Nässelutslag

Cattis_E

Trådstartare
Någon med erfarenheter av detta?
En morgon för ca en vecka sedan hittade jag isisen full med nässelutslag (svenskfödda, EJ eksemhäst och är 15 år). Se bild.

Det tog några dagar för utslagen att försvinna helt, men under den tiden hann jag märka att de var värre på morgnarna och lite bättre på eftermiddagarna.
Nån dag innan de dök upp hade jag haft på renons flugkräm. Den har han haft flera tidigare år också.
Då flugmedel såklart är en riskfaktor för sådant schamponera de vi honom andra dagen och satte på flugtäcke.

Dagen efter var det så gott som borta.
Allt lugnt några dagar möjligen nåt enstaka utslag som tog nån dag extra att gå ned.

Sedan igår valde jag istället att prova mitt hemgjorda medel på en liten yta på överdelen av halsen på ena sidan. Imorse kansle 4 utslag på den lilla ytan, samt utslag på en del av ryggen/bröstkorgen på samma sida. Inte ett enda på andra sidan.

Gemensamt mellan flugmedlen är Citronella och Lavendel, inget annat.

Vad tror ni?
Mygg, knott, Citronella eller lavendel?

Har köpt ett eksemtäcke idag, för utan flugmedel är det nog bra att skydda honom från insekter oavsett...
received_301458958121797.jpeg
 
Senast ändrad:
Min häst reagerade så på mygg första natten ute i Sverige, han kom från England. Hade inget medel på honom så jag är säker på att det var flygfäna. Han gick med täcke den sommaren och har därefter klarat sig utan
 
Min häst reagerade så på mygg första natten ute i Sverige, han kom från England. Hade inget medel på honom så jag är säker på att det var flygfäna. Han gick med täcke den sommaren och har därefter klarat sig utan
Det är ovanligt mycket mygg och knott här i år, men reaktionen är ändå så pass rejäl så jag är lite rvpnad.
Speciellt eftersom han är svenskfödda, 15år, inte har eksem och aldrig visat något förr.
Bör i alla fall inte varit något han ätit då han varit i två olika hagar...
 
Min häst såg ut så över precis hela kroppen efter första natten ute. Hon fick ha täcke och luva resten av sommaren och då var det inga problem
 
En del hästar är allergiska mot citronella eller andra aktiva substanser. Svårt att säga om det är insekter eller insektsmedel som är orsaken. Men man ska vara försiktig vid sådana reaktioner oavsett. Har sett en ponny som nästan dog av Swish. Den fick samma reaktion som en brännskada. Det enda att göra var smärtstillande och spola kallt vatten. Sen finns det ett missförstånd att om något är naturligt så är det ofarligt att ha på hud. Allt handlar om vilka molekyler som ingår inte om det är sk naturligt.
 
Jag hade nog haft täcke på någon vecka till så huden fått återhämta sig helt, sedan spraya något sprut flugmedel på halsen och när det torkat, lagt på täcket igen. Får hästen knottror av det kommande dygn lär det vara flugmedlet, är det lugnt lär det ha varit insekter som orsakade reaktionen.

Min ponny fick ett år någon allergisk reaktion när han kom till nytt bete, såg ut som en bulldog i ansiktet och var knottrig över hela kroppen. Det la sig på ett par dagar och har aldrig kommit tillbaka.
 
Tack för svar.
Har fungerat sedan han fick eksemtäcke.
Jag tror det är knott faktiskt. För igår var det otroligt mycket knott just runt honom men de kom inte åt att bita pga täcket. Har börjat prova ha på flugmedel på en liten fläck under täcket så får vi se om ett par dagar...
 
Jag hade en shetlandsponny som såg ut sådär, fast värre, efter att ha lyckats kliva i ett jordgetingbo...
 
Har haft en som fick så pass mkt att den fick äta kortison men i det fallet var det mest troligen något den hade fått i sig på betet. Jag hade undvikit att ta på ngt medel på hästen tills huden har lugnat ner sig.
 
Har haft en som fick så pass mkt att den fick äta kortison men i det fallet var det mest troligen något den hade fått i sig på betet. Jag hade undvikit att ta på ngt medel på hästen tills huden har lugnat ner sig.
Det är klart att jag väntade. Huden har lugnat sig, och hittills har jag kommit fram till att det beror på knotten. Med eksemtäcke på natten så de inte kommer åt att bita har han varit fri från utslag.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 216
Senast: lil-sis
·
P
Hästvård Hur vet man skillnad på det egentligen? eller är det inte nån skillnad? Har nämligen en eksemhäst(ponny) det blir vår första säsong. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 637
Senast: puppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp