Nageltrång

Asko

Trådstartare
Jag har undrat lite över mitt problem med detta 🤔
Jag har alltid avskytt att behöva klippa mina tånaglar och så får jag så lätt nageltrång efter en klippning så de växer sig lätt långa emellanåt. (Antagligen därför som jag har väldigt svårt att tänka mig att låta någon annan klippa mina tånaglar, jag skulle få panik - hade svårt även med min mors försök som liten :o) Jag fick problem med nageltrång under tonåren och har några gånger haft infektioner som jag bandagerat och tagit hand om, de har alltid gått över dock så jag har inte behövt gå till någon läkare. Fast jag var dålig på att klippa dem då, och hade tendensen att bita på dem istället :angel: Nu klipper jag men även då är det väldigt lätt att det blir nageltrång efter en omgång klippning. Därför är jag väldigt försiktig av mig när jag klipper dem och det känns som att jag "lever farligt" varje gång jag gör det, det är så irriterande dock att jag ska behöva vara det!

Så hur klipper ni era tånaglar egentligen? Jag blir förskräckt när jag ser min mammas tånaglar då de klipps ända ned, det känns som att mina skulle då hur lätt som helst växa in i huden - så jag klipper naglarna på sidorna bara i nödfall och ytterst försiktigt, tar mera rakt över fast det ser lite konstigt ut :grin:
Och får någon annan lika lätt nageltrång eller lever de flesta lätt med sina tånaglar? :arghh::grin:

Obs, det är främst stortårnas naglar som får lättast nageltrång - de mindre kan jag klippa lite mera på.
 
Jag kan inte klippa ner sidorna på stortånaglarna över huvud taget. Jag får nageltrång direkt. Brukar klippa när de nästan når toppen på tån, klipper då rakt över. Har inga problem med de andra tårna.

Mardrömmen är när man slår i tårna så att nagel går av för långt ner....:nailbiting:
 
Jag kan inte klippa ner sidorna på stortånaglarna över huvud taget. Jag får nageltrång direkt. Brukar klippa när de nästan når toppen på tån, klipper då rakt över. Har inga problem med de andra tårna.

Mardrömmen är när man slår i tårna så att nagel går av för långt ner....:nailbiting:
Aha intressant! Låter som för mig då! :up: Fast jag fick lite nageltrång senast på tån närmast stortån, men jag tror att det var en liiiten flisa i kanten då. Får oftast på stortån.

Jag har aldrig slagit i tårna så att nageln direkt gått av utan bara om det blivit en spricka i nageln, då låter jag det vara (även om det kan vara svårt att låta bli att pilla :nailbiting:) tills det växer ut så att jag kan klippa bort det.
 
Min mamma har haft stora problem med nageltrång och varit hos en fotterapeut för att få hjälp. Terapeuten rekommenderade regelbundna fotbad med grönsåpa för att försöka lindra och förebygga
 
Min mamma har haft stora problem med nageltrång och varit hos en fotterapeut för att få hjälp. Terapeuten rekommenderade regelbundna fotbad med grönsåpa för att försöka lindra och förebygga
Ja mjuka upp naglarna hjälper när man klipper dem, mindre flisor då. Grönsåpa var intressant dock.
 
Jag har hela livet haft problem med nageltrång, framför allt på stortårna. Sedan rätt många år tillbaka går jag till en fotvårdare och får dem klippta och omskötta förebyggande. Jag behöver gå var femte till sjätte vecka, men det är så värt det. Det är inte alltid behagligt, men slarvar jag har jag stora problem snabbt.
 
Jag har hela livet haft problem med nageltrång, framför allt på stortårna. Sedan rätt många år tillbaka går jag till en fotvårdare och får dem klippta och omskötta förebyggande. Jag behöver gå var femte till sjätte vecka, men det är så värt det. Det är inte alltid behagligt, men slarvar jag har jag stora problem snabbt.
Intressant, jag är så känslig om tårna pga mina problem med dem men jag har också funderat på detta.. Tycker du att de lyssnar på dig och klipper med tanke på nageltrånget? Tydligen så fungerar det för dig iallafall. Vad är det som är obehagligt?
 
Intressant, jag är så känslig om tårna pga mina problem med dem men jag har också funderat på detta.. Tycker du att de lyssnar på dig och klipper med tanke på nageltrånget? Tydligen så fungerar det för dig iallafall. Vad är det som är obehagligt?
Jag har provat några olika och varit olika nöjd. Den jag har nu och en jag fick gå till som "reserv" när hon var sjuk har varit jättebra. De lyssnar absolut på mig och klipper med tanke på nageltrånget och efter hur just min nagel fungerar och växer (inåt i kanterna, tänk att klipper man rakt av blir nageln som en klammer från en häftapparat). Jag blir väldigt lätt känslig i nagelfalsarna, och där är det ofta ömt. Ska de klippa bra så måste de för det mesta ner där och rota, annars får jag problem innan jag kommer nästa gång. Alla jag varit hos har förstått detta och varit så försiktiga det bara går och hela tiden resonerat med mig om vad som jag tycker är ok.
Har det dessutom blivit inflammerat eller till och med varigt kan det göra rejält ont! Men det är rätt skönt också, jag får alltid fötterna filade och smorda och masserade så det väger ju upp.
 
Jag har provat några olika och varit olika nöjd. Den jag har nu och en jag fick gå till som "reserv" när hon var sjuk har varit jättebra. De lyssnar absolut på mig och klipper med tanke på nageltrånget och efter hur just min nagel fungerar och växer (inåt i kanterna, tänk att klipper man rakt av blir nageln som en klammer från en häftapparat). Jag blir väldigt lätt känslig i nagelfalsarna, och där är det ofta ömt. Ska de klippa bra så måste de för det mesta ner där och rota, annars får jag problem innan jag kommer nästa gång. Alla jag varit hos har förstått detta och varit så försiktiga det bara går och hela tiden resonerat med mig om vad som jag tycker är ok.
Har det dessutom blivit inflammerat eller till och med varigt kan det göra rejält ont! Men det är rätt skönt också, jag får alltid fötterna filade och smorda och masserade så det väger ju upp.
Jag fick googla på vad nagelfalsarna var för något :angel: Det är där jag är känslig också, men jag har lätt för att själv rota runt där även om det gör ont. Det är ju lättare med smärta när man gör det själv. Men jag undrar ju om någon annan skulle kunna göra det bättre än mig, vore intressant att se iallafall. Massage låter ju inte helt fel heller :D
Vad kostar det ungefär för dig?
 
Googlade lite just, och fann en medicinsk fotvårdare alldeles intill jobbet. Men 45 min för 580 kr :crazy: dyrt känns det som! Iallafall för något regelbundet.
 
Jag har haft mycket problem med nageltrång. Gick till en medicinsk fotvårdare och fick jättebra hjälp. Hon visade hur jag skulle underhålla och hur jag ska klippa för att hålla borta nageltrånget och visade hur jag ska göra när jag får känningar. Har numera nageltrång max 1 gång om året och kanske max 1v mot förut när jag hade typ en månad i sträck, någon veckas uppehåll innan det var dags igen..
 
Jag har haft mycket problem med nageltrång. Gick till en medicinsk fotvårdare och fick jättebra hjälp. Hon visade hur jag skulle underhålla och hur jag ska klippa för att hålla borta nageltrånget och visade hur jag ska göra när jag får känningar. Har numera nageltrång max 1 gång om året och kanske max 1v mot förut när jag hade typ en månad i sträck, någon veckas uppehåll innan det var dags igen..
Låter ju bra! Värt ett besök åtminstone :idea::up:
 
Googlade lite just, och fann en medicinsk fotvårdare alldeles intill jobbet. Men 45 min för 580 kr :crazy: dyrt känns det som! Iallafall för något regelbundet.
Jag betalar ungefär samma, tar 45-60 min beroende på hur krångliga tårna är! Jag började att gå några gånger om året och fick "hjälp till självhjälp" däremellan. Nu har jag bestämt mig för att det får vara värt pengarna att få hjälp varje gång. En där jag bodde förut gjorde full behandling var tredje gång, däremellan tog hon ca 200 kr för att bara klippa. Det var en jättebra lösning!
 
Jag håller mina superkorta, då slipper jag nageltrång. Har opererat och varit på fotvård för massor av skattepengar men först när jag började gå emot alla råd slutade nageltrånget att komma tillbaka.
 
Hej!
Tånaglar skall i regel klippas rakt av och växa upp till tåspetsen (för att skydda) enligt ”regel”.
Men är inte så ”vackert” med så långa tånaglar och man tenderar att klippa dem kort och gärna ner i falsarna. Grönsåpa som ngn nämnde är vanligt att använda då man lär sig att använda det på iaf den utbildningen jag känner till, ingen höjdare tycker jag.

Jag har själv i princip alltid haft problem med nageltrång och var som ts rädd för att klippa kort och hade ganska långa naglar och klippte lite då och då. Men har nu hyfsat kommit till rätta med tårna och försöker hålla naglarna korta vilket faktiskt Funkar mycket bättre men kräver en invänjnings period.

Det finns många aspekter att kika på vid nageltrång.
Hur ser tån ut?
Hur växer nageln?
Hur är nagels kurva?
Hur ser falsarna ut?
Finns det liktornar/förhårdnader/ extra mkt nagelband?

Hur ser foten ut vid Belastning?
Är skorna egentligen för trånga? Fel modell?
Ligger sömmen på strumpan och trycker?

Även om det är lite jobbigt att gå till ngn annan är en duktig medicinsk fotterpeut ett bra första steg. Hon/han bör kunna göra en bra bedömning och kanske behöver du bara gå en gång och sedan löser det sig eller kanske 2 gånger om året.
Om ditt arbete (om du arbetar) har friskvård kan det ingå i den potten.

Det är värt varenda krona att inte ha ont!
 
Hej!
Tånaglar skall i regel klippas rakt av och växa upp till tåspetsen (för att skydda) enligt ”regel”.
Men är inte så ”vackert” med så långa tånaglar och man tenderar att klippa dem kort och gärna ner i falsarna. Grönsåpa som ngn nämnde är vanligt att använda då man lär sig att använda det på iaf den utbildningen jag känner till, ingen höjdare tycker jag.

Jag har själv i princip alltid haft problem med nageltrång och var som ts rädd för att klippa kort och hade ganska långa naglar och klippte lite då och då. Men har nu hyfsat kommit till rätta med tårna och försöker hålla naglarna korta vilket faktiskt Funkar mycket bättre men kräver en invänjnings period.

Det finns många aspekter att kika på vid nageltrång.
Hur ser tån ut?
Hur växer nageln?
Hur är nagels kurva?
Hur ser falsarna ut?
Finns det liktornar/förhårdnader/ extra mkt nagelband?

Hur ser foten ut vid Belastning?
Är skorna egentligen för trånga? Fel modell?
Ligger sömmen på strumpan och trycker?

Även om det är lite jobbigt att gå till ngn annan är en duktig medicinsk fotterpeut ett bra första steg. Hon/han bör kunna göra en bra bedömning och kanske behöver du bara gå en gång och sedan löser det sig eller kanske 2 gånger om året.
Om ditt arbete (om du arbetar) har friskvård kan det ingå i den potten.

Det är värt varenda krona att inte ha ont!
Tack för tipset om friskvård, tänkte inte på det och det är ju värt att kolla upp! Särskilt när det ligger en så nära mitt jobb :up:

Annars är mina fötter vansinnigt mjuka och ömtåliga, därför tål de ingenting :rofl:
 
Jag låter mina vara lite för långa egentligen, men när jag väl måste klippa så klipper jag dom rätt över helt raka eller till och med lite uformade, det är helt enkelt inte värt att få smärta för att ha "finare tånaglar" . min ena stortå fick jag nog av då den var för konstigt formad så jag besökte vårdcentralen för en enkel operation, inga fler problem :) rekommenderar att fixa det så slipper du resten av livet sen. Funderar på att göra samma sak med andra stortån.
 
Jag har också "häftklammernaglar" som ovan, där sidorna växer ner i skinnet. Har haft nära till nageltrång hela livet, ofta med fula infektioner. När jag var liten klipptes de superkort under stora protester och mycken gråt, när jag blev vuxen följde jag råd om att låta dem växa ut och klippa rakt över och absolut inte ner i kanterna. Problemen blev mycket värre... Så efter några år gav jag upp och återgick till den ganska brutala behandlingen från barndomen, klipper naglarna ända ner till skinnet (och lite till, om jag kan). Klipper runt, så de är som kortast i kanterna.

Har inte haft nageltrång på flera år nu, det händer i stort sett bara om jag slarvat med kortklippningen... Själva klippandet gör ont (jag måste liksom bända upp kanterna för att komma åt längst ut), men det är det värt för att slippa nageltrånget sedan. :up:

Jag har mest problem med stortånaglarna, och litegrann på de näst största på tår nr 2. Näst yttersta tårna har naglar som växer upp delade i hälften från början, dem har jag andra problem med men hjälper också att vara brutal mot dem. Småtårna har knappt några naglar, de är också kluvna redan där de kommer upp men jag klipper dem ända ner till nagelbädden då och då efter ett varmt fotbad (eller bara efter en dusch om jag har bråttom) så bråkar de inte med mig på ett tag sedan. De naglar som växer upp kluvna kan lätt fastna och rivas av, så jag föredrar att lära dem veta hut redan från början istället. :angel:
 
Jag har också "häftklammernaglar" som ovan, där sidorna växer ner i skinnet. Har haft nära till nageltrång hela livet, ofta med fula infektioner. När jag var liten klipptes de superkort under stora protester och mycken gråt, när jag blev vuxen följde jag råd om att låta dem växa ut och klippa rakt över och absolut inte ner i kanterna. Problemen blev mycket värre... Så efter några år gav jag upp och återgick till den ganska brutala behandlingen från barndomen, klipper naglarna ända ner till skinnet (och lite till, om jag kan). Klipper runt, så de är som kortast i kanterna.

Har inte haft nageltrång på flera år nu, det händer i stort sett bara om jag slarvat med kortklippningen... Själva klippandet gör ont (jag måste liksom bända upp kanterna för att komma åt längst ut), men det är det värt för att slippa nageltrånget sedan. :up:

Jag har mest problem med stortånaglarna, och litegrann på de näst största på tår nr 2. Näst yttersta tårna har naglar som växer upp delade i hälften från början, dem har jag andra problem med men hjälper också att vara brutal mot dem. Småtårna har knappt några naglar, de är också kluvna redan där de kommer upp men jag klipper dem ända ner till nagelbädden då och då efter ett varmt fotbad (eller bara efter en dusch om jag har bråttom) så bråkar de inte med mig på ett tag sedan. De naglar som växer upp kluvna kan lätt fastna och rivas av, så jag föredrar att lära dem veta hut redan från början istället. :angel:
🙈🙈🙈🙈🙈
AAAAAHHHH HAR JAG SAGT ATT JAG ÄR KÄNSLIG NÄR FOLK "BARA" BRYTER SINA NAGLAR? 😱🥶🥶🥶😱😱😱

Min empati förmåga slår tillbaka till 200% i det här fallet - jag tååååååål inte det :rofl: Jag är tacksam att du svarade men jag klarade inte ens läsa hela din beskrivning 😅:rofl:
 
Jag låter mina vara lite för långa egentligen, men när jag väl måste klippa så klipper jag dom rätt över helt raka eller till och med lite uformade, det är helt enkelt inte värt att få smärta för att ha "finare tånaglar" . min ena stortå fick jag nog av då den var för konstigt formad så jag besökte vårdcentralen för en enkel operation, inga fler problem :) rekommenderar att fixa det så slipper du resten av livet sen. Funderar på att göra samma sak med andra stortån.
Jag tror inte att mina naglar är konstigt formade. Utan att min hud är för känslig :meh:
Hur gör du med strumpor? Jag får så lätt hål i mina strumpor pga mina naglar :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 347
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 434
Senast: Enya
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 026
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 515
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp