Näringsriktig mat

Rie

Trådstartare
Jag har sedan en tid appen Samsung Health och försöker lägga in vad jag äter i den.
Lite svårt då jag mest köper lokalproducerat och de varorna oftast inte finns med i appen.
Jag har också märkt att jag, sedan jag började med appen, har en tendens att äta det jag vet redan finns i appen för att slippa hålla på och leta reda på ny vara.
Men den har verkligen varit en ögonöppnare för hur mycket kalorier tex en Delicato chokladboll innehåller......
Bara vetskapen om det har flera gånger hållit mig ifrån att äta någonting bara för att jag har fått lite sug och inte nödvändigtvis sug efter det jag skulle ha stoppat i mig.

Jag har också lärt mig att det jag äter inte har särskilt mycket näring i sig.
Det är ytterst sällan jag kommer upp i 90-100%,oftast ligger det under 50%.

Så vad har ni för tips på enkla, men näringsrika, saker att äta?
Jag är inte någon som ställer mig och lagar en massa mat.
Det ska vara enkelt och gå fort, annars blir det inte av eller någon annan mat....
 
Om du äter mycket pasta och ris är mitt tips att byta ut det mot bovete, och om du äter potatis kan du med fördel blanda i andra rotsaker. Wok är snabbt och enkelt att laga tycker jag, lätt att få i gott om grönsaker av olika slag. Byta vanligt bröd till fröbröd, äta många olika sorters frukt som snacks, torkad om det inte finns färsk.

Sen är inte jag någon expert heller, har svårt att få i mig tillräckligt med kcal de flesta dagar. Svårt med balansen kcal-näringsriktigt.
 
Ligger du lågt generellt eller saknar du något speciellt? Fett, kolhydrater, protein?

Som parentes tycker jag inte du behöver tänka så mkt på delikatobollar och liknande eftersom du ändå inte får i dig allt.
 
Alla dom här apparna är bra som ögonöppnare tycker jag.
Finns ju mat som man upplever fet tex, men som har bra fett. Och därför är helt ok!
Man ser hur mycket en bulle innehåller mer konkret och det är lättare att förstå.
Och så vidare.

I stort, för att inte behöva lägga knut på dej själv alldeles. Utan hålla det enkelt och okomplicerat,
Tänk tallriksmodellen.
Det är sunt och hållbart.

Man vet ju redan att kakor/bakverk/godis/läsk/saft/ osvosvosv ger tomma kalorier.
Man kan tänka att man kan äta det ibland, men inte varje dag. Då är man hyfsat safe.
Tänk speciella tillfällen eller lördagsgodis. Typ så.
 
Lagar du inte massor av mat för att det känns jobbigare att göra mycket på en gång eller för att du har bristande förvaring? Tex när jag gör linsgryta så tar det inte mer kraft eller tid att göra till fem måltider jämfört med att göra till en, så jag gör flera och förvarar det som blir över i kylskåp.

Att göra mat som "lagar sig själv" är min lösning. Jag tycker inte det är kul alls att laga mat och att lägga en halvtimme på att stå och pilla och dona, fixa olika ingredienser osv... det händer inte. Samtidigt är det ju tyvärr så att färdigmat sällan eller aldrig är lika näringsrik som mat du lagar själv.
 
Näringsriktig mat innebär varierad kost, dra ned på fett och socker och andra snabba kolhydrater.En bra proteinkälla samt mycket frukt och grönsaker ger bättre näring. En del äter näringsrik kost för att gå upp i vikt.
Den gamla tallriksmodellen funkar än i dag. En måltid består av 50% grönsaker,25 % protein, 25% kolhydrater. 3 olika frukter per dag, grovt bröd. Så allt som är fett och sött tex godis och chips är skräpmat. Enkelomättade tex olivolja/ smör till stekning. Fleromättade oljor till sallad tex solrosolja. Olja ska man köpa i glasflaska så den inte har oxiderat dvs härsknat vilket inte är bra. En grönsak innehåller inte mer näring för att den är ekologisk eller närodlad. Däremot kan lokalproducerad grönsak ha mer smak men det har att göra med sorten och hur den har växt eller tvärtom. Färdiga måltidslösningar betyder inte att dom är dåliga ur näringssynpunkt , tvärtom så är rätterna genomtänkta näringsmässigt vilket inte alltid sker när man lagar mat själv. Sen finns det dålig färdigmat och riktigt bra produkter. Man får utefter vad man vill betala.
 
Näringsriktig mat innebär varierad kost, dra ned på fett och socker och andra snabba kolhydrater.En bra proteinkälla samt mycket frukt och grönsaker ger bättre näring. En del äter näringsrik kost för att gå upp i vikt.
Den gamla tallriksmodellen funkar än i dag. En måltid består av 50% grönsaker,25 % protein, 25% kolhydrater. 3 olika frukter per dag, grovt bröd. Så allt som är fett och sött tex godis och chips är skräpmat. Enkelomättade tex olivolja/ smör till stekning. Fleromättade oljor till sallad tex solrosolja. Olja ska man köpa i glasflaska så den inte har oxiderat dvs härsknat vilket inte är bra. En grönsak innehåller inte mer näring för att den är ekologisk eller närodlad. Däremot kan lokalproducerad grönsak ha mer smak men det har att göra med sorten och hur den har växt eller tvärtom. Färdiga måltidslösningar betyder inte att dom är dåliga ur näringssynpunkt , tvärtom så är rätterna genomtänkta näringsmässigt vilket inte alltid sker när man lagar mat själv. Sen finns det dålig färdigmat och riktigt bra produkter. Man får utefter vad man vill betala.
Lite OT då det inte handlar om näring, men vill bara tillägga att det finns andra hälsofördelar med ekologiska vegetabilier om en har råd och tillgång till dem: Källa med lite översikt
 
Jag har sedan en tid appen Samsung Health och försöker lägga in vad jag äter i den.
Lite svårt då jag mest köper lokalproducerat och de varorna oftast inte finns med i appen.
Jag har också märkt att jag, sedan jag började med appen, har en tendens att äta det jag vet redan finns i appen för att slippa hålla på och leta reda på ny vara.
Men den har verkligen varit en ögonöppnare för hur mycket kalorier tex en Delicato chokladboll innehåller......
Bara vetskapen om det har flera gånger hållit mig ifrån att äta någonting bara för att jag har fått lite sug och inte nödvändigtvis sug efter det jag skulle ha stoppat i mig.

Jag har också lärt mig att det jag äter inte har särskilt mycket näring i sig.
Det är ytterst sällan jag kommer upp i 90-100%,oftast ligger det under 50%.

Så vad har ni för tips på enkla, men näringsrika, saker att äta?
Jag är inte någon som ställer mig och lagar en massa mat.
Det ska vara enkelt och gå fort, annars blir det inte av eller någon annan mat....

Alltså det låter ju som om du har god tillgång till grönsaker. I så fall är mina snabba nyttiga tips:

Sallad. Bara att blanda grönsaker och nån proteinkälla.

Ett berg kokta grönsaker. Toppa med en klick smör och flingsalt, eller kanske lite pecorino eller parmesan. Lägg till proteinkälla.

Proteinkällan kan t ex vara vegobollar/burgare, kyckling, rostbiff, skinka, kassler, ost, rökt fisk.

Bra att ha hemma:

En batch sallad på baljväxter. Blanda linser och bönor efter behag, lägg till soltorkad tomat och oliver om du har lust, eller nötter och frön. Salt och peppar, kanske lite örter. Blanda med en vinägrett och låt stå, håller ett par veckor och piffar upp det mesta.

Om du äter kött: Kyckling, rostbiff, kassler eller dylikt. Skivat eller tärnat så att du kan frysa in dem i platta paket som tinar jättefort. Stekt köttfärs infruset i platta paket.
 
Sallad går ju att variera väldigt och göra matigare genom att tex marinera bönor/linser etc och ha i.
Gör man en vinägrett kan den stå i kylen rätt länge och användas till både sallad och att tex marinera böner/linser.
Du kan också steka krutonger till salladen eller ha i nötter/frön.

Kallskuret av olika slag kan bli god och snabb plockmat ihop med röror, grönsaker, oliver, ost etc.

I en air fryer kan man tex göra rotfrukts-klyftor, broccoli etc med jättelite olja och knappt något jobb. Man kryddar och slänger in sakerna i maskinen och ev rör om ngt.
Går att göra kycklingklubbor/lår eller korv typ också.

Kokt kronärtskocka med smör och havssalt är superenkelt och gott.

Gör du pizzasallad kan den stå ett tag i kylen.

Avokado är himla gott på macka, i sallad, med röra.
Ägg lika så.
Ägg kan du ju koka, steka, scrambla eller göra en snabb omelett med nyttigheter i.

Torsk i folieknyten med smör, kryddor, rödlök, cocktailtomater, kapris/oliver tex är himla gott ihop med antingen en matigare sallad eller knyten med potatis/rotfrukt eller libanesiskt ris. Enkelt fixat!

Kvarg med bär/frukt och nötter är väldigt enkelt och nyttigt.

Det är också gott att lägga sparris i en form, ringla över citronolivolja, salt och parmesan och in i ugnen.
Och att pensla gemsallad med olja med tex citron- eller chili-smak, salta och steka/grilla snabbt.
Man kan också baka tomater, göra majs i ugn/grill etc.
Till det kan man ha valfritt protein.

Spenat kan vara himla gott och nyttigt också i tex paj, gratäng etc.
 
Tack allihopa.
Jag får försöka beta av förslagen allt eftersom. och så får jag väl se vad som kommer att bli att använda.
 
Jag gillar den väldigt enkla riktlinjen: så mycket färg på tallriken som möjligt! Det ger ofta en varierad samling ingredienser och man undviker att tallriken går i fyra nyanser av brunt.
 
Jag känner inte till appen så jag vet inte vad de mäter på, men en bra idé kan ju vara att kika på vad de menar med att ett livsmedel ska komma upp i 90-100% för att räknas som näringsrikt. Är det enbart spenat och grönkål som ligger i den kategorin så är det ju inte konstigt att de flesta livsmedel ligger ner mot 50%, och det kanske inte är dåligt alls? Jag vet inte, eftersom jag som sagt inte känner till appen, men det kan vara värt att fundera på. Spontant känns det som att det är ytterst få personer som till största del äter livsmedel som är extremt näringsrika, det vanligaste är nog en blandning och huvudsaken är ju att man får i sig det man ska, och det kanske du redan får.

Säger som @Magnum tallriksmodellen är fortfarande bra.
 
Kan tipsa om Vänskapssallad (bara att googla efter recept, har för mig att det är viktväktarna som är ursprunget). Tänk pizzasallad fast tusen gånger godare, med morötter och paprika. Håller typ en vecka i kylen och blir bara godare dag för dag. Går att använda som sallad/tillbehör eller en måltid i sig. Brukar äta en pajbit till.
 
Jag känner inte till appen så jag vet inte vad de mäter på, men en bra idé kan ju vara att kika på vad de menar med att ett livsmedel ska komma upp i 90-100% för att räknas som näringsrikt. Är det enbart spenat och grönkål som ligger i den kategorin så är det ju inte konstigt att de flesta livsmedel ligger ner mot 50%, och det kanske inte är dåligt alls? Jag vet inte, eftersom jag som sagt inte känner till appen, men det kan vara värt att fundera på. Spontant känns det som att det är ytterst få personer som till största del äter livsmedel som är extremt näringsrika, det vanligaste är nog en blandning och huvudsaken är ju att man får i sig det man ska, och det kanske du redan får.

Säger som @Magnum tallriksmodellen är fortfarande bra.
Jag tolkade det som att det totala näringsintaget inte blir mer än typ 50% av det uträknade behovet? Men kanske tolkade fel..
 
Jag tolkar appen så.
Då behöver du ju absolut inte tänka på delicatobollar och liknande. Jag tycker också du ska vara lite försiktig utifrån vissa råd du har fått i tråden då många tipsar om kolhydratssnål mat. Du kan ju absolut lägga till nötter osv men var försiktig med att minska på kolhydraterna.

Står det något om ifall du saknar på allt eller om det är specifikt tex kohydrater, protein eller fett som du äter för lite av?
 
Varför tipsar så många om kalorisnål mat eller kolhydratsfattig mat när TS skriver att hon inte får i sig tillräckligt? TS har ju inte skrivit något om att hon behöver minska sitt intag eller att hon äter mer kolhydrater än hon behöver. Tvärt om.

Aha! Ja då indikerar det nog att det behövs mer näring. Jag tolkade det per livsmedel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 559
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 081
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här med innehållsförteckningar på mat är ju något man verkligen kan fascineras över, om man nu är lagd åt det hållet... :) Imorse...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: cassiopeja
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 844
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp