När slutade era barn åka vagn?

Men vad tidigt allas barn slutat med vagn! Jag var själv en riktigt lat unge så jag åkte paraplyvagn läääänge, särskilt när vi var ute och reste och mina föräldrar insisterade på att gå och gå och gå.

Jag som hade tänkt att vi skulle åka till New York med dottern medan hon fortfarande är i vagn-ålder, så att vi kan promenera så mycket det går (jag, liksom mina föräldrar, älskar och att gå och gå och gå). Men ska hon sluta med vagn lika tidigt som barnen i den här tråden så blir det ju lite bråttom :D.

Jag antar att barnet kan lära sig att gå längre sträckor :)
Min unge kunde uppenbarligen knata långa sträckor, inklusive heldagar på stadsresor, så det är nog många gånger en vanesak :)
 
Det är lite just lite sånt jag menar med att vi går mycket och barnen då åker vagn ibland vid behov. Det betyder inte att de inte orkar gå eller inte vill gå. Men de orkar inte hur mycket som helst för det.

Tex idag har vi varit iväg på utflykt hela dagen. Enligt min telefon har jag gått 9 km. Vår 4,5-åring har gått kanske 90 % av det (plus allt en fyraåring springer runt och leker/hoppar/klättrar som kanske inte jag gör på en promenad :p ). Att hon har vilat i vagnen korta stunder ibland när orken tryter möjliggör såna typer av utflykter för oss.
Förstår! Låter rimligt.
Jag antar att barnet kan lära sig att gå längre sträckor :)
Min unge kunde uppenbarligen knata långa sträckor, inklusive heldagar på stadsresor, så det är nog många gånger en vanesak :)
Nja, vi går otroligt långt när vi reser och kan bli rätt trötta själva, så nej, kan inte se att dottern så länge hon är liten skulle orka. Och jag vill att det ska vara trevligt och fint för alla så jag vill inte att dottern ska behöva gå för långt eller jäktas på för att vi ska komma dit vi vill. Känns inte rätt.

Får se hur det blir när vi närmar oss helt enkelt men jag tänker spontant att en paraplyvagn på resor känns rimligt.
 
Förstår! Låter rimligt.

Nja, vi går otroligt långt när vi reser och kan bli rätt trötta själva, så nej, kan inte se att dottern så länge hon är liten skulle orka. Och jag vill att det ska vara trevligt och fint för alla så jag vill inte att dottern ska behöva gå för långt eller jäktas på för att vi ska komma dit vi vill. Känns inte rätt.

Får se hur det blir när vi närmar oss helt enkelt men jag tänker spontant att en paraplyvagn på resor känns rimligt.
Mina barn är 3 och 6. 3 åringen åker massor av vagn, vi har ingen bil och går och cyklar överallt- ser inte hur hen rimligtvis skulle orka utan vagn. Vi skulle inte hinna om vi alltid behövde ta oss fram i treåringens tempo heller.. Även 6 åringen åker i vår springvagn/cykelvagn då och då när vi är ute på riktiga långpromenader. Tycker inte det är konstigt - hade vi haft bil hade vi garanterat haft ett annat ”rörelsemönster” och då tror jag inte heller någonsin 6 åringen hoppat upp i vagn :)
 
Mina barn är 3 och 6. 3 åringen åker massor av vagn, vi har ingen bil och går och cyklar överallt- ser inte hur hen rimligtvis skulle orka utan vagn. Vi skulle inte hinna om vi alltid behövde ta oss fram i treåringens tempo heller.. Även 6 åringen åker i vår springvagn/cykelvagn då och då när vi är ute på riktiga långpromenader. Tycker inte det är konstigt - hade vi haft bil hade vi garanterat haft ett annat ”rörelsemönster” och då tror jag inte heller någonsin 6 åringen hoppat upp i vagn :)
Låter helt klart rimligt! :)
 
Det är lite just lite sånt jag menar med att vi går mycket och barnen då åker vagn ibland vid behov. Det betyder inte att de inte orkar gå eller inte vill gå. Men de orkar inte hur mycket som helst för det.

Tex idag har vi varit iväg på utflykt hela dagen. Enligt min telefon har jag gått 9 km. Vår 4,5-åring har gått kanske 90 % av det (plus allt en fyraåring springer runt och leker/hoppar/klättrar som kanske inte jag gör på en promenad :p ). Att hon har vilat i vagnen korta stunder ibland när orken tryter möjliggör såna typer av utflykter för oss.
Tja, vi har precis varit på resa, en av dagarna slutade min stegräknare på drygt 20000 steg innan barnen la sig. 4åringen gick allt.
Sen är det väl inte fel att ha med vagn om det förenklar, såklart.
 
Tja, vi har precis varit på resa, en av dagarna slutade min stegräknare på drygt 20000 steg innan barnen la sig. 4åringen gick allt.
Sen är det väl inte fel att ha med vagn om det förenklar, såklart.

Jag vet inte riktigt vad tanken var med att citera det jag skrev? Jag skrev att vagnpauser möjliggör sådana utflykter för oss (själva vagnen finns med oavsett pga lillebror). Att någon annat barn orkar gå längre hjälper ju föga liksom. Hennes egen storebror orkade gå betydligt längre i samma ålder utan protester, och de är onekligen ”tränade” på samma sätt. Barn är väl olika 🤷‍♀️
 
Jag vet inte riktigt vad tanken var med att citera det jag skrev? Jag skrev att vagnpauser möjliggör sådana utflykter för oss (själva vagnen finns med oavsett pga lillebror). Att någon annat barn orkar gå längre hjälper ju föga liksom. Hennes egen storebror orkade gå betydligt längre i samma ålder utan protester, och de är onekligen ”tränade” på samma sätt. Barn är väl olika 🤷‍♀️

Tänker också att barn är olika, vi har en av varje, en som kan gå flera kilometer och en som absolut inte vill gå. Precis som vuxna också finner det mer eller mindre roligt att gå promenader 😊
 
Jag vet inte riktigt vad tanken var med att citera det jag skrev? Jag skrev att vagnpauser möjliggör sådana utflykter för oss (själva vagnen finns med oavsett pga lillebror). Att någon annat barn orkar gå längre hjälper ju föga liksom. Hennes egen storebror orkade gå betydligt längre i samma ålder utan protester, och de är onekligen ”tränade” på samma sätt. Barn är väl olika 🤷‍♀️
Då är vi överrens, man gör det som funkar för sin familj :)

Jag uppfattade ditt inlägg som att ni går så långt att det generellt inte är möjligt.
 
Då är vi överrens, man gör det som funkar för sin familj :)

Jag uppfattade ditt inlägg som att ni går så långt att det generellt inte är möjligt.

Nä det blir ju lite hur långt är ett snöre!

Blev kanske lite konstigt att jag gav en utflykt som exempel för när jag skrev att vi gick mycket så menade jag inte att vi gick exceptionellt långt. Utan som jag skrev i första inlägget att vi går mycket och ofta i vardagen.

Vi går till förskola/skola, vi går till affären, vi går till bussen/tåget. Allt 1-2 km enkel väg men det är inte sträckan som varit problemet. Iaf mina barn har inte som 4-åringar varit alltid pigga och på strålande humör efter en dag på förskolan när man ska gå hem med tre barn när man fryser eller är blöt eller vad det nu är 😝 Då handlar behovet av vagn väldigt lite om den faktiska förmågan att gå 1,5 km :p

Men skulle aldrig påstå att det inte finns fyraåringar som klarar det jämt heller. Det vet jag ju inget om. Men låter lyxigt! :D
 
Nä det blir ju lite hur långt är ett snöre!

Blev kanske lite konstigt att jag gav en utflykt som exempel för när jag skrev att vi gick mycket så menade jag inte att vi gick exceptionellt långt. Utan som jag skrev i första inlägget att vi går mycket och ofta i vardagen.

Vi går till förskola/skola, vi går till affären, vi går till bussen/tåget. Allt 1-2 km enkel väg men det är inte sträckan som varit problemet. Iaf mina barn har inte som 4-åringar varit alltid pigga och på strålande humör efter en dag på förskolan när man ska gå hem med tre barn när man fryser eller är blöt eller vad det nu är 😝 Då handlar behovet av vagn väldigt lite om den faktiska förmågan att gå 1,5 km :p

Men skulle aldrig påstå att det inte finns fyraåringar som klarar det jämt heller. Det vet jag ju inget om. Men låter lyxigt! :D
Haha, vi har hur som helst liknande barn.. jag har dessutom verkligen inte tålamod att låta alla våra ”transporter” till fots på några kilometer var (till och från fotboll, simskolor, förskolor etc.) gå i treårings tempo. Jag har varken tid, tålamod eller ork till det :)
 
Jag antar att barnet kan lära sig att gå längre sträckor :)
Min unge kunde uppenbarligen knata långa sträckor, inklusive heldagar på stadsresor, så det är nog många gånger en vanesak :)

Minns inte heller att det varit ett problem. Mina cyklade på springcykeln också.
Man får ju anpassa strapatserna lite också. Fikapauser. Lekstopp på vägen.
Vi gick på Åreskutan när sonen var 3 år. Nej, självklart gick vi inte hela vägen. Men det blev ju lite klippklättring efter sista liften.
Kanske inte skulle ge mig ut på en fjällvandring med en treåring.
 
Minns inte heller att det varit ett problem. Mina cyklade på springcykeln också.
Man får ju anpassa strapatserna lite också. Fikapauser. Lekstopp på vägen.
Vi gick på Åreskutan när sonen var 3 år. Nej, självklart gick vi inte hela vägen. Men det blev ju lite klippklättring efter sista liften.
Kanske inte skulle ge mig ut på en fjällvandring med en treåring.

Ja som sagt ”strapatser” är ju lätta (och väl rätt självklart) att man anpassar efter deltagarna :)

Att få med sig en treåring till fots upp på Åreskutan ser jag nog som en mindre utmaning än att få med sig treåringen till utsatta klockslag varje dag till fots i vardagen 😅

Det är precis såhär som i tråden diskussionen har gått när jag pratat med folk irl som jag skrev om i mitt första inlägg. Som också att de anser att såhär stora barn behöver ingen vagn, att det är en vanesak. Samtidigt som de kör bil till skola, förskola, affär och fotbollsträning. Säger inte att det också gäller folk i tråden (det har jag ju ingen aning om), men jag tycker fortfarande att det är mer än ålder som på barnet som avgör vagnbehovet.

(Jag har förresten fjällvandrat med en treåring. Det gick bra! Men bärstol fanns som backup för kortare stunder när det blev kämpigt. Kanske lika mycket fusk som vagn ;) )
 
Ja som sagt ”strapatser” är ju lätta (och väl rätt självklart) att man anpassar efter deltagarna :)

Att få med sig en treåring till fots upp på Åreskutan ser jag nog som en mindre utmaning än att få med sig treåringen till utsatta klockslag varje dag till fots i vardagen 😅

Det är precis såhär som i tråden diskussionen har gått när jag pratat med folk irl som jag skrev om i mitt första inlägg. Som också att de anser att såhär stora barn behöver ingen vagn, att det är en vanesak. Samtidigt som de kör bil till skola, förskola, affär och fotbollsträning. Säger inte att det också gäller folk i tråden (det har jag ju ingen aning om), men jag tycker fortfarande att det är mer än ålder som på barnet som avgör vagnbehovet.

(Jag har förresten fjällvandrat med en treåring. Det gick bra! Men bärstol fanns som backup för kortare stunder när det blev kämpigt. Kanske lika mycket fusk som vagn ;) )

Jag tänker mer att varför bryr man sig vad andra tycker? Behöver man vagn i sin vardag så är det väl bara att köra på?
Och de som väljer att ta bilen till affären får göra det…
 
Jag tänker mer att varför bryr man sig vad andra tycker? Behöver man vagn i sin vardag så är det väl bara att köra på?
Och de som väljer att ta bilen till affären får göra det…

Det blir ju en lätt tråkig diskussion på ett forum om man inte bryr sig om vad andra tycker ;)

Jag har inte sagt att andra inte får ta bilen till affären. Såklart. Jag har bara tyckt att det är märkligt att ha åsikter om att andras barn borde klara sig utan vagn, samtidigt som ens egna barn åker samma sträcka i bil.
 
Vårt barn är nu fyra år och jag tycker fortfarande det är smidigt att ha henne i vagn när vi ska gå till affären eller liknande.
Men jag har funderat på om det är dags att sluta helt snart.

Hur har det varit för er? När har era barn helt slutat med vagn?

Vi tar inte alltid vagnen, ska vi till lekplats eller bara ut brukar hon springcykla. Min önskan är att få in mer promenad framöver. Men som sagt, smidigt med vagn att lasta både barn och varor i.
Är ganska säker på att runt fyra drog mitt barn en egen minikundvagn bredvid min när vi handlade och valde vissa varor som frukt osv. (eftersom vi flyttade därefter och bytte affär sedan.)
 
Är ganska säker på att runt fyra drog mitt barn en egen minikundvagn bredvid min när vi handlade och valde vissa varor som frukt osv. (eftersom vi flyttade därefter och bytte affär sedan.)

Det gör mitt barn också när vi är och handlar i affären som har såna. Den vi kan promenera till har inte såna 😊
 
Ongen fyllde 6 år i våras och vi har fortfarande kvar hennes vagn. Tänkte sålt den efter förra sommaren men tiden gick och den blev kvar, mest eftersom vi vuxna tycker den är så himla smidig.

På stranden/sommaren är den guld värd! All packning får plats och den kan användas som skuggplats när 6-åringen vill ta paus från solen.

Vi är rätt ofta iväg på grejer/hos vänner/på restaurang och kommer inte helt sällan hem sent och då är vagnen sjukt smidig att ha med sig så ongen kan sätta sig där och vila istället för att behöva gå flera kilometer hem. Hon tycker mest det är mysigt de gångerna hon får åka vagn hem på kvällen och jag är nöjd som slipper bära :D

I övrigt används den bara för att lasta matvaror/paket/annat stort i, ongen springer eller cyklar hellre då.
 
Mina yngsta är 3 och 4 år och vi använder väldigt sällan vagn. Igår gick vi lite över 1 mil i skogen och dom gick nästan hela tiden. Men här är det väldigt skillnad på vår man går också. Skog= roligt, asfalt=tråkigt och benen blir trötta efter 5min.
 
Vi var ute på en längre tur idag och det blir väldigt tydligt att våra två äldsta barn är sina varandras motsatser när det kommer till att gå. Den ena går och går och går och behöver bara lite hjälp med motivationen ibland. Den andra tjurar ihop direkt och frågar när vi är framme och vill gå hem osv, vill sitta på axlar och åka ståbräda. Försöker vi peppa henne så blir det nästan bara värre 😄
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 349
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 000
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 445
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp