När släppa ut dygnet runt?

Mina går med vindskydd i vinterhagen tills det finns bete i sommarhagen, sen tas de in dagtid pga insekterna, dvs mer ute vinterhalvåret än under sommarhalvåret! :laugh:
 
Mina går med vindskydd i vinterhagen tills det finns bete i sommarhagen, sen tas de in dagtid pga insekterna, dvs mer ute vinterhalvåret än under sommarhalvåret! :laugh:

Lite som här. De går visserligen på lösdrift med två ligghallar (enbart ena strödd dock, andra fodras de i under vintern) året om. Men vintertid på 1.5 ha. Sommartid minskas ytan drastiskt pga behöver begränsa gräset. Känns väldigt bra att kunna ha dem på stor yta (med bete om än ej växande hela vintern så att de verkligen rör sig över hela också) med fri tillgång vintertid speciellt mtp kolik o skit.
 
Aldrig. Tycker det borde vara lag på ligghall året om.

Hur menar du då? Skydd ja, men ligghall?

Jag har två hästar, fem hagar med skog. Jag är hemma och tar in om vädret är skit nog (eller insektstryck).

Scenariot blir då att jag bygger en (eller två) ligghallar i lika många hagar, mer har jag inte råd med. Och istället för att byta hagar för olika årstider och underlag så måste jag alltså ha dem i dessa 1-2 hagar året om. Jag vet inte om det är förenligt med god hästhållning.
Dessutom har jag en ras som klarar mycket väder, även på höst och vinter.

Allt blir liksom inte svart eller vitt.
 
Här hade vi snö i Maj förra året och nu har vi 3dm snö och -8 så svårt o säga;). Bor på Småländska höglandet. Vi har två lösdrifter men inget riktigt stort bete, så vi brukar få åka med våra till någons bete. Det gäller då sto med föl, unghästar och ibland tävlingshästar i vila :)
 
Hur menar du då? Skydd ja, men ligghall?

Jag har två hästar, fem hagar med skog. Jag är hemma och tar in om vädret är skit nog (eller insektstryck).

Scenariot blir då att jag bygger en (eller två) ligghallar i lika många hagar, mer har jag inte råd med. Och istället för att byta hagar för olika årstider och underlag så måste jag alltså ha dem i dessa 1-2 hagar året om. Jag vet inte om det är förenligt med god hästhållning.
Dessutom har jag en ras som klarar mycket väder, även på höst och vinter.

Allt blir liksom inte svart eller vitt.
Skydd i form av skog tycker jag är okej vid lämpligt väder. Men väldigt många hagar till hästar har inte ett enda träd.

Jag har ett sommarbete på 9ha. Jag tror att 3ha är skog. Där kan jag ha hästarna i några månader utan dåligt samvete.

Men dessa hästar som står i en hage, oavsett storlek, i 25-30 graders värme utan skydd, det borde inte vara tillåtet.
 
Hur menar du då? Skydd ja, men ligghall?

Jag har två hästar, fem hagar med skog. Jag är hemma och tar in om vädret är skit nog (eller insektstryck).

Scenariot blir då att jag bygger en (eller två) ligghallar i lika många hagar, mer har jag inte råd med. Och istället för att byta hagar för olika årstider och underlag så måste jag alltså ha dem i dessa 1-2 hagar året om. Jag vet inte om det är förenligt med god hästhållning.
Dessutom har jag en ras som klarar mycket väder, även på höst och vinter.

Allt blir liksom inte svart eller vitt.
Fast om det varit lag så hade du fått ta dig råd eller blivit begränsad. Lagar kan inte anpassas efter dina förhållanden. Enligt min erfarenhet behövs vindskydd mer på sommaren än vintern. Att tro att någon alltid är hemma och tar in vid skitväder för att de säger det är en utopi. De flesta lämnar sitt hem ibland.
 
Vi har kuperade hagar med mycket träd och buskar. Våra brukar få vara ute dygnet runt från slutet av april, början på maj. Beroende på väder givetvis.
Har stora hagar på sommaren, med för mycket bete, så grannen släpper sina kor på en del av hagen först för att beta ner. Sen går hästarna på en stor del av ytan (ca 3-4 hektar) beroende på hur gräset växer och om hästarna blir tjocka. Brukar bli att kossorna betar ner någon mer gång på sommaren eftersom inte hästarna hinner beta ner. Har 3 hästar just nu men 1 ska säljas så får se hur mycket hage vi kan använda på en gång när vi bara har 2.
 
Lite som här. De går visserligen på lösdrift med två ligghallar (enbart ena strödd dock, andra fodras de i under vintern) året om. Men vintertid på 1.5 ha. Sommartid minskas ytan drastiskt pga behöver begränsa gräset. Känns väldigt bra att kunna ha dem på stor yta (med bete om än ej växande hela vintern så att de verkligen rör sig över hela också) med fri tillgång vintertid speciellt mtp kolik o skit.
Mitt vindskydd är ligghallen, i sommarhagen har de skog men den hjälper inte mot insekter så då tar jag in dem dagtid vid behov. :)
 
Fast om det varit lag så hade du fått ta dig råd eller blivit begränsad. Lagar kan inte anpassas efter dina förhållanden. Enligt min erfarenhet behövs vindskydd mer på sommaren än vintern. Att tro att någon alltid är hemma och tar in vid skitväder för att de säger det är en utopi. De flesta lämnar sitt hem ibland.

Det fattar ju jag också. Men, vi diskuterar inte en lag här.

Det är det ju en diskussion vi för och jag utrycker min oro, om det skulle gå genom, för god hästhållning att slita på enstaka hagar för att de ska ha ligghall (vilket var det som syftades till).
Det finns väl ingen som tycker att det är ekonomiskt försvarsbart att ha fem ligghallar för två hästar för att kunna använda alla hagar? Inte ens de med väldigt mycket pengar?

Vindskydd tycker jag är en helt annan sak. Det uppfylls i alla mina hagar utom de små grushagarna.
 
Fast om det varit lag så hade du fått ta dig råd eller blivit begränsad. Lagar kan inte anpassas efter dina förhållanden. Enligt min erfarenhet behövs vindskydd mer på sommaren än vintern. Att tro att någon alltid är hemma och tar in vid skitväder för att de säger det är en utopi. De flesta lämnar sitt hem ibland.

Sedan tänker jag ju så också.

Tänk att scenariot var att vi inte hade någon gräns för skydd alls och det blivit lag på max 16 h ute utan skydd tex. Då hade folk använt samma argument.

Eller faktiskt händelser. Samma argument fördes emot att ta bort spiltor.

Samma argument används emot lagstadgad yta för hagar (där har vi ju tyvärr ingen lag ännu och det kämpat hårt emot).

Jag vill alltid försöka se bortom dessa argument och se till vad som faktiskt gynnar hästarna. En ligghall blir på något vis aldrig något negativt för dem (rätt byggs och placerad osv) precis som inte en större hage blir. Min gräns för när jag tycker de ska erbjudas skydd är väl lägre än många andras kanske bara.
 
Mina hästar går ute dygnet runt nu med skydd, utan skydd hade det blivit alldeles för kallt när det regnar som det gör. De är vattentäta ett par timmar sedan vill de ställa sig och torka.
Så i mitt fall beror det på hur mycket skydd de har förövrigt i hagen och om det finns möjlighet att flytta de om vädret är skit ett par dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 132
Senast: Masse
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp