Näta in balkong - konstruktion?

Snabb fundering - impregnerat eller oimpregnerat trä? Hela skiten ska målas, blir det tillräckligt skydd för oimpregnerat månne? Blir förvisso lätt att byta ut delar vid behov så som det planeras att byggas men iaf.
 
Jag har en liknande lösning på min balkong som den du tänkt dig. Oimpregnerat, vitmålat trä och rådjursnät. Fungerar bra men känns lite buraktigt. Nu är min katt väldigt oklättrig och min balkong lite mer fyrkantig så skulle jag näta in balkongen nu så skulle jag nog göra det med två stora stolpar i hörnen med en stållina i mellan och med mjukt nät i stället för att det kanske skulle kännas lite mer öppet.
 
Jag har en liknande lösning på min balkong som den du tänkt dig. Oimpregnerat, vitmålat trä och rådjursnät. Fungerar bra men känns lite buraktigt. Nu är min katt väldigt oklättrig och min balkong lite mer fyrkantig så skulle jag näta in balkongen nu så skulle jag nog göra det med två stora stolpar i hörnen med en stållina i mellan och med mjukt nät i stället för att det kanske skulle kännas lite mer öppet.
Ah, och träet håller alltså?
Ja att det blir lite buraktigt går nog inte att komma ifrån om man inte typ glasar in eller nåt. Själv kan jag inte göra sådär med stållina och mjukt nät heller så det får snällt vara buraktigt, men det blir nog mindre bur av det hela om jag kör varianten med nät bara över räcket iaf :)
 
Ah, och träet håller alltså?
Ja att det blir lite buraktigt går nog inte att komma ifrån om man inte typ glasar in eller nåt. Själv kan jag inte göra sådär med stållina och mjukt nät heller så det får snällt vara buraktigt, men det blir nog mindre bur av det hela om jag kör varianten med nät bara över räcket iaf :)

Jadå, det har hållit bra i de ca två åren jag bott här i alla fall. Däremot så finns det en stor fördel för mig att ha heltäckande nät även på vintern och det är att de äckliga duvorna inte kan vara på balkongen. Bor centralt och när jag flyttade in så tyckte dom att det var jättebra att det finns ett tak på min balkong där dom kunde sitta och skita under när det var dåligt väder.
 
Senast ändrad:
Jadå, det har hållit bra i de ca två åren jag bott här i alla fall. Däremot så finns det en stor fördel för mig att ha heltäckande nät även på vintern och det är att de äckliga duvorna inte kan vara på balkongen. Bor centralt och när jag flyttade in så tyckte dom att det var jättebra att det finns ett tak på min balkong där dom kunde sitta och skita under när det var dåligt väder.
Ah men vad bra! Då blir det nog att köra på oimpregnerat och en jävla massa färg :banana: Får se till att måla virket innan bygget bara så jag faktiskt kommer åt allt, ffa ändträet. På förra stället hade jag omålat oimpregnerat och det var ingen vacker syn med mögel och elände som dök upp ganska snabbt.

Haha schysst! :D Här har ni turligt nog inte så mycket duvor, en och annan ringduva i skogen intill bara. Däremot får jag nog kanske täppa för ena takänden så ingen liten sparv irrar sig in mellan nät och tak... Bra att ha i åtanke, tack!
 
En till fråga från mig.. :)
Vill man ha svart eller vitt nät?
Jag tror jag behöver byta nät ändå..
Svart! Svart nät syns inte lika tydligt. Vitt kommer bli så sjukt mycket burkänsla så det finns inte.
Överväger att måla nätet om jag kör svetsnät själv. Isf blir det utan tvekan svart :)
 
Uuuuuupp med tråden :D Bygget fortskrider och jag har hittills fått till kortsidor och början till en framsida.

1_5.jpg


2_4.jpg


Virket jag använder är alltså 45*45 mm regel.
Nu till funderingen - så snart stommen är färdig ska jag smälla ihop nätluckor bestående av träramar med nät på som sedan ska skruvas fast i stommen, somliga öppningsbara och andra inte. Inga konstigheter alltså. Men - vad sjutton ska jag använda för virke?! Jag vill inte ha något grovt elände som bara ser dumt ut, men jag vill heller inte ha så smått trä att det blir omöjligt att faktiskt använda. Träet ska gå att göra nätramar av, det ska tåla en del krampor och några skruvar utan att spricka för minsta lilla. Hittills har planen helt enkelt varit att använda läkt, men någon kanske vet något som lämpar sig bättre? :)
 
Uuuuuupp med tråden :D Bygget fortskrider och jag har hittills fått till kortsidor och början till en framsida.

1_5.jpg


2_4.jpg


Virket jag använder är alltså 45*45 mm regel.
Nu till funderingen - så snart stommen är färdig ska jag smälla ihop nätluckor bestående av träramar med nät på som sedan ska skruvas fast i stommen, somliga öppningsbara och andra inte. Inga konstigheter alltså. Men - vad sjutton ska jag använda för virke?! Jag vill inte ha något grovt elände som bara ser dumt ut, men jag vill heller inte ha så smått trä att det blir omöjligt att faktiskt använda. Träet ska gå att göra nätramar av, det ska tåla en del krampor och några skruvar utan att spricka för minsta lilla. Hittills har planen helt enkelt varit att använda läkt, men någon kanske vet något som lämpar sig bättre? :)
Ja hade valt 45*45mm.. använder de till allt! Hyllor, hö häckar, väggar, hinder, pallar och ja.. allt :p, väldigt smidigt och lätt att bygga med då det är så stabilt och man har plats att dra i ordentliga skruv utan att det spricker :p.
 
Ja 45*45 mm är nice, men när jag har det till stommen redan som det är så blir det så jäkla övermaffigt om jag dessutom ska göra nätramar av det :p
 
Brorsan byggde åt mig, jag har bara en öppningsbar sektion, och den gjorde han av samma material som resten av stommen. I ditt fall skulle jag nog ta 45x22,5 om det finns, då får du samma djup, men smalare profil från sidan.

Delarna är fästa i varandra och i balkongen med buntband och nätet är rådjursnät. Den öppningsbara luckan låses med ett skjutlås, så att det stabiliserar luckan.

Detta byggdes 2008 och är fortfarande i samma skick! :)

003.jpg
[/URL]



001347747velltra.se_.jpg
 
Senast ändrad:
Brorsan byggde åt mig, jag har bara en öppningsbar sektion, och den gjorde han av samma material som resten av stommen. I ditt fall skulle jag nog ta 45x22,5 om det finns, då får du samma djup, men smalare profil från sidan.

Delarna är fästa i varandra och i balkongen med buntband och nätet är rådjursnät. Den öppningsbara luckan låses med ett skjutlås, så att det stabiliserar luckan.

Detta byggdes 2008 och är fortfarande i samma skick! :)

003.jpg
[/URL]



001347747velltra.se_.jpg
Nice bygge!
Får nog bli 45*22 mm lockläkt här, det är det virke jag kan hitta med bäst mått :bump:
 
Stommen är nästan färdig, lite mer fix på taket som behövs bara :bump:
13939611_10153639215737385_4835693437109359796_n.jpg


FYI, när man är själv och inte har nån som kan hålla upp virke medan man skruvar i motsatt ände (och vägrar be om hjälp för att kunna säga sen att man gjort precis allt själv :cool:) så gör en tving och en överbliven hålplatta susen :D
13934622_10153639212267385_6230628689600974598_n.jpg
 
14063922_10153649031022385_7220917832920797561_n.jpg

Klar med stommen! Nu ska här bara röjas upp lite inför nästa etapp - träramar att fästa nätet på. Samt luckor då, mellersta raden i taket blir öppningsbar för att få ner snö från snedtaket ovanför, och så blir det troligtvis en öppningsbar sektion framtill. Hur som helst blir det här så jävla sketabra :banana:
 
Såhär på dagen 3 år efter att jag varit och köpt virke till stommen - nu är jag klar! Blev fördröjt flera gånger av sega tillstånd, extremhetta, sjukdom och ett par omgångar av brist på virke, men nu jävlar har jag satt upp sista nätramen 🥳 Katterna är skitnöjda, jag är skitnöjd, nu ska det bara skrubbas räcken och inredas med bland annat nån utkiksplats och lite odling och whatnot!
 

Bifogade filer

  • 58378480_10156034580392385_6541063062403678208_o.jpg
    58378480_10156034580392385_6541063062403678208_o.jpg
    136 KB · Visningar: 241
Såhär på dagen 3 år efter att jag varit och köpt virke till stommen - nu är jag klar! Blev fördröjt flera gånger av sega tillstånd, extremhetta, sjukdom och ett par omgångar av brist på virke, men nu jävlar har jag satt upp sista nätramen 🥳 Katterna är skitnöjda, jag är skitnöjd, nu ska det bara skrubbas räcken och inredas med bland annat nån utkiksplats och lite odling och whatnot!

Åh så bra det blev, starkt jobbat! :up:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 174
Senast: skiesabove
·
Hemmet För några månader sedan började en ekorre springa på mitt balkongräcke. Jag tyckte det var lite gulligt. Sen kom det en till och gjorde...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 101
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 274
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp