Nässpray mot pollen? Hjälp!

emma74

Trådstartare
Är grymt pollenallergisk (och ja jag borde ta mig till husläkaren och få mer meduciner men systemet på vår mottagning är så galet att jag inte kan det just nu). Äter dels Loratidin ("vanliga" allergitabletter) mot allergin och tar Singular och Pulmicort mot astman - mår bättre än någonsin på den här medicineringen men fick förra året lägga till även Livostin ögondroppar för att ögonen började klia och har fått utöka till att äta antihistaminet nästan året runt - så allergin blir uppenbarligen värre. Och nu i år när allt verkligen exploderar så är jag nu jättetrött och har huvudvärk, och känner mig helt igentäppt "långt upp" i näsa/bihålor... tänkte då att prova någon nässpray, men kom inte på det innan jag kom hem till min egen förort där man inte kan fråga apotektspersonalen om något eftersom de antingen inte förstår vad man frågar eller inte kan något (de är däremot väldigt noga om att upplysa om alla skönhetsprodukter de har erbjudanden på). Jag kan inte ta vanlig avsvällande nässpray mot förkylning då jag får stora sår inne i näsan av dem. Fungerar allergisprayerna "likadant"? Funderar annars på ngt som hette "blox" som kapslade in allergenerna eller spray med kortison i... finns det någon här som kan reda ut vilka som funkar hur? Och när man ska ta dem? Nyser lite då och då men har ingen direkt rinnande snuva.
Tackar och bugar på förhand :bow:
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Allerginässprayerna funkar inte riktigt likadant nej

Jag har i många år använt Nasonex, som numera finns receptfritt. Det är typ en kortisonspray och (enligt en av de läkare jag diskuterat med) tar det några dagar innan man får full effekt av den.
Jag har också varit superallergisk i år och diskuterade lite med apotekspersonalen för ett par veckor sedan. Hennes bästa tips var att börja med att skölja näsan (koksaltlösning, finns särskild "spruta" för detta ändamål, fråga på apoteket), snyt ut resterna efter sköljningen, spraya sen med Nasonex och vänta en kvart och spraya sen med Blox. Det har faktiskt funkat riktigt bra för mig. Men viktigt att ta Blox före Nasonexen för Bloxen gör även att läkemedel inte kommer åt slemhinnan...
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Jag får kortisonnässpray (Flutikason Teva). Den ska även finnas receptfritt.
Jag använder inte heller vanlig nässpray, har bara testat en gång och trodde näsan skulle gå i 2 bitar... Den här luktar (och smakar) f*n, men accepteras av snoken.

Börjar med den lite innan pollenchocken väntas, så slemhinnorna är välmarinerade så att säga. :D Det verkar fungera i år, känner inget i näsan än så länge... Men det värsta (för mig) har ju inte dragit igång på allvar än. Är mest allergisk mot björk.

Jag får även kortisontabletter och tavegyl på recept, men de ska man ju inte ha i näsan. :)

"Tablettledes" äter jag cetirizin, blir så fruktansvärt trött av loratadin!
 
Senast ändrad:
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Jag är också extremt pollenallergisk (al, björk, ek), har genom åren provat i princip "allt". Kortisonnässpray funkar för mig men det gör slemhinnorna tunna och jag får störtnäsblod efter bara någon veckas användade trots att jag tar mindre dos än rekommenderat.

Vill dock rekommendera något som förändrat mitt liv totalt - de senaste 2-3 åren har jag varit så gott som helt symptomfri även under värsta pollenexplosionerna. Det är något så enkelt som kosttillskott; quercetin och bromelain plus c-vitamin. Jag tar en vanlig allergitablett (cetirizin är det som funkar bäst på mig) plus dessa, inget mer. Från att i princip velat stänga in mig i en bunker hela våren är jag så gott som helt frisk, allergin märks knappt av alls.

Quercetin är en antioxidant och bromelain är ett enzym. Det finns diverse olika märken att köpa på nätet och även blandningar som t.ex. Pollazym. Jag har köpt quercetin och bromelain som separata tabletter av märket Lamberts, har tagit en tablett av varje per dag (500 mg i båda) och så c-vitamin till det. Brukar rekommendera det till alla jag känner, och inte känner heller för den delen, det har gjort en sån enorm skillnad för mig och jag önskar fler fick uppleva det. Tyvärr känns det som att de flesta inte "tror på" kosttillskott och inte vågar prova, fastän det inte handlar om några stora summor... Våga prova! ;)
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Tycker som övriga: prova någon kortisoninnehållande nässpray.
Fungerar kombinationen av antihistamin och kortisonnässpray och ögondroppar otillräckligt så kontakta din vårdcentral. Inte för att de har så mycket mer att erbjuda, för det finns just inget receptbelagt som inte finns receptfritt, men för att diskutera ev "allergivaccination" inför kommande säsonger.
"Allergivaccination" är inget som påbörjas under pågående pollensäsong men kan påbörjas under hösten. Grundregeln är att "vaccinationen" föregås av ett pricktest som måste vara positivt. Om pricktestet är negativt så kan man fortfarande vara allergisk, men sannolikheten att få effekt av "allergivaccination" är mycket liten och därmed görs som regel inte behandlingebn (undantag kan finnas men är inget man ska förvänta sig).
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Jag tar tabletter (Zyrlex) och nässpray (Nasonex) men kompletterar med Nasaleze (efter nässprayen). Den bildar en fysisk barriär på slemhinnan som gör att allergenerna inte kommer åt att orsaka allergi. Det har gjort att jag kunnat dra ner på medicineringen ordentligt plus att jag kan motionera utomhus även på våren.
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Inte för att de har så mycket mer att erbjuda, för det finns just inget receptbelagt som inte finns receptfritt, men för att diskutera ev "allergivaccination" inför kommande säsonger.

Det finns tavegyl, det KAN hjälpa.
Och jag vet inte vad jag skulle göra utan min "stötdos" med betapred (kortisontabletter) jag kan ta under det värsta! Ingen av dem finns ju receptfritt. Men ju färre mediciner man klarar sig med, desto bättre är det såklart.

En vaccination skulle inte vara helt fel. Mot björk, för min del. Har tagit upp det några gånger, men fått det bortpratat av nån anledning. Det måste ju vara bättre än att gå på cortison varenda år, även om det bara är ett par veckor...
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Ingen av er som är allergiska som vågar prova kosttillskotten jag rekommenderade? :) Ett hälsosammare alternativ än kortison och mer snabbverkande än att vänta tills nästa år för att göra en allergivaccination. ;)

Här är en artikel (på engelska) om någon är nyfiken. Finns även lite på svenska om man googlar.
http://intelegen.com/nutrients/allergy_support_quercetin.htm
 
Sv: Nässpray mot pollen? Hjälp!

Det finns tavegyl, det KAN hjälpa.
Och jag vet inte vad jag skulle göra utan min "stötdos" med betapred (kortisontabletter) jag kan ta under det värsta! Ingen av dem finns ju receptfritt. Men ju färre mediciner man klarar sig med, desto bättre är det såklart.

En vaccination skulle inte vara helt fel. Mot björk, för min del. Har tagit upp det några gånger, men fått det bortpratat av nån anledning. Det måste ju vara bättre än att gå på cortison varenda år, även om det bara är ett par veckor...

jo Tavegyl möjligen. Och trött bli man.
Vad gäller Betapred så är det konstfel (numera även om det är många som ägnat sig åt kortisonförskrivning i olika former genom åren).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp