Naf PRO superflex

Ixiiee

Trådstartare
Hej!
Min häst börjar bli lite äldre och stelare i lederna men pigg i övrigt så vi fortsätter att träna och tävla på som vanligt, men jag skulle gärna vilja testa något ledtillskott för att underlätta för henne. Det måste dock vara karensfritt, har någon här testat naf PRO superflex? Vad är era erfarenheter, annars så tänkte jag testa högmolekylär hyaluronsyra. Dock är det mer olika saker i superflex så det kanske finns något där i som funkar men är lite tveksam på syran då jag hört att den tas upp bäst i flytande form och i superflexen är den i pulverform.
Hoppas det är någon fin människa här som kan svara på min lilla fråga:)
 
Det är glukosamin i Naf Superflex. Det är då alltså 96 h karens.

Hyaluronsyra måste skyddas genom gelatinering eller vara i oljeform för att magsyran inte ska förstöra verksamma substansen.

Om jag inte minns fel har Naf 1,5 miljoner Dalton i sitt hyaluron-preparat.
Ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto mer stötdämpar och smörjer den.
Det finns idag preparat med högre molekylvikt som dessutom är gelatinerat och utan andra hjälpämnen.

Ofta då preparaten innehåller fler substanser är det pga att man antingen har för låg molekylvikt i hyaluronsyran eller att den inte är skyddad(gelatinerad/oljeform) eller helt enkelt för låg koncentration.
Då adderar man ex glukosamin eller andra ledpreparat för att man ska få någon effekt av preparatet.
Och man får till skillnad mot en ren hyaluronprodukt karens.
 
Det är glukosamin i Naf Superflex. Det är då alltså 96 h karens.

Hyaluronsyra måste skyddas genom gelatinering eller vara i oljeform för att magsyran inte ska förstöra verksamma substansen.

Om jag inte minns fel har Naf 1,5 miljoner Dalton i sitt hyaluron-preparat.
Ju högre molekylvikt desto mer vätska binder molekylen och desto mer stötdämpar och smörjer den.
Det finns idag preparat med högre molekylvikt som dessutom är gelatinerat och utan andra hjälpämnen.

Ofta då preparaten innehåller fler substanser är det pga att man antingen har för låg molekylvikt i hyaluronsyran eller att den inte är skyddad(gelatinerad/oljeform) eller helt enkelt för låg koncentration.
Då adderar man ex glukosamin eller andra ledpreparat för att man ska få någon effekt av preparatet.
Och man får till skillnad mot en ren hyaluronprodukt karens.

Naf Superflex PRO innehåller inte glukosamin (vad jag kan se iaf) och har inte tävlingskarens i Sverige enligt dem själva iallafall :)
 
Naf Superflex PRO innehåller inte glukosamin (vad jag kan se iaf) och har inte tävlingskarens i Sverige enligt dem själva iallafall :)
Just ja, när du säger det så.. De gjorde ju en till variant för den skandinaviska marknaden.

Jag kikade på deras molekylvikt. Och de säger att de har mellan 800 000-1500 000 Dalton i sina ledpreparat.
 
Hej!
Min häst börjar bli lite äldre och stelare i lederna men pigg i övrigt så vi fortsätter att träna och tävla på som vanligt, men jag skulle gärna vilja testa något ledtillskott för att underlätta för henne. Det måste dock vara karensfritt, har någon här testat naf PRO superflex? Vad är era erfarenheter, annars så tänkte jag testa högmolekylär hyaluronsyra. Dock är det mer olika saker i superflex så det kanske finns något där i som funkar men är lite tveksam på syran då jag hört att den tas upp bäst i flytande form och i superflexen är den i pulverform.
Hoppas det är någon fin människa här som kan svara på min lilla fråga:)
Min 26åring kom med och har testat PRO i snart 1månad och jag är väldigt nöjd. NAF Comfort är även väldigt bra tycker jag. Ger låg underhållsdos av båda och tycker det räcker som det är nu.
Tycker han ”knakar” mer i lederna utan Comfort så därför får han båda. Den är med karensfri.
 
Just ja, när du säger det så.. De gjorde ju en till variant för den skandinaviska marknaden.

Jag kikade på deras molekylvikt. Och de säger att de har mellan 800 000-1500 000 Dalton i sina ledpreparat.

Utöver det så finns ju heller inga belägg för att just glukosamin verkligen har effekt på häst.

@Ixiiee vad är det för problem din häst har?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 105
Senast: Ridinglady
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 105
Senast: JennyLz
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 579
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp