Närvara vid veterinärbesiktning?

Om du har släktingar i närheten kanske de kan ställa upp och närvara vid besiktningen? Samt stå för att filma med telefonen så du kan vara med via videolänk?
(Kom ihåg att be om blodprov också, om du är orolig för att bli lurad)
Tyvärr är alla släktingar till åren och har noll hästkunskap. Så det går tyvärr inte, men idén är god…
 
Jag har låtit besiktiga utan att vara med, körde upp och provred, pratade med säljaren och sen besiktigades hästen veckan efter. Direkt efter besiktningen pratade jag med veterinären över telefon och vi gick igenom protokollet punkt för punkt. Bokade sen plats på en stor buss hos ett välrenommerat transportföretag som körde ned hästen. Allt gick väldigt smidigt och bra. Hade jag fått dåliga vibbar av säljaren under provridningen hade jag antingen avstått köp eller tagit tiden/kostnaden för att åka dit en gång till om jag inte hade möjlighet att skicka någon bekant som bor i närheten.
 
Jag var inte med när jag köpte min då 5 åriga häst.
Beställde extra röntgen och talade sen med den vetrinären om plåtarna, röntgenbilderna sändes sen till mig.
 
Var med på tele eller typ facetime/zoom kanske? Eller be att vet ringer upp dig efter. Är det du eller säljaren som valt veterinären?
 
Jag föredrar att närvara vid besiktning, mest för att det känns bäst för mig. Jag har dock köpt två hästar utan att närvara en för 50000 (5 timmars resa enkel väg), som det utfördes en sk. gårdsbesiktning på, och en för 100000 som befann sig i Tyskland (den på min profilbild), som jag har för mig att det där gjordes en vanlig besiktning och nåt tillägg för att få exporteras. Den tyska hästen klinikbesiktigades igen efter fyra dagar i Sverige (försäkringsbolagets krav för att få försäkra för köpesumman). Båda hästarna fungerade bra i många år till.
 
Var med på tele eller typ facetime/zoom kanske? Eller be att vet ringer upp dig efter. Är det du eller säljaren som valt veterinären?
Det var ett bra förslag, tack!

Vi har inte pratat om någon specifik veterinär. Problemet är att jag inte vet om någon veterinär i Stockholmstrakten.

Antar att det bryter mot forumreglerna att efterfråga tipps på bra veterinär som gör gårdsbesiktning i Stockholmsområdet?
 
Det var ett bra förslag, tack!

Vi har inte pratat om någon specifik veterinär. Problemet är att jag inte vet om någon veterinär i Stockholmstrakten.

Antar att det bryter mot forumreglerna att efterfråga tipps på bra veterinär som gör gårdsbesiktning i Stockholmsområdet?
Dessvärre gör det det. Man får inte göra sådana rekommendationer.

/mod.
 
Det var ett bra förslag, tack!

Vi har inte pratat om någon specifik veterinär. Problemet är att jag inte vet om någon veterinär i Stockholmstrakten.

Antar att det bryter mot forumreglerna att efterfråga tipps på bra veterinär som gör gårdsbesiktning i Stockholmsområdet?
Absolut! Det kan ju vara trevligt att veta det är du som valt veterinären, kanske du kan luska eller ringa runt till några olika och höra vad de tar för en besiktning och stämma av ifall någon känns bra o boka den. Då har du ju veterinären "på din sida" så att säga. Hoppas det går bra!
 
Det var ett bra förslag, tack!

Vi har inte pratat om någon specifik veterinär. Problemet är att jag inte vet om någon veterinär i Stockholmstrakten.

Antar att det bryter mot forumreglerna att efterfråga tipps på bra veterinär som gör gårdsbesiktning i Stockholmsområdet?
Bryter det mot Forumreglerna att fråga om en sthlms bukare skulle kunna närvara? Om nu släkten är för krasslig?

(Vore jag inte en klant skulle jag erbjuda mig)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 559
Senast: Kraxa
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 224
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp