Näringsvärde i halm??

V

Vildvittra

Nu har jag sökt här på forumet och hittar inte det jag undrar, nämligen vad har halm för näringsvärde? Dvs. smp och MJ plus även om det innehåller några mineraler att ta hänsyn till. Finns det nåt snitt eller varierar det lika mycket som hö?

Hjälp!

Vildvittra
 
Du kan räkna med följande ca värden:

5 - 6,5 MJ/kgTs
0 smbrp
3 g Ca/kgTs
1 g P/kgTs
1 g Mg/kgTs

Jag är något osäker på fosfor, någonstans 0 - 1 tror jag
 
Tackar och bugar! :bow:

Du är osäker på fosfor skrev du, men P är väl fosfor eller..?

Vildvittra
 
Ja ja nu fattar jag, du menar att du är inte helt säker på att det du skrivit stämmer...Trög idag.

Vildvittra
 
Vad har du för ts på halmen då?? Kan ju vara bra att skriva eftersom du anger värden per kg Ts. :)
 
Ja det brukar ju det. Men nu ska jag ställa en fråga för omväxlings skull. Gammeln anger värden per kg ts, men de blir ju j-höga om man räknar värdet x ts.. Jag har fått höra att halm har ca 3-3.5 MJ per kg foder.. Och det stämmer ju inte med värdena per kg ts.. Hur går det ihop? :confused:
 
Hon kanske skrev fel..kanske skulle vara per kg/foder...Halm, beroende på villken sort det är frågan om har ju mellan 4-7 MJ...I vart fall i min bok :D...Jag tror Gammeln gjorde ett skrivfel bara...
 
*host harkel fniss* Men du kollar inte på användarbilden då? Gammeln har en gubbe med käpp. :D

Jag är en tjej, det har du väl listat ut? :crazy: :p
 
Misstänkte att du var en tjej :smirk:...Kollar aldrig på användarbilder....för oftast ser man aldrig vad dom föreställer...så därför ignorerar jag alla. Dom går en förbi...presis som en fjärt :D
 
HAHA!! :rofl: Men min är väl inte som en fjärt? Då blir jag ledsen i ögat.. :smirk:
 
Men vad är det per kg foder då? :confused:

Jag är inte så himla hemma på det här med ts.
 
På optignägg står det att halm innehåller 5 mj/kg, 0 smrp, 3 ca och 1 P.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 773
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp