När skall största mängden foder ges?

E

Eeiram

Hej! :)

När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg morgon (07.00), 2 kg lunch (12-13), 1 kg insläpp (17.00), 3 kg kväll (20.00), är det en bra uppdelning?

Hur skall man dela upp kraftfodergivan, skall man dela så att hästen får hälften morgon, hälften kväll, eller skall hästen ha mer vid något utav tillfällena?

Skall KRAFFT Protein blötas innan den äts?

När jag gjorde min analys på AnalyCen begärde jag även foderstatsberäkning av KRAFFT, vilket är ett frivilligt tillval som jag ville ha. Här kommer förslaget till varmblod, 550 kg, lättfödd, lätt arbete:

7,5 kg hö
0.1 kg betfor
0,8 kg KRAFFT Protein
0,7 kg havre
0,3 kg vetekli
100 gram KRAFFT Miner Blå pellets

Det är räknat efter följande hö-värden:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans

Är det en rimlig foderstat?

Jag har hållit på och mixtrat med foderstaten på hippocampus.slu.se, men jag får ett alldeles för högt energivärde. Jag, som är en foderstatsamatör, förstår inte riktigt det här med "havre = energi". Alltså, havre ger väl energi? Men när jag sedan ändrar havregivan och drar ner på den så ändras inte balansen mellan behov/tilldelat speciellt mycket. Har också hört att man ej skall ge en rund häst (min häst är lite rund om magen, men inte jättetjock) så mycket energi (havre). Vad stämmer och är 0,7 kg havre/dag rimligt?
:confused:
Mvh Marie
 
Sv: När skall största mängden foder ges?

Dela upp givorna så jämnt över dygnet du kan. Den uppdelning du har är helt OK.

Dela även krftfodergivan så jämnt det går.

Tänkte inte räkna på dina värden, men: Ja, visst ger havre energi. Liksom alla andra fodermedel gör. Blir hästen lite för rund, dra i första hand ned på kraftfodret (om du har ett OK grovfoder).

Kanske någon annan vänlig själ hjälper dig att räkna lite mer...
 
Sv: När skall största mängden foder ges?

Största givan ges vid det längsta uppehållet mellan 2 mål...Grovfoder då. Oftast infaller det längsta uppehållet från natten till morgonen...Kraftfoder är jag mer kluven till, oftast envisas folk att ge massor vid kvällsmålet, men det anser då jag vara ganska onödigt. Det är ju inte kraftfodret som riktigt är maten, utan stråfodret. Största givan kraftfoder anser jag man lika gärna kan ge morgon eller dagtid....Jag tycker personligen du har ganska långt mellan dina hömål...5 timmar är ganska så lång tid med tanke på att du enbart ger 2 kg per utfodringstillfälle...Sedan har du 11 timmar mellan kvällsmålet och morgonmålet där du enbart ger 3 kg...ganska lite och ganska lång tid anser jag. Hömängde anser jag även vara i underkant...8 kg på en 550 kg:s häst tycker jag kan räknas som i snålaste laget. Foderstatsberäkningen får någon annan svara på...
 
Sv: När skall största mängden foder ges?

alpha skrev:
Dela även krftfodergivan så jämnt det går.

Tänkte inte räkna på dina värden, men: Ja, visst ger havre energi. Liksom alla andra fodermedel gör. Blir hästen lite för rund, dra i första hand ned på kraftfodret (om du har ett OK grovfoder).
Tack för svaret!

Att dela kraftfodergivan så jämt det går, betyder det att jag skall dela så att hästen får ungefär hälften på morgonen och hälften på kvällen?

Att dela 0,1 kg betfor (cirka 3 dl) blir cirka 1,5 dl på morgon/kväll, med andra ord inte så mycket. Skall jag ändå dela på det sättet eller skall jag ge all betfor på morgonen/kvällen? Är det bra att dela upp betforen i det syftet att det blir mer smakligt, samt att det inte blir så "torrt"?

Mvh Marie
 
Sv: När skall största mängden foder ges?

Med tanke på den lilla mängd kraftfoder din häst får finns ingen anledning till att dela upp 50/50...allt som allt ger du ju bara 1,9 kg...du skulle ju kunna ge allt på en gång...Med tanke på att man max bör ge 0,4 kg/100 kg kroppsvikt på en gång så skulle du kunna ge lite över 2 kg på en gång...Men det tar ju sin lilla tid att äta upp, dvs om du ger på morgonen. Annars är det smidigt att ge blötmaten på kvällen och torrmaten på morgonen.
 
Sv: När skall största mängden foder ges?

Mynta2 skrev:
Jag tycker personligen du har ganska långt mellan dina hömål...5 timmar är ganska så lång tid med tanke på att du enbart ger 2 kg per utfodringstillfälle...Sedan har du 11 timmar mellan kvällsmålet och morgonmålet där du enbart ger 3 kg...ganska lite och ganska lång tid anser jag. Hömängde anser jag även vara i underkant...8 kg på en 550 kg:s häst tycker jag kan räknas som i snålaste laget.
Jag tar gärna emot tips vad ni personligen tycker!

Eftersom jag är en riktigt nybörjare på att göra egna foderstater så vill jag helt enkelt inte göra det på egen hand, därför tar jag hjälp av andra som kan ge tips och råd, samt foderstatsberäkningar.

Vilka utfodringstider vi har i stallet kan jat tyvärr inte påverka eftersom jag har hästen installad i ett stall där stallägarna bestämmer tider osv. Eftersom jag studerar och stallet ligger drygt 1,5 mil hemifrån (finns tyvärr inget på närmare håll) så kan jag inte sköta hästen vad det gäller in/utsläpp etc.

Om 8 kg är i underkant, hur mycket bör jag då ge? I foderstatsförslaget från KRAFFT hade de ju föreslagit 7,5 kg.

Förvirrad är ordet!
:confused:
Mvh Marie
 
Sv: När skall största mängden foder ges?

Mynta2 skrev:
Med tanke på den lilla mängd kraftfoder din häst får finns ingen anledning till att dela upp 50/50...allt som allt ger du ju bara 1,9 kg...du skulle ju kunna ge allt på en gång...Med tanke på att man max bör ge 0,4 kg/100 kg kroppsvikt på en gång så skulle du kunna ge lite över 2 kg på en gång...Men det tar ju sin lilla tid att äta upp, dvs om du ger på morgonen. Annars är det smidigt att ge blötmaten på kvällen och torrmaten på morgonen.
Kan jag tolka det som att jag ger all betfor på kvällen? Dock delar jag helst på kraftfodret (jag vet att det är lite kraftfoder men eftersom min häst har en senskada som nu spökar får hon efter veterinärens råd endast skrittas med LITE trav för att sedan öka träningen sakta). Alla andra hästar i stallet får två mål kraftfoder så det vore lite elakt om hon bara fick ett mål (hon blir väl avundsjuk om de andra får och inte hon).

Kanske också bör tillägga att min häst delar hage med två andra hästar. Min häst är högst i rang och motar gärna bort de andra. Jag tror att hon får i sig mer hö än de 2 kilona som JAG ger morgon/lunch. 6 kg hö läggs ut i hagen morgon/lunch och eftersom hon gärna äter snabbt och sedan motar bort de andra så har jag inte riktigt koll på hur mycket hon käkar. Höet ligger dock i fler högar så ingen häst blir utan, men det går inte att påverka att min häst gärna motar bort de andra när hon själv ätit upp en hög.

Kan man t.ex. ge lite havre + KRAFFT Protein på morgonen (eller måste Protein-pelletsen blötläggas?) samt det övriga på kvällen?

- Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När skall största mängden foder ges?

Du frågar om energi. Vad du menar är kanske att hästen ska bli pigg. Energi behöver alla hästar , men det sätter sig olika i huvet på hästarna. En häst blir väldigt energisk på havre medan en annan inte reagerar alls så på havren. Surrigt men du kanske förstår skillnaden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
573
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 098
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp