkar fint.
 
Sonen på 5 år har en kompis som är några år äldre. De lärde känna varandra förra sommaren och jag etablerade lite kontakt med hens föräldrar. Nu har de börjat umgås igen och jag känner att det är något som skaver lite.

1) ungen är alltid ute. Hen är 8 år tror jag men är ute till minst 20 på kvällen
2) hen är alltid hungrig. Är hen här när det finns mat över så bjuder jag såklart, och smsar föräldrarna. Mamman svarar ibland med hjärtsmileys och tack.

Idag var barnet hemma hos mig från ca 17-19.30 och hade enligt uppgift inte fått middag hemma. Jag ordnade såklart fram lite mat innan jag skickade hem hen. Skickade sms att barnet var hos mig och tid för hemgång men fick inget svar.

Föräldrarna är på ytan ordnade. Mamman är ytligt bekant med sonens pappa men vill inte ha playdates med ungarna. Hon är ute med ett betydligt yngre syskon ibland och har ett bra jobb.Utåt sett är de helt normala och väldigt Svensson.

Men jag oroar mig för kompisen och dennes äldre syskon. Det är lite för mycket hippieuppfostran över det. Är det fog för orosanmälan eller inte? Vill undvika direkt konfrontation eftersom vi är orolig för att det kommer leda till mindre kontakt. Nu vet hen ju att hen alltid är välkommen hit och hen har en fin relation med min son. Jag vill inte fördärva det.

Lite input tack, behöver rensa hjärnan
Ville bara säga att det är ju inte alls konstigt just att inte ha ätit middag klockan 17. Vi äter middag normala icke coronatid klockan 18.30-19 vilket är det helt normala för mig. Att äta middag klockan 16:30 känns helt bakvänt men jag vet ju att folk gör det.

(15-16 är ju tiden för mellis)
 
Av det du skrivit i ts tycker jag inte att det är något som är direkt oroande men det kanske finns annat bakom som gör det.

Vi har knappt hunnit hem från jobb till kl 17 så att ha hunnit äta tills dess är vore omöjligt. Min fyraåring går och lägger sig mellan 20-21 så jag tycker inte det låter så konstigt att en åttaåring skulle göra det heller, men större barn kanske är tröttare efter skolan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sonen på 5 år har en kompis som är några år äldre. De lärde känna varandra förra sommaren och jag etablerade lite kontakt med hens föräldrar. Nu har de börjat umgås igen och jag känner att det är något som skaver lite.

1) ungen är alltid ute. Hen är 8 år tror jag men är ute till minst 20 på kvällen
2) hen är alltid hungrig. Är hen här när det finns mat över så bjuder jag såklart, och smsar föräldrarna. Mamman svarar ibland med hjärtsmileys och tack.

Idag var barnet hemma hos mig från ca 17-19.30 och hade enligt uppgift inte fått middag hemma. Jag ordnade såklart fram lite mat innan jag skickade hem hen. Skickade sms att barnet var hos mig och tid för hemgång men fick inget svar.

Föräldrarna är på ytan ordnade. Mamman är ytligt bekant med sonens pappa men vill inte ha playdates med ungarna. Hon är ute med ett betydligt yngre syskon ibland och har ett bra jobb.Utåt sett är de helt normala och väldigt Svensson.

Men jag oroar mig för kompisen och dennes äldre syskon. Det är lite för mycket hippieuppfostran över det. Är det fog för orosanmälan eller inte? Vill undvika direkt konfrontation eftersom vi är orolig för att det kommer leda till mindre kontakt. Nu vet hen ju att hen alltid är välkommen hit och hen har en fin relation med min son. Jag vill inte fördärva det.

Lite input tack, behöver rensa hjärnan
Men du menar att problemet är att du tänker att föräldrarna inte vet vart barnet är och att det är långt borta från hemmet? Dvs där du ser barnet "ute" är det inte två minuters språngmarsch för att komma hem utan typ cykling 5-10 minuter? Och du tänker att deras dörr är låst så barnet inte kan gå in självt och ta ett äpple om det blir hungrigt?

När vårt barn var yngre kunde han cykla runt här i kvarteret och absolut försvinna ett par timmar, vi visste ju att det fanns ett par tre vänner som han antagligen umgicks med och om han inte var tillbaka inom rimlig tid gick jag och letade. Vi sa att han inte fick äta middag hos någon utan att fråga oss men han gjorde det ändå ibland.
 
Senast ändrad:
Försvunnen? Det skrev du inget om att barnet var. Och nej, mellanmål ca 15 och sen kväll någon gång mellan 20 och 21.
Min unge har läggningstid 21.15 och har haft det ett par år. Det funkar fint.
Ja alltså föräldrarna kan ju inte vetat var barnet var från ca 17-19 eftersom hen var hos mig och jag skickade sms vid 19.

Ni börjar kanske sent? Enligt 1177 behöver barn i den åldern sova 10-11 h per dygn. Det är såklart individuellt hur mycket man behöver sova men går man upp vid 6 blir det kanske lite tight att somna vid 21.30.
 
Ville bara säga att det är ju inte alls konstigt just att inte ha ätit middag klockan 17. Vi äter middag normala icke coronatid klockan 18.30-19 vilket är det helt normala för mig. Att äta middag klockan 16:30 känns helt bakvänt men jag vet ju att folk gör det.

(15-16 är ju tiden för mellis)
Vi äter inte heller middag innan kl 17 men att inte ha fått mat innan 19.30 en vardag tycker jag är orimligt för ett litet barn.
 
Att inte ha ätit middag betyder ju inte att det inte har ätits mellanmål.
Jag tolkar det som att barnet är "vind för våg" efter skolam och fram till läggdags. Alltså att hen inte får något att äta efter skolan.

Det är ju tyvärr inte helt ovanligt men fortfarande inte okej. Vissa föräldrar kanske själva inte är så hungriga och så tänker de inte på att barnet behöver nån form är mat och rutin. Jag skulle nog själv ha svårt med det, eftersom jag äter lite hur som helst.
 
Är din son på 5 år ditt första barn?

Själv hade jag mycket mer koll (mat och var hen var) på mitt första barn än mitt andra barn och extremt mycket mer koll på barnen när de gick på förskolan än när de blev lite större och gick i skolan.

Föräldrarna till kompisen kanske har en normal tillsyn för ett något äldre barn som dessutom inte är först i syskonskaran. Ring och rådfråga socialen utan att nämna namn, om du är osäker. Jag tänker om de tycker det värt att anmäla så säger de det om du frågar.
 
Vi äter inte heller middag innan kl 17 men att inte ha fått mat innan 19.30 en vardag tycker jag är orimligt för ett litet barn.
Det beror väl helt och hållet på hur man definierar mat. Jag var ganska tydlig med att 15-16 är en väldigt normal tid för mellis och svensk form av mellis sammanfaller väldigt mycket rent matmässigt med tex dansk och norsk lunch, nämligen tex macka och frukt.

Faktum är att fritids på skolan för barn under 9 verkar ha en jättemåltid klockan 15 med ett flertal mackor och fil och mjölk osv. (precis som när jag var liten då vi iofs drack O'boy och proppade i oss rostade mackor på fritids och hos dagmammefritids. Fram tills dess man var runt 9-10 år och istället fick köpa kupong för bulle och festis på skolan och sedan fortsätta lektioner. Fritids var ju en plats dit man gick, en ganska lång promenad, med många gator (och skolpoliser), många barn i grupp efter skolan.)

Så jag tycker absolut mellis är "mat" även om jag inte anser det vara "middag".

Det verkar finnas två versioner på ätande i Sverige i alla fall. Dels mellis på eftermiddagen och sedan middag på kvällen eller middag på eftermiddagen och kvällsmacka/kvällsvard på kvällen. Det är ju i essens exakt samma form av käk, om än fördelat på olika tider. (Så när natten kommit har barnen ätit exakt samma två måltider, bara i olika ordning)

Det är supernormalt att äta middag 19-21 halva Europa gör det.

Att det finns människor som äter middag klockan 16-17 om det inte är söndagssteken a la jättetraditionellt visste jag inte ens som liten, utan har insett efterhand. Det normala när man var tex 11-12 som liten var att man gick hem två barn och gick totalt lös i alla skåp efter mellis, lekte och runt 18:30 stack hem eller väntade medan kompisen åt middag när hennes mamma kommit hem.
 
Senast ändrad:
Hur ofta händer detta? Under hur lång tid har det pågått? Vet du om barnet äter mellanmål? Är barnet kanske ett sånt barn som alltid är hungrigt?

Jag har jobbat i flera år med att ta emot orosanmälningar för barn som kan tänkas fara illa, på det du skriver här ser jag inget som jag tycker att du bär anmäla om det inte är så att det har pågått i varje dag under en längre tid. Men jag skulle börja med att fråga barnet försiktigt hur det ser ut med mat och tider att komma hem, och tänka på att barn i den åldern pratar utifrån hur det uppfattar världen.
 
Vi äter inte heller middag innan kl 17 men att inte ha fått mat innan 19.30 en vardag tycker jag är orimligt för ett litet barn.
Sedan kan ju såklart något vara fel ändå, barnet kanske inte går på fritids och inte har fått mackor och kanske inte får gå hem och hemmet är kanske låst och ingen förälder hemma osv. Men just matvanorna är ju normala.
 
En av min äldstas kompisar är alltid hungrig. Precis alltid. Det första hon frågar när hon kommer hit är när vi ska äta. Jag känner föräldrarna och är tämligen säker på att hon får mat hemma. Hon är väl bara sån, hon gillar mat och det är lite extra kul att äta hos någon annan tror jag.

Jag har även konstaterat att många familjer har betydligt senare vanor än vad vi har. Jag förstår inte hur de får det att gå ihop men uppenbarligen så gör det det.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Destiny_D
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 984
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp