Bukefalos 28 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har upptäckt att om jag använder nagellack en period, så blir mina naglar plötsligt sköra och skivar sig etc. Detta håller sen i sig ganska länge = många månader. (denna gången började det runt höstlovet i höstas och är fortfarande kvar)

Jag funderade på om det kan bero på att jag tycker att Aceton (med olja) är bäst att ta bort lacket med och det kan säkert vara en del av sanningen. Men så pratade jag med en kompis som brukar råka ut för samma sak och hon använder nagellacksborttagare av samma märke som sitt nagellack, så där föll min teori litegrann.
Någon som har nån bra idé om varför det blir sådär?

Förra veckan fick jag så för mig att jag skulle köpa nåt preparat som skulle kunna hjälpa till att stärka upp naglarna igen. Köpte "Keratin Nail restorer" av samma märke som nagellacket jag brukar använda (Trind). Och såhär i efterhand ställer jag frågan - brukar såna här preparat hjälpa bra? Hur länge behöver man använda dem för att se resultat?
Och, kan man använda nagellack samtidigt, eller måste man vänta med nagellack tills behandlingen är slut?

//nagelnovis
 
Sv: naglar

Jag hade/har också problem med att naglarna blir ledsna av lack. Några saker som du kan göra för att minska problemen är: byta remover (aceton behöver inte vara dåligt, men olika removers fungerar olika bra på folk) jag har en dip in remover från depend som är sååå smidig, men mina naglar gillar det inte.
Istället för att klippa naglarna; fila dem med glasfil (naglarna skivar sig lätt vid klippning), du kan klippa ner till önskad längd och sedan fila det sista.

Jag använder mig inte av nagelstärkare, så där vågar jag inte svära på något. Men som jag förstår det så kan du använda lack samtidigt. För en kompis tog det ~ två veckor innan hon fick ett ordentligt resultat av sitt (hon använder sig av Rejuvacote nr 2). Personligen har jag istället vårdande underlack, testar ett från Essie just nu. Värt att nämnas är att vårdande underlack inte är lika bra som "kurer".
Och till sist, nagelolja! Det kan göra underverk.
 
Sv: naglar

Skaffa ordentliga nagelfilar. Jag målar mina naglar mycket men de mår bra även emellan, men det förutsätter att jag filar dem ordentligt med 4-stegsfil, det vill säga att man även har en fil som jämnar ut och polerar själva naglarna, inte kanterna alltså.
 
Sv: naglar

Prova polera naglarna med en nagelpolerare och alltid smörja in dem när du smörjer in händerna med handkräm. Gärna flera gånger om dagen! (Inte poleringen, då ;) )

Det fungerade på mina naglar, men som alltid: Det är ingen quick- fix...
 
Sv: naglar

Jag har precis samma problem, blir galen! Jag har använt Gripen acetonfri remover, men vet inte hur bra den är så sett kanske borde prova en annan.
Filar alltid naglarna, åtminstone den sista biten och filar även på nageln (4-steg) när jag har mina "nagellacksperioder", smörjer regelbundet in händerna.

Efter tips i "nagellakcstråden" har jag börjat med Trind nail repair och är i startfasen då man ska ta på detta dagligen i 14 dagar för att sedan ha detta en gång i veckan. Vet inte riktigt hur mycket det har hjälpt hittills (5 dagar) men jag håller tummarna :) Kompletterar även detta med Aco:s nagelbandskräm.
 
Sv: naglar

Jag började inse tjusningen med nagellack i höstas, men följden av detta var att de var i väldigt dåligt skick efter jul, skivade sig och var väldigt tunna och fnasiga.
Har nu använt Trind i ett par-tre veckor, varje eller varannan dag och naglarna är tjockare än någonsin! Jag har t.ex. aldrig tidigare haft naglar som vuxit "förbi" själva fingerspetsen, förrän nu.

Jag kommer nog fortsätta använda Trind som underlack till annat, och som kur då och då. Nagelbanden smörjer jag när jag kommer ihåg med fet salva (Locobase), tycker det ger bra resultat också. Läser dock mycket om att Trind kan göra väldigt ont för många, så jag är lite rädd att det ska bli så för mig också, men än så länge inga problem.
 
Sv: naglar

Skaffa ordentliga nagelfilar. Jag målar mina naglar mycket men de mår bra även emellan, men det förutsätter att jag filar dem ordentligt med 4-stegsfil, det vill säga att man även har en fil som jämnar ut och polerar själva naglarna, inte kanterna alltså.
Ursäkta men inte sjutton kan väl en nagelfil - oavsett sort - påverka naglarnas kvalite???

Om jag lever med omålade naglar i flera år och de inte skivar sig en enda gång utan bara växer och frodas, trots att jag klipper dem och aldrig filar. Och efter nån månad eller två med nagellack är naglarna spröda och skivar sig. Då lär det ju knappast handla om nagelfilens vara eller inte vara... Utan nagellackeringen måste på något sätt ha påverkat naglarna.
Nej, jag kan inte tänka mig att en nagelfil skulle kunna göra så stor skillnad.
 
Sv: naglar

Du har förstås en poäng, men jag tänker såhär: genom att måla naglarna utsätter man ju dem bevisligen för något som gör dem svagare. Finns det då inte en poäng att i övrigt ge naglarna en schysst behandling i form av bra nagelfil? Att klippa kan ju funka bra ifall naglarna i övrigt mår bra, (och kanske även i fortsättningen, det är ju svårt att veta), men nu verkar ju naglarna vara i behov av mer vård, så varför inte testa ifall det blir bättre av att använda en bra nagelfil?
 
Sv: naglar

Jag vill tipsa om en produkt som inte finns överallt; jag har hittat den hos Parelle-kedjan (parfymaffärer). Den heter Microcell och ser ut som ett ofärgat nagellack när det kommer på. Man tar ett lager, sen ett nytt lager nästa dag. Sen tar man bort det och börjar om ((jag brukar slarva lite med det där). Det torkar snabbt, så det är smidigt att använda + att naglarna ser välvårdade ut. Det är den enda "nagelstärkarprodukten" som någonsin fungerat på mina naglar!
 
Sv: naglar

Ja, nagelstärkare fungerar!
Jag har använt Trind med gott resultat, men ska nu testa Rejuvacote som jag hört mycket gott om. Olja och handkräm är bra för naglarna med!

Och mycket vatten, bra mat, sömn och allt sånt där också :)
 
Sv: naglar

Hade inte du psori av nån sort? Åtminstone hos folk med psoriasisartrit är naglarna ofta dåliga. De är vågiga, de spricker och skivar sig oavsett vad man gör.

Jag har så, och ingen fil, kräm, olja eller mirakelmedel har hjälpt. Alls.
 
Sv: naglar

Ursäkta men inte sjutton kan väl en nagelfil - oavsett sort - påverka naglarnas kvalite???

Om jag lever med omålade naglar i flera år och de inte skivar sig en enda gång utan bara växer och frodas, trots att jag klipper dem och aldrig filar. Och efter nån månad eller två med nagellack är naglarna spröda och skivar sig. Då lär det ju knappast handla om nagelfilens vara eller inte vara... Utan nagellackeringen måste på något sätt ha påverkat naglarna.
Nej, jag kan inte tänka mig att en nagelfil skulle kunna göra så stor skillnad.

Jag antar att du enbart tänker på sandpappersfilar och inte poleringsfilar?
Man klipper ju sitt hår för att sköta det, det är samma med naglar. Poleringsfilar jämnar ner skivorna så att man inte sitter och drar i dem. Mina naglar är inte perfekta, de kan bli ganska tunna, men genom att hålla efter och polera och massera dem så håller de sig ganska ok.
Inga nagelstärkare i världen kan hjälpa en nagel om den är bucklig, vågig och repig. Man måste göra förarbetet först.
Jag märker stor skillnad, sen är det olika för alla förstås.
 
Sv: naglar

Jag gick över till Gellack och jag anser att det är guds gåva till naglarna:D
Naglarna blir mycket tjockare med gellacket på och dom slits inte, så äntligen har jag långa naglar som jag måste fila för dom blir för långa.
Nagellacket sitter tills naglen växt så mycket att det blir en ful nagelacksfri kant vid nagelbandet, då är det dax att göra om. Inte ett enda chip eller att nagellacket släpper sen jag fick setet i julas.
Investeringskostnad kostar ca 500( du betalar för lampan), sen finns den i massa färger, inclusive fransk manikyr, jag har perfekta naglar idag:p
 
Sv: naglar

Hade inte du psori av nån sort? Åtminstone hos folk med psoriasisartrit är naglarna ofta dåliga. De är vågiga, de spricker och skivar sig oavsett vad man gör.

Jag har så, och ingen fil, kräm, olja eller mirakelmedel har hjälpt. Alls.
Jag har PPP och psoriasisartrit.
Mina tånaglar är skitfula just nu och jag antar att det är nagel-pso. Fingernaglarna ser dock likadana ut som de alltid har gjort. Och detta med att naglarna blir sköra efter en tid med nagellack är något som har förekommit under hela mitt vuxna liv. Mina nämnda diagnoser har typ 7-8 år på nacken. Jag brukar ha nån period med nagellack nån gång då och då, oftast med flera års mellanrum... :p (nej, jag är inte särskilt fåfäng...)
Jag antar att du enbart tänker på sandpappersfilar och inte poleringsfilar?
Man klipper ju sitt hår för att sköta det, det är samma med naglar. Poleringsfilar jämnar ner skivorna så att man inte sitter och drar i dem. Mina naglar är inte perfekta, de kan bli ganska tunna, men genom att hålla efter och polera och massera dem så håller de sig ganska ok.
Inga nagelstärkare i världen kan hjälpa en nagel om den är bucklig, vågig och repig. Man måste göra förarbetet först.
Jag märker stor skillnad, sen är det olika för alla förstås.
hahaha, nej! Håret klipper man regelbundet om man har en kort frisyr, för att håret växer som ogräs och frisyren blir ful annars.
Har man långt hår så toppar man det en gång om året för att det ser snyggare ut...

Ärligt talat, skulle aldrig falla mig in att hålla på med poleringsfilar och grejer för att ha fina naglar. Mina naglar är naturligt "fina" så länge jag låter bli att ha nagellack på dem. Och det kommer jag låta bli tills nästa nagellacksperiod infaller - ingen vet om det är månader eller år tills dess... (just nu är jag dock lite småirriterad över att det blir likadant varje gång jag får för mig att ha fina naglar och jag tänkte testa en nagelstärkare för att se om det funkar)
Jag gick över till Gellack och jag anser att det är guds gåva till naglarna:D
...
Investeringskostnad kostar ca 500( du betalar för lampan), sen finns den i massa färger, inclusive fransk manikyr, jag har perfekta naglar idag:p
Det låter alldeles för dyrt och besvärligt för en o-fåfäng människa som jag.
Det nagellack jag använde i höstas (Trind, som redan nämnts) är snabbtorkande, täcker väldigt bra och även det sitter kvar ofattbart bra på en oförsiktig människa som jag. Jag har flera gånger haft det tills den ofärgade kanten nedtill vuxit fram. Just att nagellacket torkar snabbt och sitter så bra gjorde att jag tyckte det var riktigt kul att måla naglar i höstas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp