Nät över odlingar

Thaliaste

Trådstartare
Skulle väl kunnat fråga i trädgårdstråden men eftersom det är en specifik fråga så gör jag en egen tråd, kanske är fler som har samma fråga.

Nu börjar jordgubbar m.m. komma upp och för att hindra att fåglarna tar dem skulle jag behöva sätta över ett nät, men vilken sort? Jag vill inte att fåglar fastnar i nätet.

https://www.plantagen.se/fagelnat-10-l-gron-2343917.html
- Flexibelt och kan användas till mycket, men känns som att det är stor risk att fåglar kan fastna i ett sånt?

https://www.plantagen.se/fagelnat-10-l-gron-2343917.html
- detta är bra om man har en odlingslåda, men funkar också bara till det. Och ser ut som att fågelben fastnar lätt även här?

Har också sett ett liknande det sista men med mindre maskor, men måste insekter komma in för att pollinera? Eller har de redan gjort det tidigare på säsongen? Kan inget om sånt här 😁

Och så finns också metallnät av olika storlek men det är lite meckigare att klä in med.

Hur gör ni?
 
Jag har de vanligt blå lite sladdriga näten, samma typ som det gröna, för att rädda de godaste körsbären, har aldrig sett någon fågel fastna i det men det kan nog finnas en risk rent generellt.

Annars tycker jag min standardinhägnad alloxnät (som hos mig mest är till för att spärra ut hönor) är bra. Lite stabilare fyrkantsrutor i svart plast, syns inte mycket och håller ute det mesta. Och ändå så det släpper genom pollinerande insekter.

Jag inbillar mig i alla fall att det är lite mindre "fastningsrisk" ju mer stabilt nätet är? De näten finns i olika storlekar och längder på Granngården.
 
Ja, insekter behöver komma in.

Pollinering av dem behövs för en bra skörd. Pollineringen sker under blomningen (bär/kart är alltså redan pollinerade) men de brukar ju fortsätta blomma återkommande under säsongen.
 
Jag har de vanligt blå lite sladdriga näten, samma typ som det gröna, för att rädda de godaste körsbären, har aldrig sett någon fågel fastna i det men det kan nog finnas en risk rent generellt.

Annars tycker jag min standardinhägnad alloxnät (som hos mig mest är till för att spärra ut hönor) är bra. Lite stabilare fyrkantsrutor i svart plast, syns inte mycket och håller ute det mesta. Och ändå så det släpper genom pollinerande insekter.

Jag inbillar mig i alla fall att det är lite mindre "fastningsrisk" ju mer stabilt nätet är? De näten finns i olika storlekar och längder på Granngården.

Tack för tipset! Ja jag tänker också att stabilare maskor borde innebära mindre risk att nätet snor sig runt ben och fjädrar. Jag ska kolla in det när jag far till Granngården.

De flesta jag hört verkar "bara" ha en fågelincident varannat/var tredje år sådär, men det är för mycket för mig. Jag vill helst inte ha någon alls. (Och har mycket fåglar på tomten också så risken känns överhängande.)
 
Ja, insekter behöver komma in.

Pollinering av dem behövs för en bra skörd. Pollineringen sker under blomningen (bär/kart är alltså redan pollinerade) men de brukar ju fortsätta blomma återkommande under säsongen.

Tack, jag misstänkte att det troligen var så att även kommande blommor måste få påhälsning men hoppades på att jag kanske hade fel...:D
 
Är det nån som provat att gillra upp kompostnät som ett tak över jordgubbarna, eller tar sig fåglarna under det tro..?
 
Jag använder Alloxnät som @Lillgrådis nämner. Styvt och hållbart. Tål UV strålning. Har det även till hönsgården som suttit uppe i 11 eller 12 år och den enda är att det växer lite lav på nätet. Helt klart värt att investera i.
Om man behöver bredare än det man köper så funkar det utmärkt att skarva ihop det med tunt elrep som även det är UV tåligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp