Nästa gång?

Feber kan komma av multiorgansvikt vilket hon nog troligen utvecklade på slutet. Att magen var igång säger ingenting, de kan ha kolik och stora tarmskador ändå.

Jag tror för din egen skull att du måste släppa detta. Ingen har gjort något fel, varken veterinären, du som gav några äpplen eller andra människor som var på plats och gjorde så gott det kunde. Det finns ingen att klandra här.
Tack! Uppskattar att ni ändå delar med er av någon kunskap, det hjälper.
 
Jag tror tyvärr inte man hade kunnat göra något annorlunda då hästen hade suttit fast så pass länge. Loppet var nog tyvärr redan kört när hon väl hittades då hon mest troligt redan hade drabbats av interna organskador.

Hästar klarar inte av att ligga ner långa perioder som flera redan påpekat. Vi hade en ridskolehäst för några år sedan som under natten hade rullat sig fast i boxen. Han låg säkert sådär bara några timmar och hans liv gick inte att rädda då hans vikt tryckte på mjälten samt tarmarna så han fick kolik på ischemisk basis och dog av att tarmen brast 😔

Förstår att man ältar och vänder och vrider och undrar om hästen överlevt om man själv eller veterinären gjort något annorlunda, men sannolikt skulle nog utgången alltid varit detsamma. Tyvärr.
Håller med här.
Jag tror inte några äpplen utgör någon som helst orsak.
 
Tänkte att då hade hon kunnat "stå", nu blev det för jobbigt med banden om jag förstod det rätt. Hade hon skador på tarmarna redan innan kvittar det ju, var hon bara skörare kunde det spela roll. Jag vet inte, spekulerar bara. Febern fick hon ju bara det sista, var hon så trasig så borde hon väl fått feber innan? Magen hade ju inte lagt av.

Feber är ju tecken på infektion, att immunförsvaret kämpar ? Kanske vattnet i lungorna eller något annat orsakade infektion. Därför kom den då.
Obs, jag är inte kunnig på just detta, utan ta det som en gissning.

Edit: Flera som svarat bättre än jag. Organsvikt låter också logiskt. De får ju inte feber omedelbart vid ett trauma utan efterverkningar av det.
Precis som min häst i somras fick feber ett dygn efter uppkommen sårskada. Tecken på sårinfektion är febern, trots att det inte blivit mer än lite gegga i såret och då blev det penicillin. Bedömning e först var ju att det såg fint ut och inte behövdes.
 
Är hästen nedkyld efter att ha legat i ett kärr är det ju inte heller konstigt om febern inte märks förrän hästen kommer upp på torra land och får en rimlig chans att höja kroppstemperaturen tänker jag.

Sen är det väl rätt rimligt att en häst som sitter fast helt enkelt kämpar tills all energi är slut, och då skadar sig på kuppen.
 
Är hästen nedkyld efter att ha legat i ett kärr är det ju inte heller konstigt om febern inte märks förrän hästen kommer upp på torra land och får en rimlig chans att höja kroppstemperaturen tänker jag.

Sen är det väl rätt rimligt att en häst som sitter fast helt enkelt kämpar tills all energi är slut, och då skadar sig på kuppen.
Följdfråga på detta då. Hon var varm i gropen, det var ganska packat runt henne men kan hon ändå varit typ febrig fast det då inte märktes när hon kom upp då hon ändå kylts ner, trots värmen hon verkade utstråla?
 
Följdfråga på detta då. Hon var varm i gropen, det var ganska packat runt henne men kan hon ändå varit typ febrig fast det då inte märktes när hon kom upp då hon ändå kylts ner, trots värmen hon verkade utstråla?
Ja, vätska leder värme rätt bra så det låter rimligt. Feber är ju att kroppens termostat höjer sig (ofta för att försöka bekämpa infektion) så ligger man i ett kärr och har feber är det ungefär som att försöka vrida upp värmen i ett hus där alla fönster är öppna.

Eller så hade febern inte börjat än, det är svårt att veta.
 
Kanske lite dumt, men jag tänker på när man badar i en varm pool ute och kliver upp, även om det skulle vara varmt i luften så fryser man. (Därav man virar in sig i handduk för att torka bort vätskan.) En myr är ju inte ens varm. Och som @Ullmerkott skriver så är feber kroppens sätt att höja kroppstemperaturen.


Inte för att det hade hjälpt att torka av henne och hållet, hon var ju skadad också och hade vatten i lungorna så det var inte "bara" att hon frös.
 
Det jag tycker var det "positiva" (om man kan säga så) i den hemska situationen var att hon inte var ensam i slutet. Hon behövde inte ligga och självdö, utan hon blev fri, fick gott att äta och all vård som kunde behövas. Sedan så fick hon gå bort smärtfritt och lugnt med trygga personer runt sig.
Det är inte alla hästar unnat :heart
 
Tror att det underlättar om du ställer mer tydliga frågor, det blir ganska diffust nu.

Men nej, att ligga en längre tid är skadligt för en häst och framför allt en som är såpass stor. I övrigt vet jag ej, jag är inte insatt. Men skulle inte tro att det är vettigt att mata en häst med det i den situationen nej.
Är jag otydlig? Hade inte sett att du skrivit detta.

Jag undrade över maten, får höra att det är fel men inte hur man borde gjort? Undrade över att de hjälpte henne stå, om banden kunde skadat tarmarna och över veterinären, om den hade kunnat göra mer, om han hunnit dit tidigare.

Jag ska släppa detta, snart. Blev så glad när hon levde, trodde det var lugnt när hon väl var uppe och veterinären kommit. Meningslösa frågor?
 
Är jag otydlig? Hade inte sett att du skrivit detta.

Jag undrade över maten, får höra att det är fel men inte hur man borde gjort? Undrade över att de hjälpte henne stå, om banden kunde skadat tarmarna och över veterinären, om den hade kunnat göra mer, om han hunnit dit tidigare.

Jag ska släppa detta, snart. Blev så glad när hon levde, trodde det var lugnt när hon väl var uppe och veterinären kommit. Meningslösa frågor?
Det är nog ingen här som kan svara på dina frågor. Frågan är om någon kan svara på vad som är det rätta att göra i den situationen.
 
Olyckor händer och ibland slutar det med döden. Vad är vitsen med att spekulera på ett forum? Är säker på att både ägare och tidigare ägare tycker att det är nog jobbigt som det är och självklart har alla inblandade gjort allt vad de har kunnat.
 
Ok, ledsen om jag stört någon. Det berörde tyvärr mig och jag önskade bara att veta, vad som inte går att få reda på och säkert är onödigt att fråga om då.
 
Ok, ledsen om jag stört någon. Det berörde tyvärr mig och jag önskade bara att veta, vad som inte går att få reda på och säkert är onödigt att fråga om då.
Klart det berörde dig, du var där och försökte hjälpa, gjorde vad du kunde men alla era gemensamma insatser var inte tillräckliga. Hade hon hittats mycket tidigare hade utgången kanske blivit en helt annan, kanske inte. Som någon annan skrev, hon slipper lida mer och hon dog inte ensam i myren/kärret. Du försökte. :heart
 
Är jag otydlig? Hade inte sett att du skrivit detta.

Jag undrade över maten, får höra att det är fel men inte hur man borde gjort? Undrade över att de hjälpte henne stå, om banden kunde skadat tarmarna och över veterinären, om den hade kunnat göra mer, om han hunnit dit tidigare.

Jag ska släppa detta, snart. Blev så glad när hon levde, trodde det var lugnt när hon väl var uppe och veterinären kommit. Meningslösa frågor?
Ja, jag skulle säga att du ställer väldigt öppna frågor och inte är särskilt tydlig men vad exakt det är du undrar över.

Det var en olyckshändelse, sådana händer. Det går inte alltid att göra något (du vet redan att jag tycker det, men ändå).
Jag tror knappast att det var avgörande att du gav henne äpplen och det andra ni gav henne, även om det knappast är att rekommendera. Återintrudicering till foder bör göras försiktigt för att inte riskera något, precis som med katterna. Men eftersom att hon uppenbarligen var så dålig var det antagligen bara bra, i ett mer palliativt syfte dock.

Det slutade relativt bra, hon var uppe och var omhändertagen istället för att dö där ute själv. Det var antagligen inte några fel som gjordes under räddningsförsöket, inte såpass att det skulle vara avgörande. Men du kan inte göra något åt det, annat än att förhindra att hästarna rymmer igen. Eller mer, du kan försöka uppmuntra till säkrare hagar för vad jag vet har du inga hästar.
 
Klart det berörde dig, du var där och försökte hjälpa, gjorde vad du kunde men alla era gemensamma insatser var inte tillräckliga. Hade hon hittats mycket tidigare hade utgången kanske blivit en helt annan, kanske inte. Som någon annan skrev, hon slipper lida mer och hon dog inte ensam i myren/kärret. Du försökte. :heart
Fint skrivet.
Jag förstår att du nog bara försöker bearbeta det här, @Quez, inte hitta någon att skylla på. Förstår också @CaisaCax poäng att ägarna till hästen nog lätt hade kunnat uppfatta syftet med tråden på ett annat sätt, i och med att de har sin egen sorg att bära på.

Hoppas att du kunnat lägga vissa tankar till ro.
 
Det är även svårt att säga varför en häst klarar en olycka bättre än en annan. Samma slags olycka kan skada en häst så allvarligt att den måste avlivas samtidigt som en annan häst kan klara sig med bara något skrapsår. Det kan vara omöjligt att förutsäga och hänga på slumpen. Självklart kan man gräma över vad man hade kunnat göra annorlunda men det är också viktigt att förstå att ibland går det inte att göra något annorlunda, och att det var "bara" en olycka.
Hoppas att du kan känna dig lite bättre med tiden! ❤️
 
Är jag otydlig? Hade inte sett att du skrivit detta.

Jag undrade över maten, får höra att det är fel men inte hur man borde gjort? Undrade över att de hjälpte henne stå, om banden kunde skadat tarmarna och över veterinären, om den hade kunnat göra mer, om han hunnit dit tidigare.

Jag ska släppa detta, snart. Blev så glad när hon levde, trodde det var lugnt när hon väl var uppe och veterinären kommit. Meningslösa frågor?
Som flera har skrivit tål inte hästar att ligga ner en längre tid. Och hästar som sitter fast och blir rädda kan ofta kämpa för att ta sig loss så pass att de skadar sig själva. Här hade hästen både legat ner, och förmodligen kämpat, så även om man får upp den så går den kanske inte att rädda längre, skadorna är för stora. Lite krasst så var den döende redan när den hittades.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: Murray
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 471
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp