Bukefalos 28 år!

Nagellack = trasiga naglar?

LadyCovergirl

Trådstartare
Jag piffar gärna upp min jobbuniform med färgglada nagellack. Kul, förutom att naglarna pajar fullständigt. De skivar sönder sig och det blir inte alls bra.
Vad gör jag för fel? Eller är det bara att gilla läget?

(Använder baslack, färgat lack och topplack.)
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Du gör inget fel utan det är dina naglar som skulle behöva mer skydd/styrka än nagellacket :)

Använder du nagelbandsolja? Om inte testa att smörja in naglarna och nagelbanden varje dag. Finns även någon form av nagelförstärkare som ska vara riktigt bra (kommer inte ihåg vad den heter men finns på Kicks)

Annars kan du gå till en nagelteknolog och göra en naturlig förstärkning så kan du ändra färg på naglarna när du känner för det

/Molvi nagelteknolog
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Men varför håller naglarna enormt mycket bättre när de är helt olackade? Borde inte problemen finnas även då? Eller menar du att nagellacket "provocerar" naglarna?
Och ja, nagelbandsolja och vanlig handkräm. Oljan på kvällarna och handkräm lite då och då under dagen.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Olja!
Jag har precis börjat intressera mig för naglar och olja ska vara grymt har jag hört :p
Trind Nail Repair har hjälpt mig massor med. Bra skit!

Edit: Var visst lite långsam med att skicka mitt meddelande.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Är Trind Nail Repair som ett lack att lägga på naglarna före det vanliga lacket eller en olja?
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Men varför håller naglarna enormt mycket bättre när de är helt olackade? Borde inte problemen finnas även då? Eller menar du att nagellacket "provocerar" naglarna?
Och ja, nagelbandsolja och vanlig handkräm. Oljan på kvällarna och handkräm lite då och då under dagen.

Jag tänker att det kanske har med nagellacksborttagningsmedlet att göra, om du målar och tar bort ofta? Vad använder du för remover?
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Nagellack ska inte förstöra naglarna. Kan det vara så att det är formaldeyd i nagellacket?

Är det när nagellacket är på som naglarna skivar sig eller när du tagit bort lacket? Märker du att naglarna skivar sig även när du inte använt lack på ett tag?
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Jag har samma "problem".

Jag har visserligen hyfsat kassa naglar av naturen, tunna.

Men använder jag nagellack börjar själva nagel skiva sig.
Det oavsett vilket märke på lack, om jag är noga med underlack etc och om jag använder nagellacksremover eller ej.

Mina naglar blir också kassa av nagelförstärkning. Har testat silke och gele.
Båda blir mina egna naglar sååå sköra av.

Minst dåliga är naglarna då de får vara bara.

Minst dåliga med lack är de om jag har Opis underlack med något diamantfragment i(säkert ett dammkorn per 1000 liter. ;)).. Minns ej namn.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

*KL*

Hoppas att det är ok att ställa en OT-fråga som dock är nagelrelaterad:

Jag har en spricka i höger tumnagel. Den går över 2/3 av nageln och "breddar sig" strax under nagelkanten. Sprickan innebär att denna nagel aldrig blir riktigt lång, för den bryts alltid. Rätt irriterande.

Nu kanske någon tänker "Jamen, det är ju bara att låta den växa ner!". Ja, så tänkte jag också först. Men det äldsta minne jag har av sprickan är när jag en dag reflekterade över att jag då haft den länge och att den inte tycktes växa ner. Jag minns miljön runt omkring. Det var i en hotellreception i London 1986:eek:. Alltså har jag haft sprickeländet i minst 27 år!

Finns det någon bot för sprickor som denna? En av mina hästar hade en liknande hovspricka som nitades och så fick han gå med ringskor ett år eller så. MEN...;)
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Jag har jättekass nagelkvalitet, särskilt om jag använt nagellack några veckor i sträck kan de börja tokskiva sig (nästan halvvägs tillnagelbandet) men även annars. Jag upplever att naglarna håller ihop bättre av att använda depends nagelserum åtminstone en gång i veckan, dessutom brukar jag se till att alltid ha på genomskinligt baslack för att skydda mot väta.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Jag har samma problem och väntar med spänning på tips. Mina skivar sig alltid, men jag tror att det märks bättre då man har lack. Nageln blir aningen hårdare, och minsta stöt gör att nageln skivar sig istället för att svikta som utan lack.

Det är min teori. :)
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Menar du att sprickan kommer där "fria randen" börjar (gulvita delen längst ner på nageln) eller längre upp. Har du fått den att växa ut efter sprickan någon gång?

En förstärkning på den nageln med ev en bit silke på sprickan för att få sprickan att växa ut kan hjälpa ev också när man tagit bort förstärkning. Och som sagt nagelolja :p

Du kanske klämde nageln i hotellreceptionen? :)
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Fast formaldehyd är väl snarare stärkande för naglarna - även om det inte är särskilt nyttigt?

Trind Nail Repair har formaldehyd i sig, men det är ju så extremt små mängder att det inte ska spela någon roll vad jag fått lära mig.

TS: Tips - googla på Cactus Nailpolish så får du upp en jättebra blogg med massa bra fakta!
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

My bad sitter och läser om kemiska ämnen i nagelprodukter och snurrar till det.

Det jag har hört är att det kan göra att nageln gulnar efter att man använt det ett tag.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Jag har samma problem. Jag har gett upp med nagellack på fingernaglarna eftersom inget fungerar för mig. Jag har inga problem nu när jag inte målar naglarna längre. Tråkig lösning men det enda hållbara för mig.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Det är det jag tänker att det märks lättare när man har nagellack på.
Vet en "nagelgud" på ett engelskt forum som jag ska se om jag får tag på.

Har ni som har problem med flisandet testat ett baslack som ger styrka?

Tuaphua - Var det lätt filning för att få bort glans på nageln innan förstärkningarna?
Jag vet att dom flesta nagelteknologer säger att det inte skadar naglarna, men jag har själv dåliga naglar från början och mina blev värre efter jag hade gelé där man behövde ta bort glans.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Nej, den börjar i det "rosa" på nageln och vidgar sig upp mot fingertoppen. Första hälften av sprickan är inte sprucken egentligen, men man ser en linje. Den har alltid varit såhär. Sedan 80-talet alltså. Minns inte när den uppstod, men jag uppfattade den alltså som "gammal" redan 1986.

Bortsett från sprickan har jag väldigt bra nagelkvalitet. Har aldrig behövt några förstärkningar el liknande för övrigt. Visst bryter jag naglar ibland, men annars klipper jag ner dem till kortare längd då och då. Filar dem aldrig (för skivar de sig), utan klipper med nagelklippare och filar bara bort "hacken" om det blir några.

Just ja, ni som har problem med naglar som skivar sig - filar ni dem? I så fall skulle jag skippa det ett tag. En väninna som haft dessa problem och alltid varit impad av mina naglar har nu lika snygga naglar själv efter att hon slutat fila.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Nej. Har provat fila, låta bli att fila, klippa och fila, bara klippa, inte klippa, klippa riktigt kort och väntat ut, filat ovanpå, oljat och smort, lackat med stärkande lack och fan och hans moster.
 
Sv: Nagellack = trasiga naglar?

Har precis samma problem som TS och ni andra som "lider" av samma sak. Skulle gärna också vilja veta vad man kan göra för att förbättra... Bortsett från sluta med nagellack ;)

Men olja alltså? Kanske värt att pröva.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 507
Senast: kurakosz
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 938
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp