Näta in balkong - styrelsen säger nej. Så ledsen.

Även om jag också tycker det låter lockande att kuppa bort befintlig styrelse så tror jag att man måste vara realistisk och pragmatisk. Idag är det ofta svårt att få ihop en styrelse öht, särskilt i mindre föreningar. Då är det kanske optimistiskt att tänka sig *ännu en* styrelse, som dessutom ska få majoritet.
 
Uppdatering: fastigheten ligger tydligen inom ett bevarande program av något slag. Därför är dom tydligen extra noggranna. Jag fick skicka in ritningar, vilket jag gjorde och jag skickade även in bilder med tydliga beskrivningar på utförande och material. Vi får se vad dom säger.
 
Deras argument är att det kan ses som en väsentlig förändring av balkongen, att kommunen då kan kräva bygglov. Att det ska se enhetligt ut. Att katten inte måste vara på balkongen.


Vad tänker ni buke?

Jag tänker att det där är beslut tagna av människor som saknar all känsla för djur, eller åtminstone för katter. :meh:
Vilken anal förening du tycks ha hamnat i. Håller alla tummar för att de släpper igenom din lösning!
 
Jag tänker att det där är beslut tagna av människor som saknar all känsla för djur, eller åtminstone för katter. :meh:
Vilken anal förening du tycks ha hamnat i. Håller alla tummar för att de släpper igenom din lösning!
Ja, verkligen. Jag hoppas att handläggaren som ska titta på mina ritningar (känns helt löjligt att mitt kattnät ska stjäla deras tid, jag har hört vilka handläggningstider dom har) är en crazy cat person som kan relatera.

Ja, föreningen verkar anal, men jag förtydligar ändå att det här är det enda som jag har synpunkter på i nuläget. Jag är ingen bråkstake och jag vill helst sköta mig själv och vara ifred :angel:

Men just nu vill jag helst bara näta in utav bara helvete bara för att vara vrång. Dom ska få se på nät, liksom. Jag kommer förstås inte jävlas på något sätt alls, men jag kommer aldrig förstå hur vissa människor har ego nog att tro att dom kan påverka andras, i mina ögon, oskyldiga val.
 
Nu verkar det ju finnas lite grund för styrelsens beslut, så avvakta tills kommunen sagt sitt. Säger de okej så skulle jag prata med styrelsen först om kommunens utlåtande innan jag påbörjade något.

Är det något som är så viktigt för en bör man kolla upp sånt innan man köper en lägenhet där. Och så rekommenderar jag dig att gå med i styrelsen. Då får du mer möjligheter att påverka din boendemiljö. Dessutom är det väldigt lärorikt och du kommer inse att en del beslut som man som boende upplever som ”helt upp åt väggarna” faktiskt har en bakgrund och orsak när det gäller att göra så många medlemmar som möjligt nöjda med hänsyn till lagar, regler, försäkringar, ansvarsfrågor och kostnader.
 
Ja, verkligen. Jag hoppas att handläggaren som ska titta på mina ritningar (känns helt löjligt att mitt kattnät ska stjäla deras tid, jag har hört vilka handläggningstider dom har) är en crazy cat person som kan relatera.

Ja, föreningen verkar anal, men jag förtydligar ändå att det här är det enda som jag har synpunkter på i nuläget. Jag är ingen bråkstake och jag vill helst sköta mig själv och vara ifred :angel:

Men just nu vill jag helst bara näta in utav bara helvete bara för att vara vrång. Dom ska få se på nät, liksom. Jag kommer förstås inte jävlas på något sätt alls, men jag kommer aldrig förstå hur vissa människor har ego nog att tro att dom kan påverka andras, i mina ögon, oskyldiga val.
En tanke bara.
Det går inte att göra ett nät som är typ som en vikvägg, som du kan fälla ut när du tänker ha öppet och ihop när du har stängt?
Även om man skulle vilja göra dubbelt upp bara för att jävlas när besluten går emot en, så är det ju sällan klokt i längden. Utan det är bättre att försöka hitta lösningar som alla kan acceptera.
 
Jag hade/har exakt samma problem. BR, jag som dumt nog mailade styrelsen för att fråga om lov innan jag nätade in min balkong. Fick nej och bara att de anser att fasad/balkonger ska vara enhetliga. Tyvärr ligger min lägenhet mot vägen och det syns därför extremt väl om jag gjort något. :banghead:

I just det här fallet har hyresgäster mycket starkare rättigheter än om man äger en BR. En hyresvärd får inte förbjuda sina HG att näta in om det inte inverkar på fasaden. De flesta bygger ju upp en träram som man sedan fäster nätet på.
 
Ja, verkligen. Jag hoppas att handläggaren som ska titta på mina ritningar (känns helt löjligt att mitt kattnät ska stjäla deras tid, jag har hört vilka handläggningstider dom har) är en crazy cat person som kan relatera.

Jag hade nog inte varit orolig för kommunen, däremot kan ju föreningen besluta vad de vill utan vidare underlag än att styrelsen anser.

Så i förlängningen spelar det nog mindre roll vad kommunen säger, om styrelsen anser att de inte vill ha nätade balkonger.
 
Hehe, snacka om "burying the lead".
Fick du inte veta det redan när du visade intresse för bostaden? Känns ju som en ganska viktig detalj för föreningen att meddela?

Inte för att det gör varken till eller från nu.

Varför skulle föreningen ha något ansvar i det? Det är ju inte föreningen som beslutat om bevarandebestämmelser. Det faller ju under säljarens upplysningsplikt och köparens undersökningsplikt.

Till TS; det beror väldigt mycket på vad för ”bevarande” det handlar om. Det beror väldigt mycket på vad det är som anses bevarande ärt och varför. Var bara tydlig med att det är en tillfällig lösning. Och ju ner du kan få det att verka som ”inredning” och inte renovering desto bättre.

Plan B: Skaffa en fristående bur som tar upp hela balkongen och ställ där :idea::angel::D
 
Är där lite hänsyn till utseende i bevarande miljö så kan man väl anpassa material och utförande så det inte skämmer. Tänker att om man drar in ramen för nätet så det går att gå utanför och sköta blomlådorna så blir nätet väldigt mycket mindre iögonfallande. På så vis visar du hänsyn till att där ska visas hänsyn. Katten har knappast sprinterbana på balkongen ändå.
 
Nu verkar det ju finnas lite grund för styrelsens beslut, så avvakta tills kommunen sagt sitt. Säger de okej så skulle jag prata med styrelsen först om kommunens utlåtande innan jag påbörjade något.

Är det något som är så viktigt för en bör man kolla upp sånt innan man köper en lägenhet där. Och så rekommenderar jag dig att gå med i styrelsen. Då får du mer möjligheter att påverka din boendemiljö. Dessutom är det väldigt lärorikt och du kommer inse att en del beslut som man som boende upplever som ”helt upp åt väggarna” faktiskt har en bakgrund och orsak när det gäller att göra så många medlemmar som möjligt nöjda med hänsyn till lagar, regler, försäkringar, ansvarsfrågor och kostnader.
Det är min första egna bostadsrätt, jag kan ärligt säga att jag inte har full koll på allt och att det kunde bli problem att näta in balkongen kunde jag inte drömma om :( jag har varit på besök i området i andra ärenden och då sett nät av olika slag på balkongerna, så jag har inte ens tänkt tanken att det inte skulle vara tillåtet.
 
Är där lite hänsyn till utseende i bevarande miljö så kan man väl anpassa material och utförande så det inte skämmer. Tänker att om man drar in ramen för nätet så det går att gå utanför och sköta blomlådorna så blir nätet väldigt mycket mindre iögonfallande. På så vis visar du hänsyn till att där ska visas hänsyn. Katten har knappast sprinterbana på balkongen ändå.
De flesta balkonger är ju pyttesmå, att ha ett sånt mellanrum t.ex. på balkongerna här skulle ge en yta på ca 50 x 70 cm för katten.
 
Räknas balkonggård för katter som att man nätar in eller som en möbel enligt bostadsrättsföreningen?
Jag tycker att en diskret innätad (med transparent nät) balkong ser diskretare än den här balkonggården för katter.
cat-proof-balcony-for-all-flats-and-apartments.jpg



Kan du inte visa styrelsen för föreningen att innätning kan se väldigt diskret ut? Som på de här bilderna http://www.kattstatus.se/page9.html

Ett exempel
balkongkattstatus8.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 107
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp