Närvara vid veterinärbesiktning?

ufot

Trådstartare
Ska eventuellt köpa häst som står en bra bit bort.

Åker självklart upp för provridning men det går av olika anledningar inte att ordna veterinärbesiktning samtidigt.

Min första tanke var att självklart åka upp och närvara vid besiktningen, men jag har börjat fundera på om det verkligen är nödvändigt.

Hästen är ung, riden men inte utbildad (om det nu har någon betydelse).

Jag kommer inte att hämta hästen själv, eftersom den definitivt mår bättre av att åka lastbil.
 
Jag vet inte vad du vill med din tråd?

Om du vill ha reflektioner på ditt beslut så har jag köpt hästar utan att närvara men jag har haft telefonkontakt med veterinären efter besiktningen.

Nu är det så lätt att att även koppla upp sig på teams/valfritt medium, så du även kan få se veterinären gå igenom hästen.

Så det är väl bara att slå till om allt verkar bra?
 
Ja, frågan blev nog lite otydlig..

Frågan är, bör man åka upp till veterinärbesiktning eller inte?
Hur hade du gjort?
 
Beror lite på priset.

Men ja, jag skulle säga att man bör närvara.

Jag köpte en häst i höstas, och lät säljaren (välkänd med gott rykte) besiktiga utan min närvaro. Jag är dock ganska säker på att veterinären (som utgår från en ort 50 mil bort) inte ens var där, utan protokollet fylldes i av säljaren. Bl a så hade hästen strålröta när hon kom - något som veterinären sa att han inte hade noterat, när jag senare pratade med honom över telefon.
 
Två ggr har jag inte närvarat vid bes, en gång när jag köpte en unghäst som var uppfödd av min bästa vän, och en gång när jag importerade. Senaste hästen tex körde jag 60 mil enkel väg för att närvara. Jag tycker att även om hästen inte är dyr, så kan det bli jävligt dyrt att stå med de bekymmer man kan få, men ffa tar det en massa tid och energi. Jag gillar att eliminera den risken.
 
När vi köpte häst under början av Corona-pandemin "närvarade" jag vid besiktningen via videosamtal. Jag tyckte det fungerade bra, fick se allt som gjordes, höra och se själv när hästen sprang samt hur hästen böjdes, kunde ställa frågor och önskemål under besiktningens gång etc.
Jag hade utan problem kunnat göra om det.
 
Ena var jag med på, gårdsbesiktning och tog med hästen hem direkt efteråt. Andra hade jag inte möjlighet att vara med på, då löste vi det så att jag var med på facetime hela besiktningen (klinik). Kändes tryggt!
 
Skulle aldrig inte närvara om hästen står i Sverige inom rimlig kör avstånd. (så man kan köra fram och tillbaka på en dag). Har köpt från Portugal nu, vart jag av goda orsaker inte kunna närvara. Tog dog röntgen på benen och väldigt känd veterinär som gjorde undersökningen. Dock kan man aldrig veta sig säker såklart. Men hade aldrig gjort liknande upplägg i Sverige. Inte en chans.
 
Skulle aldrig inte närvara om hästen står i Sverige inom rimlig kör avstånd. (så man kan köra fram och tillbaka på en dag). Har köpt från Portugal nu, vart jag av goda orsaker inte kunna närvara. Tog dog röntgen på benen och väldigt känd veterinär som gjorde undersökningen. Dock kan man aldrig veta sig säker såklart. Men hade aldrig gjort liknande upplägg i Sverige. Inte en chans.
Tyvärr går det inte att köra fram och tillbaka på en dag.
Dessutom undviker jag att köra bil så pass långt, så det blir tåg.
Boende har jag gratis (släktingar) så ”bara” resan + tid (två arbetsdagar) det kostar.
 
Beror lite på priset.

Men ja, jag skulle säga att man bör närvara.

Jag köpte en häst i höstas, och lät säljaren (välkänd med gott rykte) besiktiga utan min närvaro. Jag är dock ganska säker på att veterinären (som utgår från en ort 50 mil bort) inte ens var där, utan protokollet fylldes i av säljaren. Bl a så hade hästen strålröta när hon kom - något som veterinären sa att han inte hade noterat, när jag senare pratade med honom över telefon.
Hjälp! Det är precis detta jag är rädd för och inte vill vara med om. Var detta i Sverige?
 
Två ggr har jag inte närvarat vid bes, en gång när jag köpte en unghäst som var uppfödd av min bästa vän, och en gång när jag importerade. Senaste hästen tex körde jag 60 mil enkel väg för att närvara. Jag tycker att även om hästen inte är dyr, så kan det bli jävligt dyrt att stå med de bekymmer man kan få, men ffa tar det en massa tid och energi. Jag gillar att eliminera den risken.
Det är ungefär exakt så långt borta denna häst står.
Jag kör inte bil så långt, utan tar tåget. Tåget tar ca 5,5 h från ”dörr till dörr” och sen ska jag ju självklart hem igen.
 
Det är ungefär exakt så långt borta denna häst står.
Jag kör inte bil så långt, utan tar tåget. Tåget tar ca 5,5 h från ”dörr till dörr” och sen ska jag ju självklart hem igen.

Ptja, rent krasst får du prioritera. Antingen tar du risken att inte närvara eller så löser du böket med resan. Det finns inte så många andra svar.
 
Tyvärr går det inte att köra fram och tillbaka på en dag.
Dessutom undviker jag att köra bil så pass långt, så det blir tåg.
Boende har jag gratis (släktingar) så ”bara” resan + tid (två arbetsdagar) det kostar.
Om du har släktingar i närheten kanske de kan ställa upp och närvara vid besiktningen? Samt stå för att filma med telefonen så du kan vara med via videolänk?
(Kom ihåg att be om blodprov också, om du är orolig för att bli lurad)
 
Om du kan vara med på videolänk så kan du ju ändå se hela undersökningen och även ställa frågor osv. Låter väl som den bästa mellanvägen?
Detta låter ju som en helt fantastisk idé, visste inte ens om det var möjligt att göra så. Ska definitivt kolla upp möjligheten om det blir köp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 431
Senast: Kraxa
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 201
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp