Näringsinnehåll i halm

Bönderna som gör hösilaget har mjölkkor så de är nog ganska noga med hygienisk kvalité i alla fall för det antar jag att man måste? Inga partier har varit mögel i och det har alltid luktat gott. Sen är jag enig med er att det är för länge att ha den öppen så länge. Jag var väldigt nojig när dem sa att den höll i två veckor, men ja det blev som det blev..

När balen tog slut så gick hästarna och pillade i stråna som fanns kvar från fm till tidig kväll innan de kunde lägga ut en ny bal. När jag motionerade honom på eftermiddagen verkade han inte ha ont i magen och bajsade inte heller massa. Bajset i boxen såg även bättre ut morgonen efter. Nästa dag när de hade ätit av balen hela dagen så var han dålig igen och bajsade massa.. Så jag tror att det beror på överätning kombinerat med känslig mage för annars hade det väl inte gått över så fort? Han står ju även still i princip hela tiden förutom när han motioneras eftersom han står vid balen hela tiden eller står inne i boxen om nätterna = magen arbetar inte?

Jag tar i alla fall bort honom från balen idag och ger honom bara så mycket som han behöver så får jag se om jag kan hitta hö istället.

Bönder är som folk är mest. Vissa är noga medans andra inte är det. Sen finns det tyvärr vissa bönder som mycket väl vet hur okunniga vissa hästmänniskor är och lurar på dem grovfoder som de själva aldrig skulle fodra sina djur med.
Problemet är ju att balen är öppen så lång tid. Även om ensilaget är av superkvalite när balen öppnas så är det inte det längre när den har varit öppnad under så lång tid. Det finns alltid mögelsporer på grässtrån och såfort en ensilagebal öppnas tar tillväxten av mögelsporerna fart.

Jag ser det som självklart att han inte bajsade en massa när han inte hade fått något foder! Tarmarna hade inget att jobba med då vilket är jättefarligt för en häst.
Överätning tror jag inte att det är. Isåfall skulle alla hästar på bete få magproblem och även alla hästar som står på fritillgång och så är det ju inte. Däremot finns det andra orsaker. Han kanske inte klarar ensilage av någon anledning? Han kanske inte tål vissa av växterna i ensilaget? Mitt sto tål inte klöver eller andra baljväxter som t ex lucern och blir jättedålig i magen om hon får i sig det.
Magen på en häst står inte still för att hen inte rör sig även om rörelse ökar tarmrörelserna som på alla andra däggdjur. Är du säker på att han verkligen står vid balen hela dagarna och inte bara när någon ser honom? Om magen hade stått still på honom så hade han haft svår kolik. Då hade han inte ätit och han hade hela tiden velat rulla sig/ligga ner och han hade varit uppenbart sjuk.
 
Bönder är som folk är mest. Vissa är noga medans andra inte är det. Sen finns det tyvärr vissa bönder som mycket väl vet hur okunniga vissa hästmänniskor är och lurar på dem grovfoder som de själva aldrig skulle fodra sina djur med.
Problemet är ju att balen är öppen så lång tid. Även om ensilaget är av superkvalite när balen öppnas så är det inte det längre när den har varit öppnad under så lång tid. Det finns alltid mögelsporer på grässtrån och såfort en ensilagebal öppnas tar tillväxten av mögelsporerna fart.

Jag ser det som självklart att han inte bajsade en massa när han inte hade fått något foder! Tarmarna hade inget att jobba med då vilket är jättefarligt för en häst.
Överätning tror jag inte att det är. Isåfall skulle alla hästar på bete få magproblem och även alla hästar som står på fritillgång och så är det ju inte. Däremot finns det andra orsaker. Han kanske inte klarar ensilage av någon anledning? Han kanske inte tål vissa av växterna i ensilaget? Mitt sto tål inte klöver eller andra baljväxter som t ex lucern och blir jättedålig i magen om hon får i sig det.
Magen på en häst står inte still för att hen inte rör sig även om rörelse ökar tarmrörelserna som på alla andra däggdjur. Är du säker på att han verkligen står vid balen hela dagarna och inte bara när någon ser honom? Om magen hade stått still på honom så hade han haft svår kolik. Då hade han inte ätit och han hade hela tiden velat rulla sig/ligga ner och han hade varit uppenbart sjuk.

Du har rätt! Tänkte bara att det kanske kan vara en kombination av att han äter väldigt mycket samtidigt som han är lite känslig för hösilage/ensilage. Att det fungerade med hösilage när han endast åt 10 kg om dagen just för att han helt enkelt klarade av det i en mindre mängd?

Nu sista tiden har han väl inte stått där hela tiden som han gjorde i början, men han verkar stå där mer än hagkompisen i alla fall. Men nu är han borttagen från balen och kommer få en mindre mängd hösilage utblandat med halm tills jag hittat något annat. Tack!
 
Du har rätt! Tänkte bara att det kanske kan vara en kombination av att han äter väldigt mycket samtidigt som han är lite känslig för hösilage/ensilage. Att det fungerade med hösilage när han endast åt 10 kg om dagen just för att han helt enkelt klarade av det i en mindre mängd?

Nu sista tiden har han väl inte stått där hela tiden som han gjorde i början, men han verkar stå där mer än hagkompisen i alla fall. Men nu är han borttagen från balen och kommer få en mindre mängd hösilage utblandat med halm tills jag hittat något annat. Tack!

Visst kan det vara så. Det är ju oftast så att ju mer man får i sig av ämnet man inte tål desto värre blir reaktionen.

Vet du fiberinnehållet på ensilaget? Är det väldigt fina strån? Det kan vara så att det är så lite fibrer i tidigt taget hö/ensilage om det är väldigt späda strån att hästens mage inte får tillräckligt att jobba med. Det kan orsaka koliksymptom och förstoppning/diarré/bajsvatten.

Hoppas att han mår bättre snart och hoppas att du får tag i ett vettigt hö :)
 
Om han inte är van vid fri tillgång kan det mycket väl vara överätning nu i början. Jag har inackorderingar och har fri tillgång på ensilage i hagarna när där inte finns tillräckligt med gräs. De som äter "för mycket" ute brukar vi ge ganska lite inne. De får ensilage inne morgon och kväll och står på halm. Så, de som äter för mycket får äta ensilage dagtid och halm och pyttelite ensilage nattetid. Har fortfarande, efter mer än 10 år, inte stött på någon häst som inte klarat det. Men, vi är snabba på att dra ner ensilagegivan inne om vi märker att någon blir lite rinnig i magen och verkar äta mycket ute.
 
Visst kan det vara så. Det är ju oftast så att ju mer man får i sig av ämnet man inte tål desto värre blir reaktionen.

Vet du fiberinnehållet på ensilaget? Är det väldigt fina strån? Det kan vara så att det är så lite fibrer i tidigt taget hö/ensilage om det är väldigt späda strån att hästens mage inte får tillräckligt att jobba med. Det kan orsaka koliksymptom och förstoppning/diarré/bajsvatten.

Hoppas att han mår bättre snart och hoppas att du får tag i ett vettigt hö :)

Har inte analysen hemma, men har för mig att det låg på en bra bit över 500 NDF. Är inte säker dock. Stråna är ju mycket finare än vad stråna i höet va som jag gav i vintras. Så antar att det även är lättare för dem att tugga i sig en större mängd på kortare tid än om stråna är lite grövre.

Dock är ju nästa problem att han blir jobbig att hantera när han får gå själv, trots att han går precis bredvid dem andra hästarna.. Han var likadan på förra stället när stallägaren hade sina ponnysar i trädgården någon vecka eller två. Börjar stressa, stegra sig och springer runt i stallgången, skakar i hela musklerna osv. Idag hade han sprungit runt från utsläppet tills jag tog in honom runt 14. Han hade svettats under täcket så han löddrade. Knappt ätit något så magen var så uppdragen att det såg ut som om han inte hade fått mat på flera dagar. Han lugnar väl ner sig i hagen sen, men jag vet ju av tidigare erfarenheter att stressen i stallet inte försvann på två veckor ens.

Man vill ju ge sin häst det bästa hästlivet och kompis i hagen ser jag som en otroligt viktig del i det hela. Får väl se detta som en tillfällig lösning, men vet inte alls hur jag ska lyckas lösa det. Han är ju lättstressad och jag känner att jag vill ge honom bästa möjliga förutsättningar till ett bra hästliv utan onödig stress. Annars går det ändå bara åt skogen och att åka upp till stallet blir en pina när man vet att man kommer mötas av en häst som varken går att hantera eller rida utan problem pga att jag inte kan ge honom det han behöver.

Men det ska gå att lösa! Jag ger inte upp i första taget! :)
 
NDF är ju isåfall normalt men visst är det så att de äter fortare om stråna är fina jämfört med om de är grova.

Stackarn :( Det är ju det sista han behöver nu! Finns det ingen som kan tänka sig att ha sin häst ihop med honom?
En hästkompis är verkligen så viktig! Han behöver en kompis som han är lugn och trygg med så att han trivs och mår bra.

Så skönt att läsa att du verkligen vill göra det bästa för din häst :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 052
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 516
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp