När slutar fjordingar att växa?

P

Provincia

Hej!
Jag ahr en fråag som jag skulle vilja ha ett svar på! :banana:
När slutar fjordingar att växa?
 
Hej Provincia ;)

Om jag inte mins helt fel så slutmäts fjordingarna när dem är 8 år!
 
Nej men hejsan! :)
Men de kan fortdarande växa eller? Min har nyss fyllt åtta och hon har vuxit det senaste året och blir bara större och större :)
Jaha, var vänder man sig då? Kanske en dum fråga.. Kan veterinärer göra det?
:banana:
 
Menar du slutmätning?
Det gjorde en mätman (kvinna förståss) men under uppsikt av en vet. som ska intyga att hästen mår bra inte är drogad eller har varit utan mat och vatten si och så länge.
Skiljer det mindre än 2 cm från förra mätningen måste slutmätning göras av två mätmän. Fortfarande under uppsikt av vet.
Slutar och växa på bredden gör dom aldrig. :smirk:
 
Jag menar mer om de fortsätter att växa efter att de slutmäts, till vioken ålder ungefär? :)
 
Jag vet inte hur länge de växer ... på höjden. :) Det är olika antar jag. Vår stora valack växte till närmare 8 års ålder på alla håll liksom, den andre han var färdig vuxen när vi köpte honom och den tredje han är 2 år och växer så det knakar; höjden och grovleken men han hör till undantagen som bekräftar reglerna när det gäller fjordingar. Han blir inte överviktig hur mycket mat han än får.
 
Min fjorda är 8 år nu och hon växer vill jag lova.. :) Vad är "maxgränsen"? Har hört det var något med 1.50 elelr så? Stämmer det? :confused:
 
Det har funnits en tråd om "maxgränsen" på fjordingar har jag för mig. Isåfall är den nog arkiverad nu...
"Min" gammeldam mättes iallafall till 1.52 för ett antal år sedan...
 
Det finns ingen maxgräns eller minimigräns. Så länge hästen går att användas till det man vill ha den till så får den i princip vara i vilken storlek som helst.
Det har i alla fall jag lärt mig, min fjorda är nämligen 129 cm så hon ligger lite under normalhöjden :)
 
En fjording med grönt pass är alltid en fjording hur stor eller liten den än är. Det finns ingen gräns. Den minsta jag sett var en tvilling 126 i mkh. Den största var NM-vinnare i hoppning i år från Norge, 158 i mkh. Båda två hade gröna pass ... motsvarande vad de har i Norge då förståss.
Hur stor är din fjorda nu då?
 
Maxgränsen har jag ingen aning om men jag vet en som var 157 cm och som tävlade i Fjord SM.
 
Så sött med minifjordingar! :love:
Hon är ca 1.45, men växer fortafarande. Men så det finns alltså ingen maxgräns, det var skönt att höra! :) Vet inte hur mycket hon växer till, men jag har alltid undrat om det finns någon maxgräns för dem. Tack för alla svar! :banana:
 

Liknande trådar

Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
975
Senast: ameo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Avel Vid vilken ålder är arabhästar nära sin slutliga höjd? Har tittat på två treårsston, båda är fortfarande väldigt "unghästiga" i kroppen...
Svar
8
· Visningar
1 072
Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
349
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp