Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Näringsvärde i halm??

V

Vildvittra

Nu har jag sökt här på forumet och hittar inte det jag undrar, nämligen vad har halm för näringsvärde? Dvs. smp och MJ plus även om det innehåller några mineraler att ta hänsyn till. Finns det nåt snitt eller varierar det lika mycket som hö?

Hjälp!

Vildvittra

Du kan räkna med följande ca värden:

5 - 6,5 MJ/kgTs
0 smbrp
3 g Ca/kgTs
1 g P/kgTs
1 g Mg/kgTs

Jag är något osäker på fosfor, någonstans 0 - 1 tror jag

V

Vildvittra

Tackar och bugar! :bow:

Du är osäker på fosfor skrev du, men P är väl fosfor eller..?

Vildvittra

V

Vildvittra

Ja ja nu fattar jag, du menar att du är inte helt säker på att det du skrivit stämmer...Trög idag.

Vildvittra

N

Nina83

Vad har du för ts på halmen då?? Kan ju vara bra att skriva eftersom du anger värden per kg Ts. :)

N

Nina83

Ja det brukar ju det. Men nu ska jag ställa en fråga för omväxlings skull. Gammeln anger värden per kg ts, men de blir ju j-höga om man räknar värdet x ts.. Jag har fått höra att halm har ca 3-3.5 MJ per kg foder.. Och det stämmer ju inte med värdena per kg ts.. Hur går det ihop? :confused:

Hon kanske skrev fel..kanske skulle vara per kg/foder...Halm, beroende på villken sort det är frågan om har ju mellan 4-7 MJ...I vart fall i min bok :D...Jag tror Gammeln gjorde ett skrivfel bara...

N

Nina83

*host harkel fniss* Men du kollar inte på användarbilden då? Gammeln har en gubbe med käpp. :D

Jag är en tjej, det har du väl listat ut? :crazy: :p

Misstänkte att du var en tjej :smirk:...Kollar aldrig på användarbilder....för oftast ser man aldrig vad dom föreställer...så därför ignorerar jag alla. Dom går en förbi...presis som en fjärt :D

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6467 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Kropp&Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
1 765
Skola&Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
2 804
Skola&Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
347
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
6 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Veka kotor och x bent
  • Medryttartråden

Omröstningar