NÄRINGS INNEHÅLL I OLIKA FODERÄMNEN!!!!

M

mirjada

Hejsan alla glada forum läsare!
Jag håller på att samla in och sammanställa en lista över olika foderämnen och dess närings innehåll.
Listan tänkte jag sedan lägga ut på min hemsida så att den som har funderingar på nått speciellt foder ska kunna gå in kolla, och räkna utan att behöva fara runt till olika försäljare eller snurra runt på nätet utan att hitta.
VAD HAR DU FÖR FODER TILL DIN HÄST?
VET DU NÄRINGSINNEHÅLLET I FODRET?

Skriv ner det du vet... namn på fodret, mj, srp, ca, p mm, hur stor förpackning och cirka pris så tar jag med det på min lista. Jag vill även ha med mineraler, vitaminer och andra tillskott på denna lista.
Du kan skriva det du vet här eller skicka det i ett mail till mig!
mirjada@astrom.net
Jag tar även gärna en kort kommentar om vad du tycker om just det fodret/tillskottet.
:bow: TACK TILL ALLA ER SOM HJÄLPER MIG!:bow:

:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Kolla på Ninas hemsida! Hon har innehåll på massor av olika fodermedel. För färdigfoder kan man kolla på tillverkarnas hemsidor!
 
Jag ger min pålle Hippo ALfa. Tycker det var en jättebra idé att samla alla fodersorter :).

Smrp 135g, Mj 10, Ca 9g, P 5g, Mg 3,5 g

Orkar tyvärr inte skriva alla vitaminer osv. Det innehåller lite av varje bl.a. lusern, havre, majs, korn, vete, betfor, melass, soja osv.

Är ett pelleterat färdigfoder.

Jag gillar det, funkar super på min unghäst! (Har iofs bara använt det sen sommaren, ca 2 månader, men han gillar det och det funkar bra!) Speciellt som jag tycker det är lite problematiskt att hitta foder med mkt protein utan att få med energin.

Just det, jag tror en säck är 25 kg och kostar 130 kronor.
 
vilken toppenidé :) ... Har funderat mycket på det där tidigare.. Att det är så svårt att hitta en sida med sammanställda uppgifter om olika fodermedel..

mvh Anna :) ...Förlåt att jag inte kunde vara till mer hjälp, annat än att säga att jag gillar idén..
 
Jag kom på detta efter det att en bekant till mig började fråga om det fanns nått färdig foder som hadde ganska låg MJ men hög SRP. Men tyverr så kunde jag inte hjälpa henne då efter som att jag inte hadde en aning om var jag skulle hänvisa henne.
Hadde det då funnits en sida med samtliga foder, både pelleterade och andra så hadde man lätt kunnat kolla upp det och kanske hitta en tillverkare eller en försäljare.
Det var då jag kom på detta med att samla samtliga foder på en sida och kommentarer från någon som använder det + tex länk till tillverkaren eller en försäljare.


Dessa foder har jag nu...
Samtliga krafft produkter (mineraler + foder)
Havre, korn, betfor, alfa-alfa, melass, fibergi, sojamjöl, vetekli, majs, Hippo alfa, Riks medelvärdena för hö,
 
Jag har börjat sammanställa en lista på foderämnena vet ej ännu när jag kommer att lägga ut den men det blir så snart som möjligt och då kommer det att finnas en länk här på foder forumet. Forsätt att maila mig olika foderämnen och länkar till tillverkare även pris uppgifter är av intresse.
<a href="mailto:mirjada@astrom.net
">mirjada@astrom.net</a>
 
Just nu är jag uppe i 57 olika foder ftån 7olika tillverkare!
Tänker lägga ut dom på nätet när jag är uppe i ca 70st

Är det någon som använder mineraler baserat på sjögräs eller nått sånt?
Eller nått annat som inte är så vanligt?!
Maila mig hemsidan eller skriv här!


:bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
17 641
Senast: spaderÄss
·
Övr. Djur Hej alla lyckligt lottade kaninägare! :D Hur utfodrar du din kanin egentligen? Hö är precis som för hästen, ett basfoder...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: Skylvik
·
M
Foder & Strö DEL 1 ............................................................ Hejsan alla glada forum läsare! Jag håller på att samla in och...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: fragansia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp