Näta in balkong - styrelsen säger nej. Så ledsen.

Crossline

Trådstartare
Postar här istället för i kattforumet eftersom det egentligen inte handlar om djuren.

Jag har köpt en bostadsrätt och vill då näta in balkongen för att katterna ska kunna vistas där utan att kunna smita. Det är bottenplan, inte tillräckligt högt för att det ska vara en risk för dom att skada sig om dom trillar ner, max två meter från marken till staketräcke.

Men styrelsen säger nej. Jag får inte sätta upp ett nät på insidan av balkongen, fäst med buntband, en helt reversibel och åverkningsfri lösning. Det står inget om detta i varken stadgar eller trivselregler. Jag tänkte dessutom ha viltnät och glasfiberpinnar, vilket är nästan osynligt på avstånd.

Deras argument är att det kan ses som en väsentlig förändring av balkongen, att kommunen då kan kräva bygglov. Att det ska se enhetligt ut. Att katten inte måste vara på balkongen.

Styrelsen har också tvingat folk som bor högre upp att ta ner sina nät, trots att det är lag på att det ska finnas på högre höjder, med motiveringen att katterna behöver inte vistas på balkongen...

Jag känner mig väldigt ledsen och modfälld, jag har köpt en dyr bostadsrätt och får nu inte ordna det enda som jag inte kan kompromissa med - att katterna ska kunna vara på balkongen utan att riskera att komma ut.

Jag har skrivit till kommunen och beskrivit min plan noga och väntar på svar. Om dom svarar att det ej kan ses som en väsentlig förändring av fasaden, är det fritt fram då?

Vad tänker ni buke?
 
Postar här istället för i kattforumet eftersom det egentligen inte handlar om djuren.

Jag har köpt en bostadsrätt och vill då näta in balkongen för att katterna ska kunna vistas där utan att kunna smita. Det är bottenplan, inte tillräckligt högt för att det ska vara en risk för dom att skada sig om dom trillar ner, max två meter från marken till staketräcke.

Men styrelsen säger nej. Jag får inte sätta upp ett nät på insidan av balkongen, fäst med buntband, en helt reversibel och åverkningsfri lösning. Det står inget om detta i varken stadgar eller trivselregler. Jag tänkte dessutom ha viltnät och glasfiberpinnar, vilket är nästan osynligt på avstånd.

Deras argument är att det kan ses som en väsentlig förändring av balkongen, att kommunen då kan kräva bygglov. Att det ska se enhetligt ut. Att katten inte måste vara på balkongen.

Styrelsen har också tvingat folk som bor högre upp att ta ner sina nät, trots att det är lag på att det ska finnas på högre höjder, med motiveringen att katterna behöver inte vistas på balkongen...

Jag känner mig väldigt ledsen och modfälld, jag har köpt en dyr bostadsrätt och får nu inte ordna det enda som jag inte kan kompromissa med - att katterna ska kunna vara på balkongen utan att riskera att komma ut.

Jag har skrivit till kommunen och beskrivit min plan noga och väntar på svar. Om dom svarar att det ej kan ses som en väsentlig förändring av fasaden, är det fritt fram då?

Vad tänker ni buke?

Tycker du har gjort helt rätt som vänt dig direkt till kommunen med frågan.
 
Tycker du har gjort helt rätt som vänt dig direkt till kommunen med frågan.
Ja jag tror det också! Jag pratade med en vän som jobbar med fastigheter, och hen hävdade bestämt att det absolut inte kan ses som en väsentlig förändring och att det inte finns en chans att kommunen kan kräva bygglov. Jag hoppas att hen har rätt.

Men om kommunen okejar, jag nätar in och styrelsen blir griniga? Vill inte göra mig ovän det första jag gör, men katterna kan jag inte kompromissa med...
 
Vilken grinig styrelse!

Jag tvivlar på att en helt reversibel lösning på innätning skulle kräva bygglov. Jag hade en sån, som dessutom syntes mycket och var ful, men varken hyresvärden eller kommunen sa nåt om det.

Jag tycker att det låter som väldigt petiga personer i styrelsen som har sina personliga åsikter om vad som är fult/snyggt och därför inte vill att grannarna ska ha det. Grinigt!
 
Jag håller helt med din vän, det är absolut inte bygglovspliktigt med tunt nät och på så sätt du beskriver. Att byta balkongräcke och liknande kan vara bygglovspliktigt däremot, men det är du ju långt ifrån.

Jag hade meddelat styrelsen kommunens svar (om positivt för dig givetvis) och meddelat att kommunens besked ihop med styrelsens stadgar och trivselregler inte finner något motstridigt och därför nu påbörjar nätandet.

Det värsta som kan hända är att styrelsen på nästa årsstämma försöker ändra stadgarna, eller att de försöker instifta någon slags trivselregel om det. Innan det hänt kan du inte ens få en varning eller liknande. Gå med i styrelsen :idea:
 
Jag vågar lova att det inte krävs bygglov för att näta in en balkong och att kommunen inte kommer att bry sig för fem öre. Det styrelsen hänvisar till gäller inglasning och är något helt annat.

Jag hade satt upp nätet och hänvisat styrelsen till att anmäla till kommunen om de har några invändningar. De kommer inte ha något att hämta.

Risken du tar är ju att du blir ovän med styrelsen. Samtidigt låter det ju som att det finns grannar du skulle få på din sida om du startar nätupproret ;)
 
Tack för svar! Har hittills inte hittat någon som tycker att det styrelsen säger är rimligt. Tack så jättemycket buke :heart

Ps, kan också nämna att det gäller Göteborgs stad om någon då kan svara mer specifikt.
 
Hade försökt få med mig andra grannar men mest troligt hade jag flyttat. En sådan styrelse ställer bara till med problem.
Jag har skrivit lite med andra grannar som också tycker att styrelsen har fel. Så det finns folk som skulle backa mig i frågan.

Jag har knappt hunnit flytta in så jag är inte så sugen på att flytta. Jag har inga synpunkter annars på deras regler, utan det är bara det här som ställer till problem.
 
Rent praktiskt skulle det kanske gå att bygga en fristående nätvägg - eller tre, om balkongen sticker ut från fasaden - som står mellan golv och tak någon decimeter innanför balkongräcket. En enkel konstruktion av tunna träläkt och små förstyvande plywoodhörn alltså. Då har du inte fäst något på balkongräcket eller ändrat fasaden, utan placerat någonting på din balkong.
 
Behövs inget bygglov
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190924-104442.jpg
    Screenshot_20190924-104442.jpg
    124,4 KB · Visningar: 319
@Crossline
Har flera kompisar i Götet som både har nätat in sina, och även byggt upp spaljéer för sina planteringar och ljusinstallationer.
Låter som att du har hamnat i en grinig styrelse. Orkar du, så gå med i styrelsen.
Annars hänvisa bara till kommunens svar och sätt upp ditt nät i lugn och ro.
Sedan får du le stort, och gå fort, så brukar det gå bra. ;)
Lycka till!
 
I min förening tvingade de en gammal dam att näta in hela sin uteplats för att katten sprang väl överallt. Som katter gör.
 
Lösa nätpartier som sätts ihop tycker jag låter som en utmärt idé. Lättare att ta med om du flyttar, kan ställas undan om du vill av någon anledning osv. De blir ju då möblemang på balkongen och har inte med fastighetan att göra alls.
 
Postar här istället för i kattforumet eftersom det egentligen inte handlar om djuren.

Jag har köpt en bostadsrätt och vill då näta in balkongen för att katterna ska kunna vistas där utan att kunna smita. Det är bottenplan, inte tillräckligt högt för att det ska vara en risk för dom att skada sig om dom trillar ner, max två meter från marken till staketräcke.

Men styrelsen säger nej. Jag får inte sätta upp ett nät på insidan av balkongen, fäst med buntband, en helt reversibel och åverkningsfri lösning. Det står inget om detta i varken stadgar eller trivselregler. Jag tänkte dessutom ha viltnät och glasfiberpinnar, vilket är nästan osynligt på avstånd.

Deras argument är att det kan ses som en väsentlig förändring av balkongen, att kommunen då kan kräva bygglov. Att det ska se enhetligt ut. Att katten inte måste vara på balkongen.

Styrelsen har också tvingat folk som bor högre upp att ta ner sina nät, trots att det är lag på att det ska finnas på högre höjder, med motiveringen att katterna behöver inte vistas på balkongen...

Jag känner mig väldigt ledsen och modfälld, jag har köpt en dyr bostadsrätt och får nu inte ordna det enda som jag inte kan kompromissa med - att katterna ska kunna vara på balkongen utan att riskera att komma ut.

Jag har skrivit till kommunen och beskrivit min plan noga och väntar på svar. Om dom svarar att det ej kan ses som en väsentlig förändring av fasaden, är det fritt fram då?

Vad tänker ni buke?
Jag hade inväntat kommunens svar, och sedan bett om att få vara med under Övrigt på nästa styrelsemöte och lagt fram min sak på ett genomtänkt och trevligt sätt. Ofta hjälper det att träffas och prata ansikte mot ansikte.
Om det inte funkat hade jag gått ihop med de grannar jag kunde hitta och ställt till med ett jäkla liv, alternativt kuppat ut styrelsen. :devil:
 
Jag hade inväntat kommunens svar, och sedan bett om att få vara med under Övrigt på nästa styrelsemöte och lagt fram min sak på ett genomtänkt och trevligt sätt. Ofta hjälper det att träffas och prata ansikte mot ansikte.
Om det inte funkat hade jag gått ihop med de grannar jag kunde hitta och ställt till med ett jäkla liv, alternativt kuppat ut styrelsen. :devil:
Jag håller med här, men skulle nog också försöka få lite namnunderskrifter från övriga boende att ha med på mötet.
 
Förutom att skratta åt dom medan jag satte upp nätet iaf. hade jag också gått samman med de andra som hade innätade balkonger och sedan hade jag försökt rösta ut den där styrelsen på nästa årsmöte. Kanske till och med hade begärt ett tidigare möte. Kör hårt mot hårt. Fler är säkert less på dom vad gäller annat också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 003
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp