Nästan hela "stallet" äter bajs

G

Gargamella

Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Under de senaste veckorna har hästarna i stallet en efter en börjat äta bajs! Nu är det 5 st av 7 som vi sett göra detta. De äter sitt eget i boxen. Både hästar MED uträknade foderstater OCH de UTAN äter bajs. Vi har ett väldigt dåligt protein-innehåll i vårat hö. De har stora hagar med både "gräs" och skog, hästarna har sällskap i hagen. De är nu under vintern ute fr 7.30 till 16.00. Äter krafft inne på morgonen, morgonhö i hagen. Lunch-hö mellan 12-13, sen kraft, betfor & hö vid intag. Kvällsfodring kl 21.

Kan det ha ngt med mask att göra? Kan ett träckprov avslöja ngt?

Detta känns inte bra. :crazy: Idéer?
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

B-vitamin brist...tror jag :crazy:
Jag har för mig att jag läst det någonstans... :confused:
Men var jag läste det.... :confused:vet jag inte...
Det du kan gör är att kontakta någon kunnig på tex hippocampus, dom kan säkert svara på din fråga. Om ingen annan kan göra det
http://hippocampus.slu.se/
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Har du provat öka mineralgivan?

Mina hästar indikerar mineralbrist genom att äta bajs!
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Koprofagi (hästar som äter sin egen avföring) kan bero på flera orsaker. Vanligast är att mkt unga hästar äter avföring för att få ordning på sin tarmflora. Men även äldre hästar kan göra det om de har fått obalans i tarmfloran. Har ni nyligen ändrat foderstaten? Ni kan prova att ge hästarna mag- tarmbalans (vet att Krafft saluför ett sådant pulver) eller prova om ni kan få hästarna att äta A-fil.

Den allra vanligaste orsaken till koprofagi är när hästen får för lite grovfoder, det blir ett oönskat beteende precis som vävning och luftsnappning. Är de vana vid en längre utevistelse? Hur mkt grovfoder får hästarna? Kan ni öka mängden? Vilken typ av strö medel använder ni i boxen? Studier har visat att koprofagi är vanligast hos hästar som står på spån.

Det finns även en del som påstår att koprofagi kan utlösas vid mineralbrist, men det finns inte (vad jag vet) några vetenskapliga bevis för det. Men det skadar ju inte att kolla över era foderstater igen
/M
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Det var inte B-vitamin...
Det var K-vitamin jag läst om...
Och det jag läste hadde inte med hästar att göra utan om försök på råttor. Det visade sig på dom råttorna att när dom fick K-vitamin fattig kost så fick dom inga brist symtomer utan dom började äta bajs istället.

Jag vet inte, men det kan ju vara samma på hästarna....kanske...

Här är länken till det...

http://www.primavi.se/avd_temaVitaminerOchMineraler/showNews.cfm?newsID=839
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Läste i C Planks senaste bok om foder att det kan vara proteinbrist.
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Hästarna i stallet är mellan 8 och 18 år. Inga unghästar alltså. Jag ändrade foderstat till min häst för några månader sen. Från en "höftad" utan analys till en räknad grundad på analys av höt. Ska inte ha ngn mineralbrist, ett pyttepytte överskott men inte så det ska vara ngn fara. Kanske kan det vara för lite grovfoder. Min STORA häst (som går ordentligt och väger nästan 700 kg) äter 10 kg hö/dag. Kan inte få mer pga det värdelösa proteinvärdet i höt vi har. Lusern tål hon inte. De andra hästarnas hö & kraftfodermängd kan jag inte exakt svara på, men ingen äter så lite grovfoder så man reagerar. Några av dem har räknat på sina foderstater som "jag" (= Alex)
Hästarna står på torv och utetiden är inget främmande för ngn av dem...
Får väl prova med mag-tarm-balans, men det är så kontigt att nästan alla hästar i stallet har samma beteende! :confused:
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Nja, det tror jag inte det är. Min häst har snarare ett liiiitet överskott i sin foderstat...
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

I vårt stall har samma sak hänt!

Hästarna får gott om hö (min häst 11 kg), lång utevistelse och de står på torv.

Tänkte att det är vinterrelaterat eller har nåt med torven att göra??
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

hur är det med k-vitaminer då?
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Jag står fast vid min teori från mail, att in pålles mage är i olag. Prova en kur magtarmbalans.

Hästar KAN apa efter varandras beteende utan att de har någon brist. Ser det när det gäller t ex träätning. Börjar en så knaprar snart hela stallet oavsett om jag har 2 eller fem hästar där.

Det gäller ju dock att ta reda på ursprungsanledningen till varför din dam började knapra, och eftersom hon haft magproblem skulle jag prova med en kur magtarmbalans till att börja med. Kan ju ge A, B, D och E-vitamin med, men det känns inte som om bajs innehåller ås mycket av det, men det är nog trial and error du får köra med.

Såvitt jag vet har hästar ingets törre behov av vitamin K..
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Nä, behovet är inte stort..

Men om den inte får i sig det under en tid så uppstår ju ett underskott....

Jag vet inte...
Det är bara en teori... :confused:

Men det är nog så att alla hästarna inte "lider" av samma sak. Det kanske är en eler två hästar som kanske har en brist eller nått anat fel och så apar dom andra efter med bajsätande dom också.
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Nu ja. Men hur var det med protein innan foderbytet? :confused:
Ifall hästen gått med proteinbrist under en längre tid så kanske det behövs mer än vad dom får i dagsläget?

Jag kan inte låta bli att rekomendera Foderjäst. :)
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Då fick jag svar på det jag funderat över. :bow:

Min tjej kan göra det ibland och nu när jag tänker på det så har det varit när det skett ett foderbyte eller om man ändrat mängderna. Hon gör det bara under en dag eller två.
 
Re: Nästan hela \"stallet\" äter bajs

Instämmer.

Koprofagi, liksom träätning, beror i 90% av fallen av för lite fibrer i foderstaten - pröva att ge "terapihalm", d.v.s. släng in en tuss halm till de hästar som har annat strömedel, eller öka grovfodergivan.

Mineralbrist kan orsaka ett märkligt ätbeteende hos djur, men det yttrar sig snarare som en allmän "äthets", de sätter helt enkelt i sig allt som kommer i deras väg. Finns det inget annat att komma över i omgivningen kan detta då förstås yttra sig som koprofagi, men grovfoderbrist är en mer rimlig gissning.

Så vitt jag vet är detta inte ett beteende som hästar härmar från andra individer. Andra stallovanor som t.ex. krubbitning och vävning "smittar" inte heller. Om flera hästar i samma stall utvecklar samma beteende beror det snarare på en brist i stallmiljön.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 492
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 811
Senast: Freazer
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 506
Senast: Dopy
·
Hästvård hur farligt är det för en häst att äta bajs? En häst i stallet äter mycket bajs både i hagen och i boxen.
Svar
6
· Visningar
692
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp