Nageltrång/nagelbandsinfektion/ONT i tån

aiquen

Trådstartare
Nu behöver jag era kloka råd och bästa huskurer! Jag har så himla ont i stortån och det ger inte med sig.

Jag har googlat och diagnosticerat mig själv med nageltrång alternativt infekterat nagelband (kanske är same, same eller det ena leder till det andra, men sidan av tån liksom). Länge tvättade jag bara med tvål och vatten, och lät det vara.

Men eftersom det bara har blivit värre och dessutom har svullnat upp och börjat vätska sig, så googlade jag lite till och har sedan dess sprungit runt med en alsolsprit-dränkt kompress runt stortån (byter varje dag och låter ibland ”lufta” på nätterna samt sitter och viftar med fötterna utan skor hela dagarna på jobbet).

Kaaanske att det har hänt något lite åt det positiva hållet, men någon större skillnad märker jag ärligt talat inte så här en ungefär en vecka senare ... Jag har läst att det kan vara rätt besvärligt, men hur länge ska jag vänta innan jag ska börja tänka att det är kroniskt och att jag måste amputera tåfan? Finns det något mer jag kan göra? Hilfe?!

(Jag besparar er bilder! ;))
 
Min syster hade det på ena tån och gick nog igenom hela husmorsboken från pärm till pärm. Två gånger. Men inget hjälpte så hon fick åka till vc och fick sen tid till op för stt skära bort en bit av nageln. Iom att det är nageln som böjer sig/växer in i köttet. Så har det inte blivit bättre vid detta laget så hade jag ringt vc om jag var du.
 
@athena_arabians @BobberiBoo Ah, det kan vara såpass att VC bör kontaktas alltså. Men vad fjuttigt det känns att gå dit med en tå? Och jag som ska till tandläkaren i morgon! Jag orkar inte med alla krämpor (hashtag har-precis-fyllt-år-och-är-mitt-i-svår-ålderkris). Nåja, jag ger det den här veckan ut i alla fall, annars får jag kanske jag ringa VC och höra med dem. Tack för svaren. :)
 
Våtomslag med alsolsprit i några nätter!
Edit: läste visst slarvigt 😅 då är det nog husläkaren som gäller eller möjligtvis en duktig fotvårdare 🙂
 
Instämmer om vc och ev operation. Vill dock tipsa om salva - jag opererades flera gånger själv men fick bara tillbaka nageltrången hela tiden, tills jag vägrade operation och läkaren skrev ut just en salva. Har aldrig haft problem sen dess och begriper inte varför de prompt skulle karva i tån hela tiden när lösningen var så pass enkel.
Det är drygt 15 år sen nu så jag vet inte vad det var för salva, antar att det var nån form av penicillin eller så. Väl värt att ta upp med läkaren iaf tänker jag, hen lär väl ha koll på vad som finns.
 
Jag skrapar nageln tunnare med en sax/kniv, det gör att trycket lättar. Fungerar för mig, men kontakta VC ändå
 
Klipp nageln rakt av med nageltång. Runda absolut inte av nageln eller klipp ner på den sidan det gör ont, det underhåller nageltrånget. Lägg en tunn kompress mellan nagel och tå så att nageln styrs rätt och hindras att växa ner. Med alsolsprit nattetid i början om det är inflammerat och torr dagtid. Det här behöver du gå med tills nageln ändrat riktining och slutat växa neråt. Alltså ganska länge. Använd skor som inte kommer i närheten av nageln. Allt tryck på nageln ökar problemet. För stora skor kan krävas och då kan en inläggssula behövas för att justera skon i övrigt.
 
För att åtgärda grundorsaken kan man mitt på tån skrapa en ett par mm bred linje från nagelbandet till kanten eller klippa ett jack i mitten längst ut på nageln. Då drar nageln ihop sig och kanterna borrar inte in i sidorna på samma sätt. Kan vara en idé att pröva innan du kontaktar vårdcentralen. Hoppas att du fattar hur jag menar.
 
Klipp nageln rakt av med nageltång. Runda absolut inte av nageln eller klipp ner på den sidan det gör ont, det underhåller nageltrånget. Lägg en tunn kompress mellan nagel och tå så att nageln styrs rätt och hindras att växa ner. Med alsolsprit nattetid i början om det är inflammerat och torr dagtid. Det här behöver du gå med tills nageln ändrat riktining och slutat växa neråt. Alltså ganska länge. Använd skor som inte kommer i närheten av nageln. Allt tryck på nageln ökar problemet. För stora skor kan krävas och då kan en inläggssula behövas för att justera skon i övrigt.
Fast jag gjorde så, länge, och det blev bara värre? Till slut blev nageln så lång när jag klippte rak att den stötte emot skorna, och så gjorde det ont istället...
 
Fast jag gjorde så, länge, och det blev bara värre? Till slut blev nageln så lång när jag klippte rak att den stötte emot skorna, och så gjorde det ont istället...
Fast du ska klippa lika kort som vanligt bara det att nageln klipps rakt. Tånaglar ska alltid klippas rakt, aldrig rundas. Det är som att be om nageltrång.
 
Fast du ska klippa lika kort som vanligt bara det att nageln klipps rakt. Tånaglar ska alltid klippas rakt, aldrig rundas. Det är som att be om nageltrång.
Fast det där är en sanning med modifikation. Mitt nagelfäste sitter så lång upp på tån, så hade jag gjort så hade jag haft en nagelflik på några mm som stack ut bredvid tån. Jag måste runda, annars skulle jag inte kunna ha skor... En får anpassa sig efter sin anatomi.
 
Klipp nageln rakt av med nageltång. Runda absolut inte av nageln eller klipp ner på den sidan det gör ont, det underhåller nageltrånget. Lägg en tunn kompress mellan nagel och tå så att nageln styrs rätt och hindras att växa ner. Med alsolsprit nattetid i början om det är inflammerat och torr dagtid. Det här behöver du gå med tills nageln ändrat riktining och slutat växa neråt. Alltså ganska länge. Använd skor som inte kommer i närheten av nageln. Allt tryck på nageln ökar problemet. För stora skor kan krävas och då kan en inläggssula behövas för att justera skon i övrigt.
Hm om jag klippte mina naglar rakt så skulle de sticka ut en cm framför tån på varje sida, eftersom toppen på tån är en cm längre ut än kanterna.

Jag vet att det är helt fel, men någon gång om året kan jag få problem och då gräver jag in med saxen under kanten på nageln och klipper bort den dåliga biten.

Men jag blev lite sugen på den där skrapa metoden för min man, som är drabbad just nu.
 
För att åtgärda grundorsaken kan man mitt på tån skrapa en ett par mm bred linje från nagelbandet till kanten eller klippa ett jack i mitten längst ut på nageln. Då drar nageln ihop sig och kanterna borrar inte in i sidorna på samma sätt. Kan vara en idé att pröva innan du kontaktar vårdcentralen. Hoppas att du fattar hur jag menar.
Kan du beskriva den där första metoden mer i detalj? den skulle jag vilja prova på min man. Den senare med jacket förstod jag och blev sugen på nästa gång jag får själv.
 
Fast du ska klippa lika kort som vanligt bara det att nageln klipps rakt. Tånaglar ska alltid klippas rakt, aldrig rundas. Det är som att be om nageltrång.
Mina tånaglar sitter fast längst ut på tårna och tårna är spetsigt runda i toppen. Om jag tar ett finger och trycker längst ut på min tå så är det nageln som sticker ut längst även när den är klippt så kort att det är nära att huden åkte med. Så om jag klippte rakt skulle det mitt fram vara kort i en mm, sedan skulle nageln vara 1/2 cm lång på varje sida, utanför tåns kött. Det skulle se jätteäckligt ut bortsett från att det skulle vara opraktisk :D
 
Det enda som hjälper är att lyfta nageln ur bädden och att justera den vassa kant som växt in. Du kan behöva hjälp för att göra detta, någon som sitter på "rätt sida" liksom, men har man väl kunnat göra detta moment så lättar smärtan snabbt. Kombinera med medel på nageln som antingen tunnar ut nageln (nalox om det beror på nagelsvamp att nageln är tjock) eller denna produkt: https://www.apotea.se/scholl-ingrowing-toenail
 
Tack för svaren, alla! Jag ska samla ihop tipsen i tråden och se vad jag kan åstadkomma här hemma. Så ger jag det några dagar till och ser om det hjälper. :)

Opereration (!) låter jobbigt ... :crazy:
 
Kan du beskriva den där första metoden mer i detalj? den skulle jag vilja prova på min man. Den senare med jacket förstod jag och blev sugen på nästa gång jag får själv.

Går det att förstå den här bilden? Nagelbandet är den rundade sidan och nagelkanten den raka. Rispa med en sax eller annat vasst förmål som den bruna linjen. Men som jag minns det så är det mer effektivt att klippa ett hack (trekant) i kantens mitt.
1534951816322.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp