Närståendepenning som timanställd?

tornblomma

Trådstartare
Är det ngn som har koll på om det är möjligt att som timanställd bli beviljad närståendepenning från FK för att vårda en nära anhörig? Jag jobbar oftast minst heltid (160 timmar plus...) men har bara timanställning samt frilansar.

Har försökt läsa mig till ett vettigt svar men hittar inte. Nån här som har koll?
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Jag vet inte om du syftar på närståendepenning eller att bli anhörigvårdare.

Näståendepenning kan du säkert ta ut även med en timanställning, men vilken ersättningsnivå du får, får du nog diskutera med FK.

Man ska tänka på att Närståendepenning begränsar sig till 100 dagar, och "ägs" av den sjuka. Flera personer får utifrån FK synpunkt dela på dagarna, och det är den sjuka som avgör vem eller vilka som får ta ut dessa dagar.

Anhörigvårdare är något annat där jag inte känner till reglerna.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Närståendepenningen är ju lägre än Sgi men har du en Sgi så bör du få närståendepenning:)
Är den sjuke för sjuk för att skriva på ska man ha läkarintyg som bekräftar detta :)
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Vad är sgi?
Ska ringa FK på måndag, har aldrig haft med dom att göra tidigare men gruvar mig lite eftersom man hört så mkt att det ska vara krångligt...
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

SGI = Sjukpenning (Sjukdomsgundande inkomst eller nåt sånt) Och oroa dig inte för FK, jag har bara positiva erfarenheter från dem, trots att vi krånglade massor med föräldradagarna ett tag. De var trevliga både via brev och telefon.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Vad skönt att höra! Tack!
Inkomst har jag ju haft, det måste ju gå att lämna nåt typ av intyg på? Typ från skatteverket om inte annat?
Antar att jag kanske måste ha ngt slags arbetsgivarintyg också.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Men vad bra! Som sagt en årsinkomst är ju lätt att få från Skatteverket och sen kanske de slår ut den över tolv månader på nåt sätt (jag tjänar ju inte samma varje månad som månadsanställda kanske gör).
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Precis :)
Det fixar fk så.
Men närståendepenningen får man ju bara om personen anses vara döende så det är lite grann beroende på läkarintyget med.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Det låter bra. Personen är tyvärr döende så det borde inte ställa till "problem"
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Nej, det är ju tyvärr en del i det hela. När pappa dog studerade jag så jag kunde lösa det ändå, men med mamma tog vi ju alla ut närståendepenning och turades om att sköta henne.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Min erfarenhet är att det fungerade väldigt smidigt med Fk! Inget krångel alls.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Du borde väl kunna få ut 80 % av alla timmar du är schemalagd på?
Vad säger man till jobbet i ett sånt läge, ansöka om tjänstledigt eller hur går det till?
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Man säger att man ska ta ut närståendepenning.Jag tog ut det varannan dag när min mamma var sjuk i cancer.
 
Sv: Närståendepenning som timanställd?

Ok, och det kan man göra med ingen varsel alls, dom kan inte neka en?
Jag vet ju att man får ta ledigt för begravningar och sånt, men har inte hört om detta tidigare.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 915
Senast: Whoever
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 777
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 133
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp