Näsblod...

Dito

Trådstartare
Vart lite smått orolig över hästen ikväll. Jag kom hem från en runda i skogen där jag skrittat och travat. Upptäckte att hästen hade blod i ena näsborren. Inte så det blödde längre men det hade blött. Hästen går endast lätt arbete då hon är dräktig och skall föla i slutet av mars. Hon har ingen dålig kondition eller så. Det enda jag kan komma på som var annorlunda var att det var lite kyligt nu på kvällen. Hon verkade pigg och glad. Någon som har erfarenhet av näsblod hos häst? Skall ringa veterinären i morgonbitti för säkerhets skull.
 
Hon har aldrig blött näsblod förr?
Händer det en enstaka gång är det i regel inget att oroa sig över, men händer det upprepade ggr så bör man ju prata med veterinär så att dom ev kan gå ner med kamera o kolla om dom hittar nåt.
Vissa hästar kan, när dom är förkylda ha känsliga blodkärl som brister vid ansträngning och börjar blöda näsblod.
Det kan ha varit grus eller något som sprätt upp i näsborren så ett blodkärl brustit.
Kan vara lungblödning, men det tror jag knappast är så troligt på en häst som endast går lättare arbete...?
Men som sagt att prata med vet. är alltid bra. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 966
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 875
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 411
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 819
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp