Nätverkanslutning saknas?

Asko

Trådstartare
Jag har en Samsung 9 som börjar bli lite till åren men funkar ok än så länge. Trodde jag! Jag har Telia då de ska ha ett bra nätverk över hela landet, pga jag bor ibland i sommarstugan.
Men jag har upptäckt att när jag åker in till centrum, som centrala Stockholm (och även Norrköping kommer jag på nu när jag funderar på det), så kan jag inte ringa eller sms:a. Mobilen säger att den helt enkelt saknar nätverkanslutning.
Vilket är ju milt sagt märkligt då jag är mitt i en dundrande storstad.

Jag har märkt att mobilen blir tokigt varm och batteriet drar iväg som en galning också nu när jag varit i stan över natten. Men det kanske kan vara att den försöker hitta nätverkanslutning hela tiden.

Jag ska nog gå till Telia butiken för att kolla upp detta men jag tänkte kolla om någon här har någon tanke om vad som kan vara fel. Är det möjligt att det är 5G nät inne i städerna nu och att min mobil kanske inte kan ta emot det? Den är fullt uppdaterad.
Låter väldigt märkligt att det inte ska gå dock. Men bra för företagen så att man måste köpa nya mobiler såklart :grin:
 
Det kan ju vara så att det är trångt på nätet? Många som använder det samtidigt, vet att det kan vara problem att ringa när många använder samma nät.
Hm. Låter lite som att näten borde vara beredda för det. Och tunnelbanan borde väl vara ganska full ... Men tydligen inte som uppe i luften?
Och i ett köpcentrum i Norrköping :cautious:

Edit: Beredda för en vanlig lördag och söndag menar jag. När det är kris så kan jag förstå att näten blir överbelastade.

Or not, den försvann där för någon sekund :rofl:
En anledning till att inte bo inne i stan alltså 😅
 
Testa att starta om mobilen när det händer. Jag har en Samsung s10e och min har vid 2 eller 3 gånger denna höst angivit att den inte har något internet/nätverksanslutning, detta trots att mobilen samtidigt visar på 4G eller wifi. Det brukar då fungera att starta om mobilen, det tar dock någon minut efter omstart innan det fungerar.
 
Hm. Låter lite som att näten borde vara beredda för det. Och tunnelbanan borde väl vara ganska full ... Men tydligen inte som uppe i luften?
Och i ett köpcentrum i Norrköping :cautious:

Edit: Beredda för en vanlig lördag och söndag menar jag. När det är kris så kan jag förstå att näten blir överbelastade.

Or not, den försvann där för någon sekund :rofl:
En anledning till att inte bo inne i stan alltså 😅
Fler och fler skaffar ju mobilt nät för streaming och surf, det är nog svårt att hinna sätta upp antenner och reglerna för hur mycket man får sätta upp och var i närheten av bostäder kan nog påverka.
 
Testa att starta om mobilen när det händer. Jag har en Samsung s10e och min har vid 2 eller 3 gånger denna höst angivit att den inte har något internet/nätverksanslutning, detta trots att mobilen samtidigt visar på 4G eller wifi. Det brukar då fungera att starta om mobilen, det tar dock någon minut efter omstart innan det fungerar.
Jag provade det, funkade tyvärr inte :cautious: jag startade om den en gång och sedan så drog batteriet iväg tills det tog slut så den stängde av sig tills jag kunde ladda den och sätta på den igen.
 
Fler och fler skaffar ju mobilt nät för streaming och surf, det är nog svårt att hinna sätta upp antenner och reglerna för hur mycket man får sätta upp och var i närheten av bostäder kan nog påverka.
Fast är det inte skillnad på nät för streaming och surf.. från nätverk för sms och samtal?
Jag tänkte på det när jag var på hotellet och kunde koppla till hotellets wifi. Det gjorde att jag kunde surfa (och använda messenger istället). Men sms och telefonsamtal gick fortfarande inte. 🤔
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Hej kära buke. Jag har så ledsen och förkrossad att jag behöver skriva av mig och ha någon som lyssnar. För åtta år sedan träffa jag...
Svar
8
· Visningar
1 998
Senast: NotlikeI
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 653
Senast: Zaria
·
IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
1 929
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag...
Svar
3
· Visningar
1 326
Senast: danilo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp