När väljer ni nytt kontra begagnat?

Jag köper tyvärr inte särskilt ofta begagnat. Å andra sidan köper jag inte så mycket saker över huvud taget. Kan jag vänta på att det jag vill ha dyker upp på begagnatmarknaden inom rimligt avstånd beror det sannolikt på att jag egentligen inte behöver prylen alls.

Har dock köpt både täcke och schabrak från bekanta när deras försäljningar råkat synka med mina behov.
 
Jag köper väldigt sällan grejer till hästarna för de har det de behöver. Det jag köpte senast var utetäcken och kotringar. Det köpte jag förra året på rea.
Till mig själv handlar det om sådant jag använder tills det är helt slut och då köper jag nytt. Även det på rea.

Jag har sålt lite grejer jag inte längre behöver/inte passar de hästarna jag har nu men jag blir så trött på folks velande att det var längesedan jag försökte nu.
 
Stort tack för alla svar! Känns ju bra både för den egna ekonomin och ur hållbarhetsperspektiv att köpa så mycket som möjligt begagnat, givet att en hittar det en behöver när en behöver det. Flera bra resonemang om täcken, just det hade jag funderat på så det är toppen att få läsa hur ni tänker där :up:.
Jag köper schabrak begagnat, samt gärna sadel begagnat. Träns brukar inte vara så fina begagnade och stövlar kan vara knepigt att hitta rätt passform på.

Jag har dock köpt begagnade stövlar, men då träffade jag säljaren och provade ordentligt.

Jag har fått en ridkavaj som skänktes bort.

Ser ingen anledning att köpa nytt, om jag inte kan hitta det jag söker begagnat.
 

Liknande trådar

Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 785
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 882
Senast: hoppeloppe
·
Äldre Har inga hästar längre så jag har försökt sälja av alla grejer. Men det är hopplöst! T.ex. ett träns i fint skick som nytt gick på...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 254
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag kan ibland bli rätt förundrad över både hur mycket jag själv och andra hästägare lägger på utrustning till sin häst (och...
Svar
16
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp