När vågar man släppa ut ny katt (vuxen utekatt)?

Etienne

Trådstartare
Jag har precis fått hem en vuxen hankatt som vi troligen ska ta över då förra ägaren inte kan ha honom kvar. Detta är en stor, aktiv kille som är van att vara ute. Vi bor i villa och har en äldre hona som går ute när hon vill. Tanken är att han ska få gå ute med kattlucka osv. Nu är frågan, när törs man släppa ut honom? Hans förra hem ligger mer än 2 mil bort.

Han är sällskaplig och kelig, kommer när man ropar inne, äter bra och efter lite inledande fräs verkar båda katterna som att de så småningom ska kunna komma överens. Nu har han bara bott här i 5 dagar men visar tydligt att han vill ut, jamar och krafsar på altandörren. Jag tänker mig minst en vecka till och kanske ha lite taktik när han får gå ut, typ att det regnar och att han ska få vara lite hungrig och att vi har hans favorit, kokt fisk redo när han kommer in.

Jag har bara släppt ut katter som bott hos mig i flera år, som var innekatter och som fick börja gå ut när vi flyttade till villa....

Räcker 2 veckor? Ska man kanske gå en sväng i trädgården med koppel först? Han är kastrerad och 5 år gammal.
 
Sv: När vågar man släppa ut ny katt (vuxen utekatt)?

Ja, 2 veckor tycker jag skulle räcka. Och som du skrev, gå en sväng med honom i koppel ett par gånger först.
 
Sv: När vågar man släppa ut ny katt (vuxen utekatt)?

Vår situation var liknande din när vår katt kom i våras, vuxen sällskaplig van utekatt. Vi väntade faktiskt bara 3 dagar innan han fick komma ut, de gamla ägarna tyckte det borde räcka. Han ville verkligen ut, och vi kände att han redan var trygg med oss. Vi ställde upp dörren, och höll oss i trädgården, så fick han börja sin upptäcksfärd själv. Han tog små, små lovar runt och kom sen tillbaka, in och åt lite, sen ut igen. Visst var jag nervös varje gång han var utom synhåll, tänkte att "nu kommer han aldrig tillbaka igen", men han verkade anpassa sig väldigt fort och fattade vad som var hemma. Kattluckan räckte att visa honom en gång så fattade han den också. Alla katter är kanske inte så här sjävklara som honom, men jag tror inte du behöver oroa dig! Se till att ni har tid att vara hemma och hålla lite koll i början bara.
 
Sv: När vågar man släppa ut ny katt (vuxen utekatt)?

Hm, kanske ska införskaffa ett koppel och ta några turer i trädgården då... Vi har dock ännu ingen kattlucka ut och det känns som att man vill ha det så att han kan komma in.

Han kommer när man ropar inomhus och vi har fjäskat ordentligt för honom då han fått mycket blötmat och kel. Fast nu verkar han klart uttråkad av att bara gå inne.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 596
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp