Nätverkande i hästvärlden

GnäggSWE1992

Trådstartare
Hej!
Har jobbat inom hästbranchen i många år, som ryttare på ett stort stall. Nu har jag gått in i branschen ur en annan vinkel, förmedling/försäljning av andras o egna hästar. Dock har jag problem med att skapa/värma upp/ expandera kundnätverket. Jag har varit borta ur branschen ett par år, så kontakterna har svalnat lite. Hur får man i gång i det hela igen? På ett bra sätt? Har slängt ut lite trådar om vad jag börjat med till gamla kollegor o vänner. En del svarar, en del inte. Hur hanterar man detta? Och hur upprätthåller man kontakten? Hur får man sin kundbas att växa när man inte är en av den absoluta toppen och super kändis? Många, säkert löjliga frågor för många, men skulle verkligen behöva lite tips och feedback för hur man värmer upp kontakterna och sprider vetskapen om att man finns och vad man gör..

hoppas på respons från någon vänlig själ där ute ☺️🥲
 
Hej!
Har jobbat inom hästbranchen i många år, som ryttare på ett stort stall. Nu har jag gått in i branschen ur en annan vinkel, förmedling/försäljning av andras o egna hästar. Dock har jag problem med att skapa/värma upp/ expandera kundnätverket. Jag har varit borta ur branschen ett par år, så kontakterna har svalnat lite. Hur får man i gång i det hela igen? På ett bra sätt? Har slängt ut lite trådar om vad jag börjat med till gamla kollegor o vänner. En del svarar, en del inte. Hur hanterar man detta? Och hur upprätthåller man kontakten? Hur får man sin kundbas att växa när man inte är en av den absoluta toppen och super kändis? Många, säkert löjliga frågor för många, men skulle verkligen behöva lite tips och feedback för hur man värmer upp kontakterna och sprider vetskapen om att man finns och vad man gör..

hoppas på respons från någon vänlig själ där ute ☺️🥲
För att nätverka måste man vara out and about och träffa folk. Besöka tävlingar stora som små är guld värt. Framförallt ska man inte underskatta förmågan att knyta kontakter på mindre tävlingar.
 
Internet är din vän. Var aktiv i sociala medier! Mycket stories på Instagram, var personlig, visa upp din vardag och dina hästar.
Det är ett mer än ett heltidsjobb i sig bara att bygga upp sina sociala medier. Den tid man lägger ner där är bättre investerad i eget arbete och utveckling av hästar. Samt att gå ut och nätverka i verkliga livet så folk lär känna en för vem man är och vad man levererar..
 
Det är ett mer än ett heltidsjobb i sig bara att bygga upp sina sociala medier. Den tid man lägger ner där är bättre investerad i eget arbete och utveckling av hästar. Samt att gå ut och nätverka i verkliga livet så folk lär känna en för vem man är och vad man levererar..
Håller inte med. Den virtuella världen är värt oerhört mycket i marknadsföring. Det går att med ganska lite engagemang lägga ut stories och bilder i sitt flöde. En helt vanlig hobbyryttare idag har ofta bättre flöden i sociala medier än företagarna. Carl Hedin är visserligen lite av ett geni i content, men tror inte nån kan säga att allt det arbetet han lägger på sociala medier går ut över kvaliteten i arbetet med hästarna.
 
Håller inte med. Den virtuella världen är värt oerhört mycket i marknadsföring. Det går att med ganska lite engagemang lägga ut stories och bilder i sitt flöde. En helt vanlig hobbyryttare idag har ofta bättre flöden i sociala medier än företagarna. Carl Hedin är visserligen lite av ett geni i content, men tror inte nån kan säga att allt det arbetet han lägger på sociala medier går ut över kvaliteten i arbetet med hästarna.
Med risk för upprepning. Tiden som de som lyckas i sociala medier lägger ner för att komma dit de är som influencer är inte möjlig för den vanliga småföretagaren i hästbranschen.

Hobbyryttaren å sin sida har inget att förlora vilket visar sig i att de i en hel del fall har all tid i världen att posta inlägg och stories ungefär var tredje sekund.

Men att tro att man som en "average Joe" (vilket de flesta av oss ändå är) ska få snurr på verksamhet med hästförmedling och försäljning för att man fokuserar på att posta stories på sociala medier känns ganska naivt.

Ett kontaktnät in real life däremot är värt sin vikt i guld och det är bättre att börja i den änden och bli social på nätet när man gjort sig ett namn. I motsats till att man börjar med att bränna ut sig med att försöka bygga upp ett namn sociala medier innan man har något att visa upp.
 
@eventingmania Och jag håller inte med dig. Ditt sätt att se på virtuellt nätverkande är gammalt och förlegat. Syns du inte i sociala medier så finns du inte. Det handlar inte om att du ska posta en ny kvicktänkt story varje timme. Det handlar om att fota och filma lite i vardagen. Finns exempel på massor av ryttare som hinner med det. Sen tar det självklart tid att bygga upp sitt varumärke, men det görs inte i en handvändning med några få kontakter irl heller.
 
Något som folk uppskattar och som gör att man får ett bra intryck är när någon delar med sig av kunskap på ett lättfattligt sätt. En bra, givande hemsida/blogg kan göra att man verkligen minns och litar på en person/ett varumärke. Var generös med råd och tips, men se till att du verkligen vet vad du pratar om så du inte blir den som är känd för att prata strunt ;)

Se till att ha en logga som alltid återkommer, dela ut visitkort, ha den på en tröja när du nätverkar, såna saker. Gärna med ditt namn, man minns lättare sånt som man både hör och ser.
 
@eventingmania Och jag håller inte med dig. Ditt sätt att se på virtuellt nätverkande är gammalt och förlegat. Syns du inte i sociala medier så finns du inte. Det handlar inte om att du ska posta en ny kvicktänkt story varje timme. Det handlar om att fota och filma lite i vardagen. Finns exempel på massor av ryttare som hinner med det. Sen tar det självklart tid att bygga upp sitt varumärke, men det görs inte i en handvändning med några få kontakter irl heller.

jag håller med dig. Har en fd stallkompis som säljer irländska ponnyer. Hennes Instagram är rätt stort och hon säljer ponnyerna hur snabbt som helst efter lite bra content på dem om hur de är i ”vanliga livet”.
 
@eventingmania Och jag håller inte med dig. Ditt sätt att se på virtuellt nätverkande är gammalt och förlegat. Syns du inte i sociala medier så finns du inte. Det handlar inte om att du ska posta en ny kvicktänkt story varje timme. Det handlar om att fota och filma lite i vardagen. Finns exempel på massor av ryttare som hinner med det. Sen tar det självklart tid att bygga upp sitt varumärke, men det görs inte i en handvändning med några få kontakter irl heller.
Håller med dig!
Nuförtiden om jag letar info om ngt eller ngn så är sociala medier där jag kollar först! Guld om man ska sälja hästar, folk kan se vad man brukar ha för hästar till salu osv.
 
Håller inte med. Den virtuella världen är värt oerhört mycket i marknadsföring. Det går att med ganska lite engagemang lägga ut stories och bilder i sitt flöde. En helt vanlig hobbyryttare idag har ofta bättre flöden i sociala medier än företagarna. Carl Hedin är visserligen lite av ett geni i content, men tror inte nån kan säga att allt det arbetet han lägger på sociala medier går ut över kvaliteten i arbetet med hästarna.
Har man inte ett känt namn som mer eller mindre sprider sig självt så tar det tid för ett nytt namn att ta sig upp på Instagram nu. Det tar lång tid då man inte får någonting gratis där, syns man inte så finns man inte och syns gör man genom att vara aktiv på andras poster.

Däremot är nog Facebook bättre om man tänker företag, där är det lättare att nå ut till fler folk och att få inläggen att spridas. Instagram är jättebra, när man har gjort sig ett namn redan.
 
Har man inte ett känt namn som mer eller mindre sprider sig självt så tar det tid för ett nytt namn att ta sig upp på Instagram nu. Det tar lång tid då man inte får någonting gratis där, syns man inte så finns man inte och syns gör man genom att vara aktiv på andras poster.

Däremot är nog Facebook bättre om man tänker företag, där är det lättare att nå ut till fler folk och att få inläggen att spridas. Instagram är jättebra, när man har gjort sig ett namn redan.
Instagram har all möjlighet med sponsrade inlägg så en får spridning och kan marknadsföra sig själv. Facebook känns också väldigt gammalt nu även om det definitivt fungerar att nätverka genom. Att göra reklam för sig själv tror jag dock är lättare via insta än Facebook. Nu ska tilläggas att jag intet är ett geni på sociala medier och idag finns ju tiktok och snapchat och allt vad det heter som tant här intet använder.

Följer ett konto som är ganska exakt ett år gammalt. Ett litet företag som är dressyrinriktat med rehab och träning. På detta året har hon genom att ha en del sponsrade inlägg, ganska mycket content i stories och hög kvalitet på foto i flödet redan över 3.000 följare. På ett år och utan att vara ett "namn" är det ingen dålig spridning.
 
Jag är ingen expert på sociala medier men håller med om att ska man välja att marknadsföra sitt företag så är det Instagram framför Facebook som gäller 👍
 
Instagram har all möjlighet med sponsrade inlägg så en får spridning och kan marknadsföra sig själv. Facebook känns också väldigt gammalt nu även om det definitivt fungerar att nätverka genom. Att göra reklam för sig själv tror jag dock är lättare via insta än Facebook. Nu ska tilläggas att jag intet är ett geni på sociala medier och idag finns ju tiktok och snapchat och allt vad det heter som tant här intet använder.

Följer ett konto som är ganska exakt ett år gammalt. Ett litet företag som är dressyrinriktat med rehab och träning. På detta året har hon genom att ha en del sponsrade inlägg, ganska mycket content i stories och hög kvalitet på foto i flödet redan över 3.000 följare. På ett år och utan att vara ett "namn" är det ingen dålig spridning.
Random folk hittar till och med till mig då och då så det borde ju inte vara omöjligt om man anstränger sig lite😆
 
Gillar du att göra fräna videor och ska förmedla ponnyer? Då kan Tiktok vara värt en shot, men det är generellt en rätt ung publik där ;)

Facebook har generellt en äldre publik. Det är dock svårt att nå ut där och annonsering är hyfsat dyr. Däremot kan det vara värt att ha ett konto ändå, för när du väl börjar få så att folk googlar på dig är det trevligt om de hittar något. Aktivera messenger. Du kan ha autosvar på om du inte svarar snabbt (men sikta på att svara snabbt). Finns även svarsrobotar som kan vara ett alternativ om du vill ha mer interaktion från dina intressenter innan du tittar. Värt att tänka på är att det inte är tillåtet att sälja djur via Facebook så det kan vara klurigt att annonsera dina saluhästar där.

Instagram är just nu vad jag bedömer som en av de mest stabila nätverken, vilket brukar kunna funka rätt bra för hästföretagarna med. Jobba med reels och live för extra synlighet. Följ med eftertanke - du vill följa andra som är inom ditt område och som du på ett naturligt sätt kan interagera med. Följ lämpliga hashtaggar. Det är lätt att putta in sponsrade inlägg, men gör det då med eftertanke så att du når rätt demografik.

Var inte överdrivet säljig.

Viktigt med alla sociala medier är dock att man är aktiv. Det är typ ingen mening att ha ett konto om du inte engagerar dig och är aktiv. Det innebär inte att du behöver kommentera emojis på tusen random reels (det är ineffektivt och kommer inte nå ditt mål), men kommentera genuint och var intresserad av vad andra postar, på samma sätt som du postar om dig själv.

/Konsult inom sociala medier
 
När jag hittar en häst jag vill veta mer om vill jag snabbt kunna hitta en aktuell hemsida och helst även en facebook sida eller instagram. Jag vill kunna se mer info om hästen (eller om det är en butik/hästprylar mm), bilder, något litet filmklipp någonstans. Har man inte tänkt uppdatera, är det bättre att inte ha någon sida, det tråkigaste som finns är att hitta tomma sidor eller med endast flera år gammalt material.

Jag tror du är på rätt väg med att sprida ut att du finns. Försök synas på sociala medier så det sprider sig, ha på dig kläder med din logga på, dela ut visitkort, åk på tävlingar och få kontakt med folk. Jag brukar lägga loggor och namn på minnet och googla när jag kommer hem. Lägg ut vardagliga bilder eller filmer på dina hästar och ditt arbete på sociala media ibland.

En sista sak jag tänker på, kanske inget jättebra tips, men en del verkar få stor spridning genom att ha någon tävling där man kan vinna något litet på tex facebook. Folk delar och går in och tittar på din sida, en del kanske behöver tjänsterna och en del kanske kommer ihåg dig.
 
En sista sak jag tänker på, kanske inget jättebra tips, men en del verkar få stor spridning genom att ha någon tävling där man kan vinna något litet på tex facebook. Folk delar och går in och tittar på din sida, en del kanske behöver tjänsterna och en del kanske kommer ihåg dig.
Det fungerade för ett par år sedan. Nu är det lite mer tricky - mestadels på grund av att folk statistiskt blir mer och mer ovilliga att dela andras content (gäller speciellt medelålders/yngre), dels på grund av att Facebook slog ner på den där typen av "dela/följ så vinner du något" i och med att de hellre vill att företag ska betala för att synas (konsekvent har sidor fått mindre och mindre organisk synlighet på Facebook).

MEN man kan bygga på den här tanken på andra sätt. Alltid tänka relevans och sedan jobba med grupperna, för att nå ut till rätt intressenter. Vad har du för intressant input om utbildning, foder, fysiologi etcetera som du är proffs på. Du kan vara med i mer allmänna hästgrupper och dela ditt content som är mer allmänt hållet, eller om du t ex jobbar med specifika raser/gren kan du visa upp hästarna du jobbar med i specifika grupper (då inte "jag säljer den här hästen" utan snarare typ "så roligt att jobba med unghästar! video ett är från datum och video två är från datum 2.").
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp