När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Sanette

Trådstartare
Just nu är mitt föl 4 dygn gammal och går i en hage med sin mamma som har trästacket. När släpper ni era fölungar i hage med eltrådar? Man har ju hört talas om fölungar som har sprungit genom trådarna för att de inte har sätt dem.
Mycket tacksam för svar!:bow:
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Mina går i hage med eltrådar från dag 1. Det gäller att hålla koll på dem bara. Är hagen tillräckligt stor och mamman ett klokt sto så håller de sig från staketen.

Det är nog inte för att de inte ser trådarna som de springer rakt igenom, utan frö att de inte begriper varför de finns där. Mina shettisföl brukar jag ofta bära till och från hagen första dagen (enklare än att putta dem, de är så himla små...) Och de brukar ofta frösöka springa rakt genom mina armar också och gärna genom boxväggen med... Jag har aldrig haft några problem med rymmande föl faktiskt.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Jag släpper på eltråd från dag ett, men under uppsikt, och med plastremsor på trådarna.

Min K drog igenomt råden, och trasslade in sig, som liten. Inte för hon inte såg tråden, utan för att hon inte begrep att tråd = stop. Elaka jag satt med konakten till elaggregatet i handen och lät henne få några pärlor innan jag drog ur tråden, trasslade ut ungen och lämpade in henne till mamma igen. Sen slog jag på elen igen.

K sprang till mamma och tröstsnuttade, blängde sedan surt på tråden men var inom fem minuter där med lilla nosen igen och nosade försiktigt, och fick sig en pärla, sprang till mamma och tröstsnuttade och blängde på tråden. Rörde den aldrig vad jag såg efter den dagen. Är idaf tre år gammal och går året runt bakom eltråd UTAN ström, vet att det inte är ström men skulle aldrig gå ut.

Vet att det sägs att de inte ser tråden första dygnet, men jag har bilder på min lilla från första dagen ute (första levnadsdygnet, är cirka 12 h gammal) där hon nyfiket nosar med mulen mot tråden (inte på), så nog såg hon den allt. Hon var dock tvungen att gå på den för att greppa att de där klena snörena betydde 'stopp' *s*

Jag släppte 'övervakningen' när hon var tre veckor ungefär, då hade även mamma gett henne ett par kängor när hon varit för nära tråden.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Hej!

Vi hade lite problem med just elstängslet andra och tredje dagen i hagen med vår lille Elver (bild finns i årets födda föl tråd). Han bröt sig ut och då satte vi el på (ville inte ha det på från början får vi trodde det skulle bli en för stor stöt för en sån liten) men han fortsatte att bryta sig ut! Så vi började passa honom istället...det var liksom som han inte förstod att han skulle rygga tillbaka utan fortsatte framåt mot tråden trots att det gjorde ont:( Vi funderade om vi inte skulle döpa om honom till Houdini:bump: Vi satte upp plastpåsar runt hela hagen vilket hjälpte lite...

Så idag försökte vi sätta på elen igen och då fick han "rätt reaktion" och sprang bakåt och sökte tröst hos mamma. Kan dock säga att han just nu går i en lite liten hage så det var ju inte så lätt - han ska komma till större nästa vecka:)

/Kristin
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Jag släppte mitt föl i hage med eltrådar när han var 4 dagar gammal. Han gick direkt fram och bet i tråden, och jag har aldrig sett en häst vara så totalt blank! Efter det begrep han eltrådens innebörd och det har inte vart några problem.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Vi har trästaket med eltråd, det är väldigt inviduellt på fölungarna när vi sätter på strömmen, ibland är dom någon vecka gamla ibland någon månad. Den första tiden går de dock alltid utan ström men när dom blir närgångna på strömtråden (ska smaka på staketet/tråden) så brukar vi sätt igång strömmen, dock under övervakning.

Har varit med om en bekant som bara hade eltråd till sina och hon släppte ut sto och föl som vanligt, allt var lungt, körde och handlade mat, när hon kom hem igen så hade fölis trasslat in sig och inte kommit loss, fick elstötar hela tiden, fölis blev bara 1 månad...

Efter det så är jag överförsiktig med mina fölungar och strömtråd. Det är ju inte så många månader som man behöver vara "hönsmamma" så det kan jag överleva.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Okej! Tror jag väntar någon vecka till då innan jag släpper ut min fölis där det är eltrådar.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Vi släpper ut fölen efter tre dagar och har strömmen på då, under övervakning såklart. Efter ett par dagar brukar de ha fått sig någon stöt och brukar akta sig för trådarna, men kolla dem tills du vet att de har varit på tråden och fattat vad den innebär.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Det är ganska vanligt att fölen när de får en stöt reagerar 'bakvänd' och hoppar framåt. Så min dam trasslade in sig, gick på tråden, fick en smäll och istället för att hoppa bakåt så hoppade hon rakt in i trådarna.

Gång två däremot, fem minuter senare, så hoppade hon bakåt och sprang till mamma.

Uppfödaren till min K:s mamma förlorade ett treveckors föl i en elstängselolycka. Hade passat dem hela tiden i tre veckor, inga problem. Sen efter tre veckor gick hon in för att börja släppa lite på kollen (man kan ju inte vakta dem hela livet liksom, nånstans måste man ju börja släppa kollen lite) och var inne 20 - 30 minuter. Kommer ut och hittar en intrasslad fölis som strypts av eltråden :cy:

Så olyckan kan tyvärr alltid vara framme.

/Alexandra - som gärna skulle ha trästaket första månaderna, men bara har el. Gick ju bra det med, men gissa om det var nervöst där när man började släppa kollen och sluta glo på dem varje sekund de var ute...
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Knapplån!
Jag släpper mina med eltråd...men jag sätter inte på den förrän de har bekantat sig med hagen (och varit ut någon gång), så i år kom elen på när de var ca en vecka.

Mitt 7 -åriga sto (hon har föl vid sidan nu), när hon var liten så spelade det ingen roll hur bra el man hade...hon twistade ut genom 4 trådar varje dag...tills hon var runt 1.5 år!!!
Min granne kom o var skitarg en dag o tyckte att nu får du Fan sätta på strömmen...jag sa att jag hade ström o han skrattade o tog i tråden.
Han fick sådan smäll att han fick åka ambulans in till sjukhuset (har inte för hög ström, men hans pacemaker tålde det inte).
Den hästen twistade eller hoppade ut varje dag, hon var en mardröm tills hon var 1.5 år o helt plötsligt fick sin första stöt.
Har inte begripit hur hon inte har känt det förr.
Idag respekterar hon tråden.

Grannen hade ett föl som fick avlivas förra året som fastnat i elrep o slitit av senorna i ett ben.
Vi hade veckan innan haft en diskussion om eltråd eller elrep(nylon).
Jag sa att jag varit i kontakt med försbolag innan jag satt upp mina trådar för att höra vilka som de hade minst skador inrapporterat på...o de sa eltråd(järn). Därför valde jag det.
Hon betvivlade det o trodde det var nylontråden.
Men järntråden går av vid starkt tryck o det gör inte repet.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Vi släpper ut våra från dag 1 på eltråd/rep med massor av ström på, men mina föl går på och sedan får dom stöt och aktar sig.
Har man inte ström på tråden är det livsfarligt lätt för en fölis stt strypas eller skadas.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Jag håller med dig- det är viktigt att ha rejält sträckta trådar OCH ett bra elaggregat från första stund i hagen.

Har man någonsin sett en ordentlig skada pga "elrepsintrasslande" så förstår man varför:smirk:
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

*KL*

Jag gör faktiskt också så att jag drar på REJÄL ström första dagen. Minst 6000 V ut på tråden mätt med voltmätare. Jag vill redan från början lära dem att de däringa snörena ska man akta sig för. Vill absolut inte de ska lära sig att det INTE är ström i dem.

Jag har elrep. Både en och två gånger har hästar på ett eller ennat sätt lyckats trassla in sig eller liknande, jag har inte sett det men jag har sett spåren, och jag brukar hitta tråden indragen i hagen, några knäckta stolpar, tråden släppt i skarvblecken och en häst utan en skråma.

Om de däremot skulle trassla in sig så att säga 'ordentligt' så är elrep och elband inte trevligt alls. Finns dock rope-o-cut:grejer man kan sätta på tråden, de skär av tråden vid viss belastning. Jag sätter istället repskarvarna lite lösare än normalt, så löser de ut.

Det där med stängsel är jättesvårt tycker jag, jag har haft nästan alla eltrådstyper.

Elband (50 mm brett, dvs BRETT) syns himla bra, är rätt hopplöst på vintrarna då de slackar när det blir mycket snö. Ett stycke kallblodssto som sprang igenom fick brännsår på bringan, jag hade dock inga bandskarvar då utan knutit ihop skarvar, kan ha spelat in.

Elrep skrev jag om ovan. Peppar, peppar aldrig haft en skråma på hästarna som dragit igenom den ens om de dragit av den. Men vet ju andra hästar som det gått illa för.

Tunn eltråd (typ sån orange som är lika tunn som järntråd) har jag fått skärsår på en häst som drog igenom av, samma sak faktiskt med tunn järntråd, fast det blev lindrigare med järntråden.

Järntråd rymde mitt kallblodssto hela tiden på, så det slutade jag med för flera år sen. Gillar inte riktigt att det syns så dåligt heller.

Men jag vet hästägare i bekantskapskretsen som haft skador på banne mig ALLA typer av stängsel. EN har sett svår olyckor med en typ av tråd, en annan med en annan typ av tråd etc. Så jättesvårt att säga vad som är bäst, är nog en fråga om tycke, smak och erfarenhet.
 
Sv: När släpper ni era föl i hage med eltrådar?

Mina föl går i hage med trästaket & eltråd den första veckan. Strömmen är naturligtvis på! Hur ska dom annars lära sig?
Sen släpper jag i vanlig eltrådshage. Har aldrig varit några problem.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej alla kloka! Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som...
Svar
13
· Visningar
2 602
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hej! Vi har förhoppningsvis om allt går som det ska 2 föl i stallet nästa sommar. Undrar hur det är med ston och föl i flock? Stona i...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp