Näta in balkong på bästa sätt?

Aliche

Trådstartare
I år har jag bestämt mig för att näta in balkongen så katterna kan vara ute, och eftersom de hotar med samma varma sommar som förra året vill jag kunna ha dörrarna vidöppet när jag är hemma. De kommer inte få vara ute där när jag inte är hemma för övrigt. När jag googlar lite så hittade jag ett nät från Trixi som såg bra ut men sen läste jag en massa recensioner där det gått sönder när katterna bitit på det, någon hade tom dött!
Så jag är ute efter säkraste, bästa och smidigaste sättet att näta in min halvcirkel formade balkong där jag inte får borra i fasaden. Jag har 3+ meter till balkongen över så jag behöver på nåt sätt fästa nätet utan att säkra det i fasaden eller balkongen över.

Ge mig alla tips ni har! :)
 
Rådjursnät och stängselpinnar! Pinnar (tex tunna i glasfiber) kan du dra fast i räcket med buntband, och rådjursnätet går lätt att tråckla på. Bra mycket bättre än "kattnät".

Jag har dragit sträckvajer upp till balkongen ovanför, det ger en ännu mer diskret upphängning.
 
Jag har gjort väldigt enkelt. Har använt raka reglar som jag fäst i balkongräcket med buntband. Rådjursnät, starkt och billigt, det har klarat 1 flytt och är inne på 3-4 året.

18274706_1643398569021451_5865213839883991115_n.jpg
 
Rådjursnät och stängselpinnar! Pinnar (tex tunna i glasfiber) kan du dra fast i räcket med buntband, och rådjursnätet går lätt att tråckla på. Bra mycket bättre än "kattnät".

Jag har dragit sträckvajer upp till balkongen ovanför, det ger en ännu mer diskret upphängning.
Smart! Var köper man rådjursnätet och såna pinnar?
 
Smart! Var köper man rådjursnätet och såna pinnar?

Jag har köpt i vanliga trädgårdsbutiker, typ granngården och plantagen och sådana brukar ha. Gillar att nätet går att klippa med vanlig sax, ifall man behöver ta sig ut. Dessutom försvinner det väldigt bra visuellt på bara lite avstånd.

Utifrån:
20190417_200914.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har köpt i vanliga trädgårdsbutiker, typ granngården och plantagen och sådana brukar ha. Gillar att nätet går att klippa med vanlig sax, ifall man behöver ta sig ut. Dessutom försvinner det väldigt bra visuellt på bara lite avstånd.

Utifrån:
Visa bifogad fil 28308
Men åh det syns ju typ inte alls! Ska man spänna det helt tajt eller lite löst, för att undvika att de klättrar eller klöser?
 
Ang vilket nät så beror det på vad man ska näta .

Trixie tex har ett dyrare nät med metall som inte bits sönder så lätt.

Rådjursnät är jättebra om man har en yta med raka enkla vinklar som ska spännas nät över hårt och fast. Ju hårdare nät desto viktigare att det är säkert tätat för att katter hellre ger sig på att klättra i de om de är benägna att klättra.

@Aliche de flesta nät syns inte/stör inte alls utseendemässigt 😀

Jag hade utvärderat noga utifrån din balkongs möjligheter (halvcirkel, inget tak att fästa i osv) i första hand och utifrån det valt lösning .
 
Senast ändrad:
Ang vilket nät så beror det på vad man ska näta .

Trixie tex har ett dyrare nät med metall som inte bits sönder så lätt.

Rådjursnät är jättebra om man har en yta med raka enkla vinklar som ska spännas nät över hårt och fast. Ju hårdare nät desto viktigare att det är säkert tätat för att katter hellre ger sig på att klättra i de om de är benägna att klättra.

@Aliche de flesta nät syns inte/stör inte alls utseendemässigt 😀

Jag hade utvärderat noga utifrån din balkongs möjligheter (halvcirkel, inget tak att fästa i osv) i första hand och utifrån det valt lösning .
Ja jag såg att Trixie hade ett hårdare nät men det hade också väldigt mycket dåliga recensioner om att det var snett och dålig kvalitet men rådjursnätet verkar bra. Måste fundera ut hur jag ska fästa allt på bästa sätt..
 
Lånar en redan existerande tråd istället för att göra en ny.

Vi ska äntligen näta in balkongen till våra katter.
Vikt ca 5kg styck, klättrar säkert om de får chansen, vad för nät ska man ha? Är det rådjursnät? Har en balkong med raka vinklar, kan fästa lite i fasaden men mest i räcket/taket. Andra tips man ska tänka? Hur har ni inrett balkongen?:)
 
Lånar en redan existerande tråd istället för att göra en ny.

Vi ska äntligen näta in balkongen till våra katter.
Vikt ca 5kg styck, klättrar säkert om de får chansen, vad för nät ska man ha? Är det rådjursnät? Har en balkong med raka vinklar, kan fästa lite i fasaden men mest i räcket/taket. Andra tips man ska tänka? Hur har ni inrett balkongen?:)
Jag nätade in min med rådjursnät, UV buntband och såna riktigt starka ribbade pinnar och det har suttit sen förra våren utan problem! Snabbt och enkelt gjort. Kan bara fästa i balkongräcket men det har räckt. Mina har aldrig försökt klättra vad jar har sett men eftersom det inte blir helt sträckt och tajt så tror jag inte dom vill heller, när det ger med sig om de testar.
 
Ja jag såg att Trixie hade ett hårdare nät men det hade också väldigt mycket dåliga recensioner om att det var snett och dålig kvalitet men rådjursnätet verkar bra. Måste fundera ut hur jag ska fästa allt på bästa sätt..

Plus till @Bufera
Har Trixies dyra. Helt suveränt och garanterat bitsäkert. Dessutom är det ändå snällt emot dem om de försöker tugga jmf med många andra nät. Extremt enkelt sätta upp och spänna.

Har en bur med reglar platsbyggd på balkongen. Finns bilder på Buke. Har även en nätdörr med samma nät
 

Liknande trådar

Hemmet Postar här istället för i kattforumet eftersom det egentligen inte handlar om djuren. Jag har köpt en bostadsrätt och vill då näta in...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 974
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 096
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag tänkte nu näta in min balkong, har precis fått OK från hyresvärden och kissen skulle älska det! Dock undrar jag hur starkt detta...
Svar
19
· Visningar
8 247
Senast: Tarnin
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 214
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp