När ska vi börja bli oroliga på riktigt?

Förstår din oro, men ibland kan det ha naturlig förklaring. När min lillebror pluggade i Malmö så plötsligt försvann han, svarade inte på telefon, jag och min syster fick spader. Messade, skrev på hans FB, MSN osv. Iofs så svarar han alltid när man ringer eller messar vilket gjorde oss ännu mera oroliga. Jag var på väg ner när vi äntligen fick tag på honom och han hade tappat sin mobil i vattnet :meh:

Ja, jag hoppas det är någon liknande orsak här också... Som sagt så är hans mobil från 1800-talet nästan. Skulle inte alls bli förvånad om det dött. Han har dock dator så han borde kunna svara via Messenger där iallafall, men nu skrev jag ju så sent där ikväll så han kanske stängt ner. Och tror väll inte han går in där innan jobbet i morgon heller, så jag räknar med att det blir att ringa jobbet i morgon, sen får jag väll känna mig lite som en stalker då, och han får väll bli arg, men vad fan ska jag göra då...
 
Ja, jag hoppas det är någon liknande orsak här också... Som sagt så är hans mobil från 1800-talet nästan. Skulle inte alls bli förvånad om det dött. Han har dock dator så han borde kunna svara via Messenger där iallafall, men nu skrev jag ju så sent där ikväll så han kanske stängt ner. Och tror väll inte han går in där innan jobbet i morgon heller, så jag räknar med att det blir att ringa jobbet i morgon, sen får jag väll känna mig lite som en stalker då, och han får väll bli arg, men vad fan ska jag göra då...

Jag tänker också på om det är mobilen har han inte kunnat swisha heller.
 
Tror ni jag får ut den informationen om han är på plats eller inte i morgon? Jag vet ju hans personnummer, och om jag ringer som orolig syster så borde dom väll kunna ge svar på om han är där eller inte? Eller får dom inte berätta sånt?

Jag vet inte ens vad han gör där och det verkar ju stoooort! Jag frågade han vad han gjorde och det var lite allt möjligt, beställa grejer, laga om något gått sönder osv. Här hemma i Dalarna var han fastighetsskötare, men jag vet ju inte alls vad han gör nu, mer än att han ska jobba där....
 
Det vore guld värt! :heart Känns lite vemodigt att kontakta polis och dra igång något när han antagligen (och FÖRHOPPNINGSVIS) lever och mår bra, men bara förlagt mobilen och har mycket runtomkring nu när han ska flytta igen sista augusti, men får vi inte tag på honom under morgondagen så måste vi ju. Grejen är att han kommer ju bli skitarg och tycka att vi vill ha kontroll på vad han gör typ, men vi är ju oroliga på riktigt...

Han ser det väll inte så alls gissar jag. Han tycker väll att allt är som vanligt och vi borde förstå att han har fullt upp nu med jobb och flytt och inte kan sitta med telefonen i handen ”hela tiden”.

Jag håller tummarna att din bror hör av sig till er imorgon!
Men som sagt, bara skicka ett pm om det är något du vill ha hjälp med, bara en fråga eller något rent handlingskraftigt. ❤️
 
Tror ni jag får ut den informationen om han är på plats eller inte i morgon? Jag vet ju hans personnummer, och om jag ringer som orolig syster så borde dom väll kunna ge svar på om han är där eller inte? Eller får dom inte berätta sånt?

Jag vet inte ens vad han gör där och det verkar ju stoooort! Jag frågade han vad han gjorde och det var lite allt möjligt, beställa grejer, laga om något gått sönder osv. Här hemma i Dalarna var han fastighetsskötare, men jag vet ju inte alls vad han gör nu, mer än att han ska jobba där....

Ring deras växel och sök honom via namn och be att bli kopplad, du behöver inte presentera ärendet närmre. Via mitt arbete har jag några kontakter som jobbar på deras fastighetssida som jag i värsta fall kan kontakta också åt dig.
 
Alltså, TACK, tack, tack!!!! :heartheart:heart Blir helt rörd av all hjälp jag blir erbjuden och tips och råd. Jag visste som sagt inte alls vad jag egentligen ville med denna tråd, för ingen av er kan ju bara trolla fram brorsan såklart, men alltså.... WOW! Det känns nästan som om ni skulle kunna göra det endå...

Ni är fantastiska, hela högen! ❤️ Jag sitter närmare 60-70 mil ifrån och kan inte göra ett skit egentligen, men ni erbjuder mig/oss så mycket hjälp, utan att jag ens behövt fråga. Underbara buke!!!! ❤️
 
Har ni kollat med patientupplysningen?
alltså om han hamnat på sjukhus etc.

Nej, vi har inte kollat någonting. Det är först nu på kvällen jag har blivit orolig, eftersom han normalt sett inte alltid svarar mamma. Visst har jag tänkt att det är konstigt att han inte swishat, men jag har inte varit orolig. När sen jag skrev och frågade om det går bra med jobbet och packning, sen även ett till där jag skrev att mamma var orolig och endå inget svar, då blev jag orolig, för mig brukar han svara. Visst att det kan ta några timmar/en dag, men inget svar på hela dagen ihop med att han inte swishat så blev jag orolig först i kväll. Och jag jobbar så kan inte prata i telefonen. Slutar kl 12 i morgon och ska ta tag i det så fort jag kommer hem om jag inte hört någon av han innan dess.

Jag har aldrig behövt leta efter någon så jag vet inte ens vart man vänder sig... Men jag testar jobbet först. Är han där så är det ju jättebra. Är han inte där så vet jag inte om jag kan få reda på om han sjukanmält sig, eller om han bara inte dykt upp. Men då får jag kanske kolla upp om han ligger på något sjukhus, innan jag kontaktar polisen?

Blir faktist lite arg på han också. Jag hoppas verkligen att det är mobilen som gått sönder och inte att han bara struntat i att svara! Jag sa så till han nu innan han åkte hem efter han var hit på semestern att han får se till att ha mobilen med sig mer, för pappa börjar verkligen bli skröplig. Vill ju kunna få tag på brorsan om pappa blir riktigt dålig också. Ska jag behöva jaga han i flera dagar då också så blir jag knäpp. Han har ju några timmar hit också om vi säger så. Och nu utan bil också.
 
Ring deras växel och sök honom via namn och be att bli kopplad, du behöver inte presentera ärendet närmre. Via mitt arbete har jag några kontakter som jobbar på deras fastighetssida som jag i värsta fall kan kontakta också åt dig.

Googlade namn + Malmö universitet, och jag fick en träff! Så nu vet jag iallafall att det är där han jobbar och inte i Lund. Står som ”servicetekniker/husservice”. Då vet jag iallafall lite mer vad jag ska fråga efter. Jag vill som sagt bara veta att han är där. Jag behöver inte ”störa” han på jobbet, ge han en utskällning, eller kräva en förklaring, jag vill bara veta att lillebror lever. ❤
 
Tror ni jag får ut den informationen om han är på plats eller inte i morgon? Jag vet ju hans personnummer, och om jag ringer som orolig syster så borde dom väll kunna ge svar på om han är där eller inte? Eller får dom inte berätta sånt?

Jag vet inte ens vad han gör där och det verkar ju stoooort! Jag frågade han vad han gjorde och det var lite allt möjligt, beställa grejer, laga om något gått sönder osv. Här hemma i Dalarna var han fastighetsskötare, men jag vet ju inte alls vad han gör nu, mer än att han ska jobba där....
På vår arbetsplats är vi rätt restriktiva med att ge ut info om anställda. Men, visst, ringer du växeln och ber att få bli kopplad till person "x" bör de ju i alla fall kunna antingen koppla dig eller ge dig hans direktnummer (om han har något förstås). Det bör också finnas någon rutin för sjukanmälan. Om han inte är på jobbet borde han ha hört av sig och sjukanmält, eller så antar jag att de har försökt kontakta honom. Så går det i alla fall till på min arbetsplats.
 
Googlade namn + Malmö universitet, och jag fick en träff! Så nu vet jag iallafall att det är där han jobbar och inte i Lund. Står som ”servicetekniker/husservice”. Då vet jag iallafall lite mer vad jag ska fråga efter. Jag vill som sagt bara veta att han är där. Jag behöver inte ”störa” han på jobbet, ge han en utskällning, eller kräva en förklaring, jag vill bara veta att lillebror lever. ❤

Jag hade inte lindat in några märkliga förklaringar. Jag hade ringt växeln och bett att få bli kopplad till *din brors namn*. Kan de inte koppla direkt till honom så kanske hans närmsta chef eller annan på samma avdelning.
 
Jag skulle i tidigt skede skrivit ett sms som detta
"vi är orolig för dig, mår du bra? om du inte svarar på detta meddelande omgående! så kommer vi tvingats ringa polisen och be dem leta upp dig och kolla att du mår bra"

Och sedan ge honom max 6 eller 12 timmar att svara (beroende på vad som är normalt för honom) och hade jag inte hört något inom den tiden hade jag utan tvekan ringt polisen.

Men nu har det redan gått så lång tid, så jag skulle väl prova ringa arbetsplatsen, och får ni inte tag i honom där (om dem tex har sekretess) så skulle jag ringt polisen.
 
Jag hade inte lindat in några märkliga förklaringar. Jag hade ringt växeln och bett att få bli kopplad till *din brors namn*. Kan de inte koppla direkt till honom så kanske hans närmsta chef eller annan på samma avdelning.

Där håller jag med, jag har också en bror som i perioder inte mår bra, och skulle jag vara orolig skulle jag utan tvekan ringa hans jobb och säga
"hej, jag är syster till *****, jag har försökt få tag på honom i 24 timmar, men han svarar inte och jag är orolig för honom. Är han på jobbet?" om ja "finns det möjlighet att jag kan få prata med honom?"
om nej hade jag ringt polisen direkt.
 
Där håller jag med, jag har också en bror som i perioder inte mår bra, och skulle jag vara orolig skulle jag utan tvekan ringa hans jobb och säga
"hej, jag är syster till *****, jag har försökt få tag på honom i 24 timmar, men han svarar inte och jag är orolig för honom. Är han på jobbet?" om ja "finns det möjlighet att jag kan få prata med honom?"
om nej hade jag ringt polisen direkt.
Fast att säga så kan ju ställa till med problem på personens jobb. Starta rykten och öppna upp för en massa nyfikna frågor om sådant folk inte har med att göra. Om någon inte vill prata med sina familjemedlemmar så är det verkligen inte schysst att dra in jobbet i det. Att ringa jobbet och be att få prata med personen ifråga är en sak men att ringa och säga som du skriver är att lämna ut någon väldigt mycket och det helt i onödan.
 
Där håller jag med, jag har också en bror som i perioder inte mår bra, och skulle jag vara orolig skulle jag utan tvekan ringa hans jobb och säga
"hej, jag är syster till *****, jag har försökt få tag på honom i 24 timmar, men han svarar inte och jag är orolig för honom. Är han på jobbet?" om ja "finns det möjlighet att jag kan få prata med honom?"
om nej hade jag ringt polisen direkt.
Varför ska växeln få all den informationen? Första steget är att bara ringa dit och be att bli kopplad till honom.
 
Universitetet är sannolikt en stor arbetsplats med kanske flera tusen anställda. De i växeln (som kan sitta i Korpilombolo, Ukraina eller på Kanarieöarna) har sannolikt ingen information om honom annat än ev om han är på plats (beror på hur duktiga de är på att knappa in närvaro/frånvaro i telefonen). Så fråga endast efter honom. Om han inte svarar eller om de säger att han inte är på plats så be att få bli kopplad till närmaste chef. Till chefen säger du att du behöver få kontakt med din bror och ber honom/henne att be din bror att ringa dig. Chefen behöver/ska inte få veta vad det gäller (skulle kunna vara din pappa som är sjuk t ex, men inte dens business).
Om växeln säger att de inte har någon @Fibusen s bror så kan det bero på att han inte är anställd av universitetet utan av ett serviceföretag. Jag skulle t o m hålla det för troligt att den typer av tjänster ligger på ett serviceföretag. Om de inte har någon person med rätt namn (eller om han har ett mycket vanligt namn) så kan du säga till växeln vad han jobbar som (för att inte riskera att bli kopplad till fel person). Finns han inte bland universitetets namn be att få veta vad företaget som har hand om servicen heter och ring växeln där.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en syster som för ett år sedan helt plötsligt sa upp kontakten med vår mamma och började hänga ut henne som narcissist mm på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 334
Senast: kubikmeter
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 987
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 490
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp