NAF Tempralex, NAF magic calm till tittig häst?

C

cleopatra

har en häst som är väldigt tittig och lätt stressar upp sig när man rider. har kämpat ett tag och trodde att det skulle bli bättre med tiden men det har det inte blivit. hörde att man kunde ge något som heter NAF Tempralex eller NAF magic calm, och att det skulle göra att de inte blev lika nerviga. är det någon som provat eller använder det? funkar det tycker ni?
är det någon som har något tips på vad man kan göra för att få honom att inte vara så nervig. vill inte att han ska bli trög och lat utan bara att han ska komma ner på jorden lite...
 
Sv: NAF Tempralex, NAF magic calm till tittig häst?

Jag har inte provat den, men jag tror inte att den kommer att hjälpa er. Såvitt jag förstått används den bl a vid transport etc, ska ges 1-3 timmar före uppstressad situation. Det låter komplicerat för en ridtur i mina öron.
 
Sv: NAF Tempralex, NAF magic calm till tittig häst?

Vi har använt Equicalm med bra resultat. Misstänkte att hästens elektriska beteende berodde på brist, och det kan nog ha varit fallet. Hon blev mycket bättre efter en kur.

Någon tid senare fick vi köra ytterligare en kur, men nu har hon varit stabil i snart ett år. Det kommer aldrig att bli en otittig häst, men numera kan hon nöja sig med att titta till, utan att sprätta iväg som en elektrifierad höna. Vissa hästar är av naturen elektriska, det kan man nog aldrig ändra. Men det kan vara värt att prova, om det är så att det beror på brist (t ex magnesium)
 
Sv: NAF Tempralex, NAF magic calm till tittig häst?

Då verkar det ju enklare att fodra med lite extra magnesium, och förmodligen mycket billigare också.
 
Sv: NAF Tempralex, NAF magic calm till tittig häst?

jag har gett båda tempralax och five star magic calmer. båda fungerade bra! nu ger jag dock eggersmanns magnesium mix och det är magnesiumet som är den verksamma delen i alla dessa tillskott.

jag märker skillnad på min om jag sluter ge honom magnesium.
 
Sv: NAF Tempralex, NAF magic calm till tittig häst?

jag har gett båda tempralax och five star magic calmer. båda fungerade bra! nu ger jag dock eggersmanns magnesium mix och det är magnesiumet som är den verksamma delen i alla dessa tillskott.

jag märker skillnad på min om jag sluter ge honom magnesium.

Ja därför att ofta har man en brist av mg i foderstaten, jag är förvånad över att man inte tar hänsyns till det när man ser över intaget och näringsbehovet för hästen. Har upplevt många gånger att foderstaten har brist av mg medan den övriga kvoterna är rigoröst genomgångna.:confused:
 
Skakar liv i en gammal tråd...

Hur gick det för @cleopatra (ts)? Testade du? Gav det resultat?

Har fler provat och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 046
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
726
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp