När släpper ni på bete...

Brassneck

Trådstartare
...och när stallar ni in?
Vilken tidsrymd räknar ni med att ni behöver foder?
Och (viktigast kanske); var bor ni?

Vi bor i Skåne och brukar släppa hästarna i början av maj (ev lite stödfodring då beroende på hur mkt gräs det är). Brukar börja stödfodra i oktober och släppa över i vinterhagarna i november.
Räknar 8 storbalar hösilage per häst och säsong. Då blir det ofta någon över. De har fri tillgång.

Skulle vara väldigt intressant att veta hur det är i olika delar av landet och hur ni tänker med foder och bete.
 
Bor i Skåne och vi brukar i regel släppa runt den 1/5. Sedan går dem ute så länge vädret tillåter. Förra året tog vi in dem i okt. De går på så pass mkt mark att de i regel inte behöver fodras extra. Efter betet går de på fri tillgång på hösilage resten av tiden tills det är dags för bete igen.
 
...och när stallar ni in?
Vilken tidsrymd räknar ni med att ni behöver foder?
Och (viktigast kanske); var bor ni?

Vi bor i Skåne och brukar släppa hästarna i början av maj (ev lite stödfodring då beroende på hur mkt gräs det är). Brukar börja stödfodra i oktober och släppa över i vinterhagarna i november.
Räknar 8 storbalar hösilage per häst och säsong. Då blir det ofta någon över. De har fri tillgång.

Skulle vara väldigt intressant att veta hur det är i olika delar av landet och hur ni tänker med foder och bete.
Jag har två sommarhagar, jag alternerar så att de vilar vartannat år. Storlek på en sommarhage är 3,5 ha och där går min häst och min ponny från april - nov/dec och så länge de går där krävs ingen stödfodring på dagen. Min vinterhage är på 2,5 ha och där ger jag lunch och middag. Mina står installade nattetid okt-maj. Hästen får ca 13 kilo hö 5 ggr/dag på vintern och ponnyn får hö endast fordringarna ute och resterande består av halm.
 
Inte förrän det är varmt och torrt så det blir till sommaren. Har ingen ligghall och vill att hästen ska kunna sova och vila torrt på nätterna.
Förra året var min häst väldigt tydlig när hon ville börja sova inne, så jag tänker att iår får vi se. Sålänge vädret är bra och det är tillräckligt varmt och sålänge hon verkar gilla att sova ute.

Iår tror jag att jag kommer stödfodra med kraftfoder större delen av sommaren, hon föll ur i slutet av förra betesperioden så det vill jag undvika nu.

Bor i Östergötland.
 
Jag fodrar mer eller mindre hela året. Har inte kunnat ha mina på bete dygnet runt de senaste somrarna då det varit så mycket broms/blinningar eller knott, jag har bara ligghall i vinterhagen och de har behövt komma in undan krypen. De behöver inte heller gå på gräs dygnet runt utan kan gott ha ett begränsat intag av mat, därför blir det lite hö/halm/sly i vinterhagen under den tid av dygnet de inte är på betet.

Ett vanligt år går de ”på bete” juni-början av september. Jag börjar släppa dem på gräs så fort det börjar bli lite grönt de första veckorna i maj för att invänjningen ska bli lagom.

I år tog jag hem 40 storbalar tror jag då de 35 jag tog året innan kändes som på gränsen till för lite om någon behöver kasseras. Det ska ju räcka över sommaren också tills nästa skörd går att använda. Jag trodde att jag skulle ha tre hästar men mitt i vintern blev det bara två så jag kommer att få en del över. Det är dock svårt att beräkna åtgång helt tycker jag, jan-feb 2019 var det runt -30 i fem veckor och då går det ju åt rejält med foder på lösdrift. Den här vintern har varit betydligt mildare.

@Brassneck
 
De senaste åren har djuren fått komma hem från sommarhagen under nätterna pga högt insektstryck.
Trots insektstäcke och Switch blir det så galet mycket insekter så storhästen springer sig svettig :(
Så jag lär fodra nattetid även sommartid.

Räknar med att helfodra mellan september - maj ut.
 
Mina är aldrig inne så mycket som på sommaren när blinigar och broms gör det olämpligt att ha hästar ute här. Så stallar in på sommaren och ute på lösdrift under övrig tid på året, iallafall tills jag har lösdrift i fler hagar.
 
Jag släpper aldrig mina på bete. De går i gräshage dagtid och grusad hage med ligghall på nätterna. Jag gör så dels för de ska slippa bli överviktiga men också för att de då slipper alla knott för knotten trivs inte i grushagen. Hästarna står alltid vid grinden och väntar när jag ska hämta hem dem på kvällen trots att de då går ifrån gräset så vill de hem. Jag fodrar därför med hö året runt den tid de går i grushagen.

Jag brukar börjar vänja in på gräs i mitten av maj ungefär och de går hela dagar (10-12 timmar) när gräset har blommat vilket här brukar vara runt midsommar och sedan får de går där sålänge det finns tillräckligt med gräs. Som längst har det varit till oktober men augusti ut brukar det bli som minst. Förr hade jag en gräshage till men det blev så högt insektstryck där så där går de inte alls längre. Innan hade jag dem två-tre veckor i vardera hagen och då fanns det gräs länge och jag tog hem dem för säsongen först när det blev kallt.

Mina bestämmer själva om de vill vara ute eller inne och brukar vilja vara ute när temperaturen ligger runt 10 grader på kvällen. De har varit ute i några nätter nu men inatt ska det bli nollan så de har fått gå in ikväll.

Jag köper alltid hö så det finns till nästa skörd även om jag skulle behöva fodra dem fullt hela sommaren. Jag skulle aldrig chansa och riskera att stå utan vettigt hö om de av någon anledning inte kan gå på gräs då de dels inte ska ha hö med hög sockerhalt men också för att min ena inte mår väl av klöver och att fixa det på en kvart är inte enkelt.
 
Åland.
De flesta hästar lättfödda. Får gå ute dygnet runt när vädret tillåter. Tar dock in dem vid insektsangrepp dagtid.
Går i skogshagar mest. Väldigt begränsat för de hästar som kan på en åker. Har flera skogshagar som både används som vinter och sommarhage. Har några Hagar som används sommartid bara.
Stödfodrar vid behov.
De går ute när de är varmt och kommer in i september men oftast går på skogsbete längre.

Denna vinter hade jag beställt 10 höbalar och 15 hösilagebalar. Har en massa höbalar kvar men måste antagligen stödfodraen häst i sommar. Har använt 10 hösilagebalar i år. De va så mild vinter.
 
Vi har bara haft en sommar på gården hittills, men förhoppningarna är att göra som förra året. I år har vi mer bete att tillgå (lite för mycket så troligen får det flytta in ett par hästar till under betesperioden), ca 6-7 ha.

Bete från ca mitten på maj och sen så länge det är varmt/behagligt. De kommer ha vinskydd/skjul i stora sommarhagen och ha dem där i så stor utsträckning som möjligt framförallt under perioder med högt insektstryck. De kommer växla mellan 3 stora hagar och även beta av en mindre. Kommer avsluta i sommarhagen med vindskydd med förhoppning om att de då kan gå ute september ut utan problem, kanske även någon vecka in i oktober. Sen har det vuxit upp en del gräs i vinterhagen (2,5 ha) så de kommer ha säkert in i november innan jag behöver fodra.

Under vintern har de fri tillgång och jag räknar ungefär 1 bal/vecka (ca 350-400kg) för mina tre.
 
Vi släppte i sommarhagar när hagarna var torra och började få gräs. När de inte riskerar att trampa sänder. Inne på nätterna tills det fanns tillräckligt med gräs för att täcka behovet.

Lämplig tid varierar mellan åren. Precis som lantbrukets sådd. Det får bli när det är lämpligt. Ibland i månadsskifte april maj, något år inte förrän i början av juni.
Strax norr om Mälardalen - och runt 1 hektar per häst.

Jag tycker att det bör hänga på tillgången til mat. Unghästar släpptes inte förrän det garanterat fanns tillräckligt för att de skulle klara sig bra på bara gräs.
Vissa år kunde de gå ute hela september. andra år togs de in på stall/lösdrift betydligt tidigare.
Man får kolla betestillgång och hull!
 
Hästarna fick gå ut på gräs i måndags. 1 timme som utökas lite varje dag och minskas på högivan eftersom. Tar ett par veckor. Gräshagarna är i anslutning till vinterhagar med ligghallar. Kommer inte att bli 24/7 bete för min häst. Han äter betydligt mer än han behöver om det inte begränsas med div åtgärder. Vi stänger till gräshagen när det blir för lerigt. Blåsigt slättland så lågt insektstryck. Kan bli lite bromsar i Juli då åker flugtäcket på. Men dom har alltid tillgång till den grusade hagen med ligghall.
 
Officiellt släppt idag och de kommer att gå ute dygnet runt (inte om det är riktigt skit väder då får de gå in) nu tills ca mitten oktober, oxå beroende på väder.
Stödfodrar hela sommaren med både hö och Krafftfoder.
En stor och en liten på ca 2ha.
 
Jag släpper när det finns tillräckligt med gräs för att de ska kunna leva på det. Det brukar vara i mitten på maj någon gång. Har skog i alla mina hagar så de får skydd. Jag altererar mellan 3 st hagar, inkl vinterhagen sommartid för att betet ska växa till sig.

De kommer till vinterhagen (går på lösdrift) i oktober någon gång. Jag brukar stödfodra ute ett par veckor först innan jag flyttar dem. De gillar ju att gå på det där stora fina betet.
 
Jag släpper aldrig på bete men när mina gick på grus så släppte jag på gräs i början av juni och började beta in dom 2-3 veckor innan. Men dom kom oftast in på natten alternativt var ute på natten när det var som varmast. Nu går dom på gräs året om men är inne på nätterna. Dom går vid en väg och då vågar jag inte ha dom ute på nätterna pga alla idioter.
 
Mina kommer få gå över i ena sommarhagen i helgen för att vänja sig vid mer gräs. Kommer få vara inne ca 2 v till på nätterna beroende på väder.
Kommer stödfodra i början och hästarna brukar vara duktiga och visa när man kan sluta lägga ut hö.
Får sedan gå ute till mitten av oktober om det inte är riktigt dåligt väder, då får de stå inne någon natt.
Mina får gå in mitt på dagen på sommaren när det är som varmast för att vila och slippa flugor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 381
Senast: Shixle
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 666
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 807
Senast: Roheryn
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 537
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp