Näthat och att tappa lusten

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började läsa Bukefalos-trådar regelbundet när jag var typ 8 år gammal. Det var år 2005. Sedan dess har jag varit en hängiven läsare. Det dröjde dock först till i mars 2012, när jag var 14.5 år gammal, innan jag skaffade ett konto här, och ytterligare några år innan jag började skriva mer frekevent. Anledningen till att jag har hängt här i så många år är framförallt för att jag alltid tyckt att diskussionerna varit kvalitativa och städade, men också för att det varit såpass (förhållandevis) få som frekvent skrivit, att man ändå har fått en någorlunda bild av "personerna bakom nicken". Det har liksom känts trevligt att (i en forumskontext) få komma såpass "nära" flertalet trevliga och intressanta debattörer och medmänniskor.

Ungefär sedan årsskiftet känner jag inte denna glädjen längre. Andan här känns som förbytt. Den intensiva men samtidigt ändå så varma och hjärtliga debattandan är inte lika stark längre, utan har istället bytts ut mot en mer aggressiv och personangripande dito.

Vid flera tillfällen har också denna aggressivitet riktats mot mig. Med tanke på den bakgrund av svår mobbning under flertalet år som jag har i bagaget, tar jag mycket sällan åt mig av aggressivitet på nätet personligen. Jag har sedan länge lärt mig att låta sådant rinna av. Däremot får denna aggressivitet mig att tappa lusten. Lusten till att läsa, men framförallt också lusten till att delta i debatter, eller än "värre", starta debatter själv.

För min högst personliga del gör det inte allt för mycket att somliga inte kan uttrycka sig vettigt mot mig, jag tar ju som sagt ändå inte åt mig. Däremot ser jag det också ur ett större och bredare perspektiv, och blir utifrån det mycket beklämd.
Jag är absolut inte yngst på detta forum, men däremot tror jag mig absolut tillhöra den yngsta tredje-, eller kanske t.om. fjärdedelen. Jag tror mig alltså ändå vara bland de lite yngre som frekvent hänger här. De jag debatterar emot är ofta i medelåldern och somliga av dem även föräldrar. Och det är just det som gör mig extra beklämd.
De senaste åren har det funnits en ständigt aktuell debatt om näthat, aggressivitet på nätet och hur man ska lösa det. Detta kan väl knappast ha undgått någon. Ändå sitter det flertal personer här på Bukefalos, och uttrycker sig aggressivt mot andra användare, helt utan mening. Varför det? Vad får man ut av det egentligen?
Vad som dock nästan är ännu värre enligt mig, är barnperspektivet på situationen. För jag har fått för mig att ändå ganska många som hänger frekvent här på Bukefalos är föräldrar. Som förälder antar jag att man vill uppfostra sina barn till goda medborgare och medmänniskor, inte sant? Och i konceptet "god medborgare/medmänniska" ingår det, i alla fall enligt mig, att bete sig vettigt mot sina medmänniskor. Hur förklarar man då för sina barn att det är fel att att uttrycka hat mot sina medmänniskor, när man samtidigt sitter på kvällarna framför Bukefalos och sprider just aggressivitet och hat mot andra medmänniskor? Hur går den ekvationen ihop egentligen? Det är just ur detta perspektiv det blir mest beklämmande för min del. Sen vet jag givetvis att alla här på Bukefalos varken har eller vill ha barn, men situationen blir som mest konkret utifrån just ett "barnperspektiv".

Sen menar jag absolut inte att man inte kan göra fel, råka skriva en mindre lyckad formulering i farten eller liknande. Det har jag själv gjort flera gånger, och kan ärligt stå för. Däremot känns det oroväckande när tråd efter tråd spårar ur på kort tid, och flera personers argumentationer återkommande mynnar ut i ren aggressivitet och påhopp. Då kanske man borde tänka till en extra gång, "kan jag formulera mig på ett annat, lite mjukare sätt?".
Det tror jag faktiskt hela Bukefalos skulle tjäna på, för som det är nu har den fina kvalitativa debattandan i mångt och mycket försvunnit, och istället bytts ut till aggressivitet. Så vill jag inte att det ska vara, och så borde det inte vara. Tills dess att förändring verkligen sker, kommer dock min lust att skriva och debattera här, inte vara på topp, som den var förut.
 

Jag upplever att högst en handfull nick sitter och sprider skit omkring sig.

Samma här, men sen om det är samma handfulla personer som av många uppfattas att de nicken väldigt ofta är onödigt otrevliga och hugger på det mesta, det tvivlar jag på. Beror ju helt på hurdan man själv är som person, vilka värderingar och ståndpunkter man själv har hur man uppfattar andra.
 
Varför rapporterar du inte sådana inlägg? Att posta ett allmänt gnällinlägg om att alla är så dumma skapar bara mer irritation o lär inte leda till något positivt.
Man kan vara väldigt otrevlig utan att gå över gränsen för när något är mot reglerna. Problemet är ofta inte att ett enskilt inlägg är så hatiskt utan att den stora bilden då flera ofta väldigt etablerade användare som medvetet eller omedvetet går ihop och beter sig väldigt elakt. Jag har rapporterat några sådana fall tidigare men fått till svar att även om det är otrevligt så är det inte regelbrott så man kan inte ta bort inläggen så numera har jag slutat med det.
Jag har ignorerat några användare men det blir fler och fler som beter sig så här och andan på Buke har blivit otrevligare de senaste åren.
 
Jag tror inte heller man får glömma att skriver man mycket så får ju folk en bild av en. En bild som kanske inte enbart är positiv, har man ofta fel, debatterar oschysst, killgissar, bara svarar på vissa inlägg som exempel - så kommer det färga av sig i trådar. Folk kommer tolka ens inlägg negativt oavsett vad man skriver och får helt enkelt mindre tålamod med en. När man sen inte behöver möta personen ansikte mot ansikte så blir det lättare att gå över gränsen med vad som är ok.
Jag säger inte att det är rätt att det blir så, men även på internet så får ens beteende konsekvenser.
 
Varför rapporterar du inte sådana inlägg? Att posta ett allmänt gnällinlägg om att alla är så dumma skapar bara mer irritation o lär inte leda till något positivt.
Fast i dagboken måste man väl få gnälla? ;)

I övrigt håller jag med. @Dressyrtjejen_97 rapportera de inlägg du upplever går mot dig personligen utan att ha med trådämnet att göra. Att bli emotsagd är en sak, det får man tåla på ett diskussionsforum (tänk vad trist det vore om alla hade samma åsikter :)) men personliga påhopp utanför ämnet är lämpligast att rapportera. Djur är alltid ett känsligt ämne och kan röra upp lite extra starka känslor och åsikter hos folk.
 
Känner så väl igen mig själv delvis i ursprungsinlägget. Jag har ibland tappat lusten för buke, de som jag upplevde som värst mot mig, de ligger numera på min ignoreringslista. De fick flertalet chanser att visa att de är bättre, men jag sörjer inte.

Nu idag kan jag läsa påhopp och skratta åt dom, för det säger mer om personen som skriver dom, än vad det gör om mig.

Har flera långa år av mobbning både i undommen och vuxen ålder, men det har gjort mig till en starkare person. Speciellt när jag omger mig med positiva människor som ger energi.
 
Väldigt fint skrivet. Jag är ju ofta den som får trådarna att ''spåra ur'' om man nu kallar det det. Jag tycker ju trådarna är urspårade när det bara är en massa hat och irritation mot dig @Dressyrtjejen_97

Jag rapporterar ofta, brukade göra det mer men moderatorerna verkar inte bry sig om det. Jag antar för att det enskilda inlägget inte är så illa men när det är 20 inlägg med konstant negativa saker blir det mobbing.

Du får gärna säga till mig om du vill jag ska sluta reagera på vad folk skriver och bara vara tyst:)

Jag skulle sakna dig om du slutade vara på buke! :love: Du är skön
 
Väldigt fint skrivet. Jag är ju ofta den som får trådarna att ''spåra ur'' om man nu kallar det det. Jag tycker ju trådarna är urspårade när det bara är en massa hat och irritation mot dig @Dressyrtjejen_97

Jag rapporterar ofta, brukade göra det mer men moderatorerna verkar inte bry sig om det. Jag antar för att det enskilda inlägget inte är så illa men när det är 20 inlägg med konstant negativa saker blir det mobbing.

Du får gärna säga till mig om du vill jag ska sluta reagera på vad folk skriver och bara vara tyst:)

Jag skulle sakna dig om du slutade vara på buke! :love: Du är skön
Jag tror inte nödvändigtvis att moderatorerna inte bryr sig. De går in och kollar och gör sin bedömning, ibland kanske det är på gränsen så inläggen får vara kvar, men de håller koll, då ska man ju inte sluta rapportera. Dessutom kan jag tänka mig att det även ges personliga "varningar" via PM istället för att det bara plockas bort inlägg. Så gjorde i alla fall jag främst när jag modererade forum, gav långt bättre effekt än att rensa i trådar.
 
Håller med. Dom JAG tycker är "bäst" på att skriva drygt, hetsigt och otrevligt, delar jag ändå rätt ofta åsikt med. Men sättet dom levererar sina åsikter på, och ibland verkligen verkar gå in för att få personen som inte håller med, att framstå som dum i huvudet, ogillar jag starkt och har på sistone ignorerat flera av dom. Det är rätt gött! :)
 
Det är ju lite av en tolkningsfråga också. Sen tänker jag att det säkert blev en liten skillnad mot förr då ungdom och senior skrev på varsitt håll. Det kanske blir lite annorlunda diskussioner än tidigare nu då tonåringar och folk i åldern 20+ diskuterar med betydligt äldre människor.
 
Allt är inte svart eller vitt, och det finns utrymme för att hålla rätt tråkig ton utan att bryta mot forumreglerna. Jag har själv funderat i liknande banor som du beskriver, jag ser iofs sällan eller aldrig något som jag skulle gå så långt som att kalla näthat men min känsla är att samtalstonen har hårdnat en aning det senaste året eller kanske två. Helt inom forumreglerna och sällan över gränsen för moderering, men likväl en skillnad i tonläge. Det har gjort att jag i någon mån självcensurerar, och väljer att avstå från att delta i somliga diskussioner.
 
Jag tror inte nödvändigtvis att moderatorerna inte bryr sig. De går in och kollar och gör sin bedömning, ibland kanske det är på gränsen så inläggen får vara kvar, men de håller koll, då ska man ju inte sluta rapportera. Dessutom kan jag tänka mig att det även ges personliga "varningar" via PM istället för att det bara plockas bort inlägg. Så gjorde i alla fall jag främst när jag modererade forum, gav långt bättre effekt än att rensa i trådar.
Jo jag vet hur det fungerar egentligen. Men det gör ont i hjärtat av saker som står.

Det känns bara så lönlöst att rapportera och rapportera utan att det ens hjälper :(
--
@Dressyrtjejen_97 blocka de användare som är värst! Det är ju mestadels ''bara'' ett fåtal som faktiskt mobbas. Blocka och skit i dom!

Det är ju långt ifrån alla som håller på sådär, resten av oss vill ju prata häst ;)
 
Det är ju lite av en tolkningsfråga också. Sen tänker jag att det säkert blev en liten skillnad mot förr då ungdom och senior skrev på varsitt håll. Det kanske blir lite annorlunda diskussioner än tidigare nu då tonåringar och folk i åldern 20+ diskuterar med betydligt äldre människor.
Fast hästforumet var ju ändå inte delat förr.

Dessutom tycker jag de äldre användarne borde vara otroligt mycket duktigare på att uttrycka sig respekterande och inte hålla på med person angrepp. Det är sånt bittra tanter gör, eller klumpiga tonåringar som inte är bra på argumentaion.

Det TS får utstå är inte en tolkningsfråga, det är mobbing. Inget annat. En del av människorna här har bestämt sig för att hata allt ts gör och säger. Varför? Jag har aldrig sett TS skriva något som ens kunde tolkas som otrevligt om man ens försökte.

Som sagt, de äldre vuxna borde verkligen kunna bete sig som folk.
 
Just här i dagboksforumet modererar vi ytterst sparsamt eftersom dagboksinnehavaren har möjlighet att moderera själv.
Och de andra trådarna? Som det faktiskt sker i? Typ den nyaste i avel forumet. Det är ju en massa påhopp.

(ser faktiskt nu att Görel rensat den) Men det är ju inte bara EN tråd det sker i utan princip alla inlägg TS gör blir påhoppat, jag tycker det är så himla fel. :cry:
 
Jag har också märkt att det har hårdnat. Jag har varit medlem sedan 1 september 2011 och det är väl först det senaste året eller så som jag har fått lägga personer på min ignoreralista. Innan dess var det många år som bara flöt på.
 
Och jag som varit med i över 15 år tycker att tonläget är mycket trevligare nu än då. Det finns vissa som inte har koll på hur man beter sig och hugger direkt, särskilt på vissa användare. Men när jag började var tonen generellt mycket hårdare. Själv höll jag mig borta länge från senior p g a det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
17 308
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 655
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 215
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp