När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

MadicDomino

Trådstartare
Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i stallet. När vi står och sadlar min väns häst kommer en mamma in med sin dotter. Vi pratar lite och då säger min vän om hon kunde låna en hundra lapp av mig till stallhyran eftersom hon hade tagit utt för lite pengar. Iallafall vi kommer in på ämnet pengar! Jag säger "Ush ja, det är egentligen väldigt dyrt med häst, ibland undrar man hur man får råd". Hon säger "Äsh det är inte så dyrt, all häst utrusning är så billig nu för tiden. Igår köpte vi en ny sadel till vår nya ponny på ***** bara för 1200 kr. Och det passar vårt ponny sto perfekt." Jajo, vissa billiga sadlar kanske funkar på vissa hästar.

Jag följer med min vän utt till ridbanan och sätter mig på en bänk. Efter en kort stund kommer mamman och dottern ut på ridbanan. Hästen är inte ens borstad (man kunde se stora intorkade lerkakor så går in under sadeln). Dotter sitter upp och man ser hur hela häster spänner sig med panik i ögonen. Den f.d lugna ponnyn står och tippar på samma ställe och vet inte riktigt hur den skall göra.

Dottern rider ett par varv på ridbanan. Sedan börjar hon trava, hästen vill inte riktigt så det saktar ner hela tiden.När hästen väl travar så har den huvudet rätt upp i vädert (visst det gör många hästar ändå och bär upp sin ryttare, denna hästen tryckte ner hela ryggen och såg inte ut att njuta av ridpasset).

Efter en stund börjar min vän att galoppera på innerspåret för hon inte vill störa dem andra. Då vill dottern också galoppera. Hästen fattade inte ryttarens singaler och samtidigt den blev dragen i munen. Hon satt och slog med båda benen i hästen men också gav hon den hela tiden slag med pisken. :crazy:. Hästen byttade inte till galopp utan travade hela tiden. Varje gång ryttaren satt sig ner i sadelen ( lätt ridning) stutsade hästen upp med huvudet. Tillslut sprang hästen in i galopp och efter tre steg stannade den :cry:. Dottern höll på en stund men blev ledsen. Då bestämmer sig modern som precis tänt en cigg att hon skall försöka rida hästen i galopp :eek:.

Dottern sitter av och modern med ciggen i munnen på ca 120 kg sitter upp ! Hästen vet inte riktigt den skall göra men den börjar backa. Modern får fram hästen i trav efter en stund annser hon att hästen har nog skärp till sig nog så hon hoppar av. Dottern lyckas inte få upp hästen i galopp igen.
Jag går fram och frågar modern om hon planerar att låta dottern rida för instuktör. "Nej, det har jag inte. Men dottern har precis slutat rida på ridskola så vi kan köpa häst åt henne. Och hon är nästan full lärd. Sedan om hon behöver hjälp, hjälper jag henne för jag har haft häst i hela mitt liv " :confused:.

Efter en stund säger jag att sadlen är nog för smal i bommen för henne. "Äsh nä då, lägger man en padd under så drar den ut sig efter ett par månader " :eek:. Liksom hur skall man hantera en sådan här människa ?! Tycker riktigt synd om hästen.

OBS: Hästen är en lätt c-ponny.

Oj, vad det blev långt ! Behövde skriva av mig.

Mvh
Emma
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Ojj.. Skulle ärligt talat må sjukt dåligt om jag skulle vara med om ngt sånthär.. Hatar verkligen när folk inte inser hur fel vissa saker är. Och hästen får lida. :(
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Usch låter riktigt hemsk, lider verkligen med dej och Ponnyn , :( :(
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

ush stackars ponny.. borde finnas körkort för häst som en kompis sa!
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

tycker inte de har med rubriken att göra, man måste inte vara duktig eller kunnig inom ridningen för att köpa häst.

de där lät mer som folk som överhuvetaget inte kan sköta hästen rätt nånstans o inte kan nånting om varken utrustning eller hantering.
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Hmmm det låter inte som de behöver lära sig rida utan snarare lära sig lite allmänt hyfs o fason!
Mina barn kunde inte rida när vi köpte deras ponnyer åt dem. De hade ridit lite på ridskola, men jag tyckte inte att det gav nåt. Skaffade snälla rutinerade ponnyer o sen hjälpte jag dem i början. Efter ett tag när de fått lite mer rutin så började de träna för tränare o jag tycker att de båda två blivit jätteduktiga. :love:
Det tycker även deras tränare! ;)

Det handlar nog mycket om vad man har för inställning o hur man lär sina barn att handskas med sina hästar.
Familjen du berättar om verkar ju inte ha hästvett för fem öre... :( Det är tragiskt o mest synd om den stackars ponnyn...:cry:
Hoppas att de vaknar upp, dei stallet får prata lite "allvar" med dem o hoppas på att det hjälper!
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Usch det där lät ju inte alls roligt! 120 kg på liten ponny, hur tänker folk egentligen?
Frågan är vad man ska göra åt det... det verkade ju inte direkt som om de var intresserade av hjälp, men det var bara som jag tolkade det. Vad säger stallägaren, h*n skulle kanske kunna prata med dem?
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Jag tycker det dyker upp trådar som liknar den här ganska ofta på Buke och det känns mycket som att personen som skriver mest vill ha medhåll I sitt skitsnack...
Så snälla alla som skriver om hur deras okunniga/puckade kompis, granne, bekantas bekanta eller nån du/ni sett på tävling; gör nåt åt saken istället! Skriva en tråd på Buke och få medhåll om hur hemskt det är (för det ÄR det!), hur kan folk göra så osv hjälper ju inte hästen!
Och dessutom, vet vi om det ens är sant? Vi vet väl alla hur mycket skitsnack det är I hästvärlden?

Till TS: om du tycket peronerna gör fel så försök prata med dem direkt, stallägaren eller så kanske din kompis som har mer "insyn" göra det. Eller vad som helst, bara det är nåt konstruktivt istället!
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Jag tycker det dyker upp trådar som liknar den här ganska ofta på Buke och det känns mycket som att personen som skriver mest vill ha medhåll I sitt skitsnack...
Så snälla alla som skriver om hur deras okunniga/puckade kompis, granne, bekantas bekanta eller nån du/ni sett på tävling; gör nåt åt saken istället! Skriva en tråd på Buke och få medhåll om hur hemskt det är (för det ÄR det!), hur kan folk göra så osv hjälper ju inte hästen!
Och dessutom, vet vi om det ens är sant? Vi vet väl alla hur mycket skitsnack det är I hästvärlden?

Till TS: om du tycket peronerna gör fel så försök prata med dem direkt, stallägaren eller så kanske din kompis som har mer "insyn" göra det. Eller vad som helst, bara det är nåt konstruktivt istället!


:bow:

..........
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Till TS: om du tycket peronerna gör fel så försök prata med dem direkt, stallägaren eller så kanske din kompis som har mer "insyn" göra det. Eller vad som helst, bara det är nåt konstruktivt istället!
Jag håller verkligen med om detta! Om exemplet som beskrevs är sant riskerar den stackars ponnyn väl ryggproblem (och även annat om den musklas helfel)? Ta upp det med kompisen och/eller stallägaren och kanske be dem hålla ett extra öga på hur denna häst sköts om, de som ser det ur ett längre perspektiv.
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

:bow: Så sant!

Visst, det TS skrev låter hemskt. Men vad kan vi på buke göra åt det? Det är TS som har sett det som kan ingripa och komma med råd och försöka hjälpa dom. Tror inte att många människor vill behandla sina hästar dåligt, utan det är kunskapen som sätter stopp i många fall.
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Jag tycker det dyker upp trådar som liknar den här ganska ofta på Buke och det känns mycket som att personen som skriver mest vill ha medhåll I sitt skitsnack...
Så snälla alla som skriver om hur deras okunniga/puckade kompis, granne, bekantas bekanta eller nån du/ni sett på tävling; gör nåt åt saken istället! Skriva en tråd på Buke och få medhåll om hur hemskt det är (för det ÄR det!), hur kan folk göra så osv hjälper ju inte hästen!
Och dessutom, vet vi om det ens är sant? Vi vet väl alla hur mycket skitsnack det är I hästvärlden?

Till TS: om du tycket peronerna gör fel så försök prata med dem direkt, stallägaren eller så kanske din kompis som har mer "insyn" göra det. Eller vad som helst, bara det är nåt konstruktivt istället!

Enligt min erfarenhet så hjälper det iprincip aldrig att prata med människor som har den där inställningen "jag kan allt" .
Självklart är det ju alltid bättre att försöka få människor att ändra sin inställning än att snacka skit om dem, men ibland när det inträffar liknande saker så har man ett behov av att få prata av sig om saken.

Nu hade ju TS åtminstonde försökt ge hintar om saker som skulle kunna hjälpa personerna och folk som svarar på det sättet "min dotter kan allt och det hon inte kan lär jag henne" brukar enligt min erfarenhet inte ens vilja ha hjälp.
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

*kl*
Fick höra från min vän som har sin häst i stallet att det hade varit samma sak idag! Ryttaren red som den red tidigare, fast mamman red iallafall inte! :crazy:. Men kanske värre denna gången var att hon jagade nästan hästen på ridbanan med en långpiska :o! Stallägaren sa till att hon inte tollerade sånt på sin gård, antingen skulle hon sluta med piskan eller fick de flytta där i från!

När modern och dottern åkt hem, hade dem i stallet möte.
De flesta i stallet var ganska överrens om det var synd om hästen.
Alla i stallet skrev upp nummer till olika instruktörer på en lapp som fästes på tavlan :D och nästa eller näst nästa helg skall en sadelutprovare komma kolla igenom allas sadlar! Snacka om shyst stallägare som låter detta göra på hennes bekostnad :bow:.
Sedan skall en regellapp sättas upp!

Men som hon sa "De står i mitt kontrakt: "En häst/ponny som står på ------- skall hållas i gott skick. " Och en häst som rids fel och har fel sadel kommer inte ha ett bra skick!" :bow:

Alla i stallet skall hålla ett koll på hästen och ägaren. Och ge pickar om saker, så de ganska förstår.

Om det inte funkar skall stallägaren ta ett snack med modern.

Mvh
Emma
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Hoppas att dom fattar så att hästen får det bättre men tyvärr tror jag att dom surnar till och flyttar därifrån, det är min erfarenhet av liknande typer. Dom tycker att dom kan allt och alla andra är dumma i huvudet inkl. tränare och sadelutprovare.
Hoppas att jag har fel!
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Som sagt tidigare, så tycker jag inte det är ok att sitta här på Buke och prata om hur andra är och rider, du vet ju inte vem som läser denna tråd ;)

Däremot tycker jag det var klokt av den stallägaren att ändock ta itu med problemet, genom att försöka hjälpa utan att modern och dottern känner sig utpekade, om det nu är så illa så kanske det är bättre att fackmän får tala om det för dem.

Bättre det än att de säger upp dem, då är det ju bara att skjuta undan problemen till någon annan stallägare där de hyr in sig.
Hoppas det löser sig till det bästa :)
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Vilken otroligt bra stallägare! :bow:
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Som sagt tidigare, så tycker jag inte det är ok att sitta här på Buke och prata om hur andra är och rider, du vet ju inte vem som läser denna tråd ;)

Fast en sån här tråd kan ju göra att nästa som råkar ut för den här situationen får tips och idéer om hur man bäst kan hantera en sån här situation.

Bra av stallägaren att ta tag i det, också sjysst att alla kollar sina sadlar, så behöver de inte känna sig direkt utpekade. Det är så lätt att hamna i försvarsställning om flera går på en person.
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

ÅÅ stackars häst! bara en liten c-ponny får bära värsta fettot på ryggen! Detta är ju typ djurplågeri!!
 
Sv: När skall folk lära sig rida innan de skaffar häst?

Har haft en liknande unge i mitt stall när jag var ~15 år. Hon red endast på ridbanan för hon var rädd för att rida ut. Hon hoppade varje dag för det var kul, på sitt 18-åriga, trötta russ. En gång när han var jättehalt fick vi säga det till henne, hon hade inte märkt nånting :confused: Hon bara lämnade hästen och åkte hem, jag och min kompis fick stå och kyla hans ben med vatten och sen TVINGA henne att inte rida nästkommande dagar.

Det var ungefär samma syn som din, hästen med huvudet i vädret, klart besvärad och trött. När mamman ville åka hem fick hon springa efter ungen på ridbanan som bara forsatte sparka på sin häst och vägrade åka hem... Och ärligt så skiter jag i om jag hänger ut dessa personer nu om nån mot förmodan skulle komma på vilka de är. Det var inte den vettigaste djurhållning och detta russ var inte deras enda djur.

De blev dock inte så långvariga hos oss och i dagsläget tolereras inte sådant (senast i våras fick jag en hästägare att tvångsåtera sin häst då fodervärden - som hade hästen hos oss - knappt var i stallet 3 ggr per vecka och vi erbjuder ingen stallservice...).
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 551
Senast: Krummi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp