Nafsar andra hundar under lek

Misiaczek

Trådstartare
Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende.

Det är en whippet (okastrerad) på snart 17 månader som verkligen är en jättesnäll hund! Han har aldrig visat något aggressivt beteende mot vare sig andra djur eller människor. Han delar gladeligen både mat- och vattenskål med andra hundar, och inte ens goda märgben vaktar han.
Något han verkligen älskar är andra hundar! Han kommer överens med alla hundar, hanar som tikar, stora som små, och ja alla raser vi träffat på.

Så självklart är ju då det bästa han vet att få komma iväg till hundrastgården och få springa av sig med andra hundar. Han är den som bjuder in alla till lek och är den som alltid får igång flocken till bus och spring. MEN, det stora problemet är att han alltid ska hålla på och nafsa efter andra springande hundars öron och nackskinn, och har hunden lång päls så är det ännu roligare att nafsa till och dra bort hårtuffsar :crazy::devil:

Självklart tycker inte alla hundar att detta är kul och vissa piper till, så han tar väl antagligen i lite, men missförstå mig inte, han läxar inte upp dom eller biter för att bråka...de "bitna" hundarna tolkar inte detta som något aggressivt utan fortsätter sen springa efter och vill leka mer...men blir sen nafsade på igen o ja, så håller det på..och min tycker då att det är världens roligaste lek :cool: Han viftar på svansen hela tiden och har ett kroppsspråk som bara tyder på lek. Men VARFÖR i hela friden ska han hålla på med det förbannade nafsandet?? :mad:

När jag skaffade honom så bodde jag en kort tid med mitt ex och hans amstaff. Min var då 4 månader och när vi flyttade ut så var han drygt 8 månader (om just åldern då kanske har någon betydelse alltså). När amstaffen och min lekte så kampade dom och nafsade lite i öron och nackskinn och brottades mer än sprang. Whippen lärde sig alltså detta beteendet av amstaffen. Men tror ni att det fortfarande sitter kvar och att han därför håller på så nu med nafsandet??
Han har dock slutat brottas och så och tycker det är mycket roligare att springa och bli jagad eller jaga.
Men kan amstaffen ändå ha "förstört" min hund "för alltid" med hans leksätt?
Ibland när det kommer staff-raser, rottweiler eller boxer till hagen så blir han helt till sig och då leker han ännu tuffare och verkligen ger allt han har. Han har fått både en boxer och en rottweiler att "fly" från honom pga hans tuffa lek :crazy:
Men valpar/seniorer/hundar som är helt lugna och inte svarar på hans lekinviter dom struntar han i.. Han håller alltså inte på såhär mot just ALLA hundar, utan väljer ut dom tuffare som "vågar" möta och leka med honom...

Men det konstiga är, att när vi är på just vinthundsträffar...så har han ALDRIG betett sig såhär, och jag har iaf aldrig sett honom nafsa efter någon när dom leker (har ett par stycken på forumet med vinthundar som nog kan styrka detta). Visst han är framåt och väldigt energisk, men nafsandet låter han bli då.

Att jag nu startar en tråd om detta är för att jag verkligen överväger att sluta ta med honom till hundrastgårdar för att jag verkligen får skämmas ihjäl varje gång när andra ägare ser sina hundar bli "misshandlade" av min... Men det vill jag verkligen inte behöva göra för jag vet hur otroligt mycket det betyder för honom att få leka med andra hundar och jag ser honom aldrig så lycklig som då..
Är vi själva i en rastgård, alltså bara han och min andra hund så varken leker eller springer han.... så om vi inte kommer kunna besöka hundrastgårdar med andra hundar i framöver så kommer han få ett väldigt trist liv :(

Tror ni att detta beteende kan lugna ner sig med åldern? Någon mer här som har en hund som leker på detta sätt? Någon som vet VARFÖR dom/han leker så isf?? Jag önskar jag kunde veta grunden till detta beteende för att börja i den änden.. Ibland undrar jag om det kan vara stress/upphetsning... Men hur skulle man isf kunna träna bort detta? För han är nämligen likadan oavsett om det är 1 hund eller 15 hundar i hagen, och spelar ingen roll vilken hage vi är i heller... :/


Vore jättetacksam om någon ville bolla lite tankar med mig om detta!! :bow:
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Sådär nafsande och dragande i andra hundars öron är vår labbe också, särskilt mot sin "storasyster". Labben i fråga är 6 månader.
Vi har gjort så att vi helt enkelt säger åt honom, eftersom syrran hans inte gör det tillräckligt. Så numera när han börjar räcker det att vi säger hans namn lite skarpt så vet han att han ska släppa.
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Vi har gjort så att vi helt enkelt säger åt honom, eftersom syrran hans inte gör det tillräckligt. Så numera när han börjar räcker det att vi säger hans namn lite skarpt så vet han att han ska släppa.

Visst ja..glömde ju nämna att jag naturligtvis säger till på skarpen åt honom varje gång han gör så. Jag har tagit tag i honom ordentligt men han bryr sig inte det minsta..eller ja han slutar just då men börjar igen 3 sekunder senare :crazy: Jag har hållit fast honom tills han lugnat ner sig. Men ingenting hjälper... inte ens när någon hund själv säger ifrån på skarpen. DET tycker han är jättekul, han vill verkligen retas och dra i öron för att dom sen ska "säga ifrån" och jaga honom för han vet att han alltid är snabbast och tycker det är skitkul att "mobbas" och reta upp för att starta jakten... :cool:
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Mina hänger i varandras halsar, bakben och kinder när de leker. Det kan gå rätt vilt till. Särskilt Dafne kan vara rätt vild. Men det lustiga är att det bara är Gaia och mig som hon leker så pass fysiskt med.
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Mina hänger i varandras halsar, bakben och kinder när de leker. Det kan gå rätt vilt till. Särskilt Dafne kan vara rätt vild. Men det lustiga är att det bara är Gaia och mig som hon leker så pass fysiskt med.

Jasså?! Hahah...trodde faktiskt inte alls att det var ett vinthundsbeteende! Jag har uppfattat dom som väldigt "fina i kanten" som endast leker genom spring med graciösa rörelser och inget bufflande och bitande :p
Önskar ju dock att det vore som i ert fall att han bara var sådär mot sin flock.. Men nä, människor är inget roliga, och Caspian tycker han är för tråkig som är så lugn så därför skiter han i honom ute.. Men inomhus däremot, då busar dom och jagar varann för fullt!
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Mina faraohundar håller också på med det där "nafsandet" på varandra och på andra. Gärna på min mammas stackars golden :angel:
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Verkar som min inte är den enda då. Fast nog den enda i just våra rasthagar för många verkar tro att han är aggressiv som gör så och vi är inte särskilt omtyckta där längre.....

Blir nog att helt enkelt sluta besöka rasthagar framöver. Trodde det var nåt som kanske går att träna bort eller som dom oftast växer ifrån..
Men men..hans egen förlust när han beter sig så... :mad:
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

För det första, du behöver väll inte SLUTA gå till rastgårdarna, ta med en boll, hunden måste ju absolut inte träffa andra hundar i den bara för att man går dit.

Min hund har lekt med många som nafsar i nackskinnet och det är inte bara Amstaff och de raserna utan även en Jaktlabrador, Greyhound osv. Men det är flest Amstaff osv. Men min hund bryr sig inte, tar se för hårt så piper hon ju.
Jag tror att du kan få bort det eller iallafall till en "bra" nivå om du helt enkelt säger till hunden, avbryter leken tills den lugnat ner sig och sen får den springa och leka igen. När den tar tag (så den andra hunden reagerar) så får den lugna ner sig igen osv.
Fick göra så med min hund när hon var mindre för hon sprang i stortsett i full fart fram till min mormors Papillon (min är i strl med Schäfer) och precis innan Papillonen så hoppar hon över den. Hon trampade aldrig på den men skrämde ju vettet ur den lilla hunden och hon riktigt skrek :( Men nu har hon slutat med det helt!
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Läs mina tidigare inlägg så får du svar på det du skrivit
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Låter precis som några whippets jag känner. Både min mammas och syrras whippetar beter sig så. ;)
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Min farao gör oxå så. Fast bara på vår hane hemma, men å andra sidan så träffar vi inte så ofta andra hundar som hon får leka på det sättet med. Hon slutar numera när vi säger till henne, dock motvilligt och vi får upprepa oss. Hanen säger inte till själv (fjant ;)).
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Ålder för lek-utbildning kommer tidigare än 4 månader, så jag har svårt att se att amstaffens lek skulle påverka på det sätten.

Hur är hans syskon?
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Jaha okej..ja det var det jag inte visste, därför jag skrev ut åldern för tänkte att det kunde ha någon betydelse.

Jag har faktiskt aldrig träffat någon av hans syskon (i vuxen ålder alltså) så det kan jag inte svara på nu. Jag ska dock åka till uppfödaren, förhoppningsvis nästa helg, och då tänkte jag faktiskt själv på att jag måste fråga hur hans syskon samt föräldrar är i lek. Han har en syster kvar i kenneln så ska bli kul att se hur hon är.
Men av det jag minns när jag hämtade honom, han var då 4 månader, så var hans syster en riktig liten piraya och nafsade och slet i hela honom medan han själv var hyfsat lugn och mest försökte slita sig bort från hennes tänder.
Men nu som vuxen är han ju likadan... :grin: Undrar hur hans syster utvecklats, hon kanske i sin tur lugnat ner sig.. :p
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Då skulle jag rösta på piraya-släkte.:D
De första man leker med som valp blir ju onekligen sina syskon. Efter det ska pappan ta över lek/jakt-övningar, nu är det ju allt för sällan (tyvärr) någon pappa på plats, så det brukar bli någon äldre hund.
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Jag har bara träffat Cash syrra Frances (Nemorosa) och hon är ett riktigt yrväder. Kan mycket väl tänka mig att hon är en piraya. :D
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

haha, mycket möjligt!

Jaha, intressant...då måste jag ta reda på hur deras "nanny" är, en äldre galgo-dam som bor på kenneln som tydligen tog över uppfostran av valparna efter att valparna flyttade dit vid 2-3 månaders ålder. (Kenneln är uppdelad på två ställen). Kanske det är hon som är boven i dramat :devil::p
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

F*n då, hahah! då måste det nog sitta i generna och inte något han lärde sig av amstaffen... :p Vilket nog betyder att det inte heller går att "träna" bort :grin:


Men alltså ni skulle sett Cashmir idag! Han blir bara värre o värre :crazy: Idag var det en stackars stövare och en amstaff/schäfer som fick ta stryk. Stövaren sprang o gömde sig mest hela tiden. Men amstaffblandningen utmanade honom men det gick inte så bra för henne, hon hade Cash hängandes i kinderna och öronen så hårt att även när hon ruskade sig och drog iväg i galopp så hängde han kvar där :crazy: Hennes ägare tyckte det var okej att dom lekte så, men jag ville mest bara rädda livet på henne kändes det som... Han blir verkligen värre o värre för varje dag!!


Tror ni att en kastration kanske skulle kunna hjälpa liiite??
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Jag kanske tänker helt fel.. Men vinthund-jaga-bitafast..
Håller han saker i munnen kan du kanske testa ge han en leksak så kan han inte bita de andra, så gör jag när min hund blir för mycket piraya ;)
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Mjo alltså..det är ju klart, han är ju sån som reagerar på minsta rörelse, som de flesta vinthundar gör. Han ska t.ex. jaga minsta lilla löv som rör sig ute, eller om så kopplet fladdrar till så ska han "fånga" det...

Men just när han är med andra hundar, då är jag nog helt säker på att han inte skulle hålla något i munnen utan då är det mycket roligare att bita sig fast i de andra hundarna som gör motstånd :grin: Han har dessutom inte så stort föremålsintresse på det viset. Han tar alltså inte något "dött" i munnen i onödan, utan oftast bara om det rör sig så ska han jaga och fånga det
 
Sv: Nafsar andra hundar under lek

Om han leker med bara en eller två hundar kan du ju alltid smeta in dom med nått äckligt :idea: nä skämt åsido sido.. kan faktiskt inte komma på nått du kan göra mer än låta bli rastgården eller sätta munkorg :(
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
688
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 857
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp