Bukefalos 28 år!

Någon annan betalar

Emtherlia

Trådstartare
Lagom till valet har Martin Borgs (självutnämnd slöseriombudsman) släppt sin film om politikers slöseri med skattepengar: "Någon annan betalar". Han har även skrivit boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar".

Är det rimligt att politiker inte har något ansvar för vad de gör på arbetstid? Är det rimligt att politiker får miljoner i fallskärmar när de gjort fel?

Hur löser vi slöseriet? Behöver vi fler ekonomer som politiker, för som det är nu verkar många projekt överstiga budget med råge?

Vem ska ta ansvar för att våra pengar går till vettiga saker och inte exempelvis till dimmaskiner i en rondell?

Länk till boken: http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-skattepengar-9789186185237
 
PR-projekt eller inte. Exemplena är inte påhittade och det är SKAM hur vissa politiker drivit igenom helt barocka miljonprojekt och kommer undan med det.
 
@Hermelin Och det tycker du var det viktigaste i diskussionen?

Jag kan tycker att vart miljontals, miljardtals pengar tar vägen är lite viktigare...
 
Det som sägs i filmen är ju inte fel. Hur många av oss har inte fått höra att de eventuella pengar som finns kvar i budgeten måste göras gång på, annars får man mindre pengar nästföljande år.
Mannen som kommer till tals med jämna mellanrum i filmen har ju inte fel när han säger att "det kommer ju nya pengar"
Titta bara på Slussen-projektet i Stockholm! Det har ju varit ett huvudlöst slöseri med pengar!

Inga-Britt Ahlenius har ju också helt rätt när hon menar att det där med att man kan ställa politikerna till svars vart fjärde år inte räcker. De är ju lika goda kålsupare hela högen! Det handskas alldeles för lättvindligt med skattebetalarnas pengar. De skattekronor som kommer in ska ju användas där de behövs, inte för att "sätta kommunerna på kartan".
 
En offentlig verksamhet är ju just en offentlig verksamhet, inget jäkla företag. Det är inte nödvändigt för en offentlig verksamhet att byta logotype t ex. Landstinget i Stockholm bytte från tre steck till två i sin logga. Vad kostade inte det?
 
@Hermelin Och det tycker du var det viktigaste i diskussionen?

Jag kan tycker att vart miljontals, miljardtals pengar tar vägen är lite viktigare...

Det är en viktig fråga hur det offentliga använder pengarna. Jätteviktig! Och självklart kan man ifrågasätta många projekt. Det är klart att vi ska granska vart pengarna tar vägen.

Men jag tycker också att det är viktigt att vara tydlig med vem som står bakom olika lobbyorganisationer och påverkansgrupper. Svenskt näringsliv lägger inte ner några miljoner i det här projektet utan att ha en väldigt tydlig idé vad de vill.
 
@Hermelin Oavsett vem som står bakom vad så är det ju fakta att en massa skattepengar slösas bort på idiotidéer! Tänk vad vi kunnat göra för alla pengarna som försvinner i tomma intet. :)

Hur löser vi att politiker handskas med skattepengar som att de inte är värda någonting? Hur ser vi till att varenda krona räknas? Som ensam individ så känner iaf jag mig väldigt liten.
 
@Hermelin Oavsett vem som står bakom vad så är det ju fakta att en massa skattepengar slösas bort på idiotidéer! Tänk vad vi kunnat göra för alla pengarna som försvinner i tomma intet. :)

Hur löser vi att politiker handskas med skattepengar som att de inte är värda någonting? Hur ser vi till att varenda krona räknas? Som ensam individ så känner iaf jag mig väldigt liten.

Det är därför det är så enormt viktigt att det finns privata utförare med vinstintresse inom alla områden (utom de där det är direkt olämpligt som myndigheter med våldsmonopol).

Debatten är så skev idag med diskussioner om privata vinster och den fantastiska lösningen med förbud för vinst. Jag, och SN, har aldrig riktigt förstått förtjusningen i att miljonerna rullar ut i kommunal förvaltning utan konkurrens och kostnadsfokus. Det är lätt att förstå behovet av en sund debatt, men givetvis ska avsändaren vara tydlig.
 
@Hermelin Oavsett vem som står bakom vad så är det ju fakta att en massa skattepengar slösas bort på idiotidéer! Tänk vad vi kunnat göra för alla pengarna som försvinner i tomma intet. :)

Hur löser vi att politiker handskas med skattepengar som att de inte är värda någonting? Hur ser vi till att varenda krona räknas? Som ensam individ så känner iaf jag mig väldigt liten.

Jag håller med. Det väcks en del konstiga idéer i stat och kommun. En del skulle verkligen aldrig lämnat ritbordet. Men det finns bara ett sätt att säkerställa att man inte gör misstag. Det är bara att luta sig tillbaka och göra ingenting.

Om du fick bestämma. Hur skulle vi säkerställa att kommunens politiker inte kom med idéer som inte fungerar i praktiken?
 
@Hermelin Oavsett vem som står bakom vad så är det ju fakta att en massa skattepengar slösas bort på idiotidéer! Tänk vad vi kunnat göra för alla pengarna som försvinner i tomma intet. :)

Hur löser vi att politiker handskas med skattepengar som att de inte är värda någonting? Hur ser vi till att varenda krona räknas? Som ensam individ så känner iaf jag mig väldigt liten.

Saken är väl att man ofta inte vet vad som var en bra idé och vad som var en idiotidé förrän efteråt, och ofta inte ens då. Ta konserthuset i Uppsala t ex, var det en bra idé eller idiotidé? Beror på vem du frågar. Om politiker bara skulle göra sådant som man redan på förhand kunde veta helt säkert att alla kommer tycka var en toppenidé efteråt, så skulle väldigt lite bli gjort. Och då skulle naturligtvis väljarna bli missnöjda med att politikerna inte fick något gjort.

Inga verksamheter är helt igenom effektiva i allt de gör och varenda projekt, troligtvis är det inte ens möjligt.
 
Saken är väl att man ofta inte vet vad som var en bra idé och vad som var en idiotidé förrän efteråt, och ofta inte ens då. Ta konserthuset i Uppsala t ex, var det en bra idé eller idiotidé? Beror på vem du frågar. Om politiker bara skulle göra sådant som man redan på förhand kunde veta helt säkert att alla kommer tycka var en toppenidé efteråt, så skulle väldigt lite bli gjort. Och då skulle naturligtvis väljarna bli missnöjda med att politikerna inte fick något gjort.

Inga verksamheter är helt igenom effektiva i allt de gör och varenda projekt, troligtvis är det inte ens möjligt.

Ett bra perspektiv där!

Enda sättet att aldrig göra fel är att faktisk inte göra någonting alls. Jag tycker snarare att det synsättet är för vanliga inom offentlig förvaltning. Kanske är det för att de blir kölhalade varje gång något går fel.
 
Lagom till valet har Martin Borgs (självutnämnd slöseriombudsman) släppt sin film om politikers slöseri med skattepengar: "Någon annan betalar". Han har även skrivit boken "365 sätt att slösa med dina skattepengar".

Är det rimligt att politiker inte har något ansvar för vad de gör på arbetstid? Är det rimligt att politiker får miljoner i fallskärmar när de gjort fel?

Hur löser vi slöseriet? Behöver vi fler ekonomer som politiker, för som det är nu verkar många projekt överstiga budget med råge?

Vem ska ta ansvar för att våra pengar går till vettiga saker och inte exempelvis till dimmaskiner i en rondell?

Länk till boken: http://www.adlibris.com/se/bok/365-satt-att-slosa-med-dina-skattepengar-9789186185237


Det jag är nyfiken på är om han tar upp något som skett i en alliansledd kommun? Jag menar Serafen är ju inte med (med en förlust på 19 miljoner) men däremot så är ju dimmaskinen för 200 000 med.
 
@TomasN Nej det tror jag inte (inte med i filmen, osäker på om den är med i boken men tror inte det).

@FadeAway Jag vet faktiskt inte hur fördelningen mellan röda och blåa kommuner som tas upp är. Det har inte varit fokus på vilket parti som har utfört "stordåden".
 
@Hermelin & @Mabuse Jag har tyvärr ingen bra lösning (än), jag tänkte att någon annan kanske hade någon ide? :)

Men jag tycker det är orimligt att budgetar som läggs för ett projekt överstigs med flera miljoner, någon måste väl ändå ta ansvar. Vem räknar? I ett vanligt företag hade du definitivt fått ta ansvar för ett sånt massivt fel. Men i en kommun så är det ok för att pengarna alltid rullar in ändå?

Det kanske skulle finnas någon kvalitetskontroll? Någon måste väl ha tänkt på att en dimmaskin i en rondell skapar dålig sikt och kan göra det halt = asdålig ide = bör ej utföras?
 
@Hermelin & @Mabuse Jag har tyvärr ingen bra lösning (än), jag tänkte att någon annan kanske hade någon ide? :)

Men jag tycker det är orimligt att budgetar som läggs för ett projekt överstigs med flera miljoner, någon måste väl ändå ta ansvar. Vem räknar? I ett vanligt företag hade du definitivt fått ta ansvar för ett sånt massivt fel. Men i en kommun så är det ok för att pengarna alltid rullar in ändå?

Det kanske skulle finnas någon kvalitetskontroll? Någon måste väl ha tänkt på att en dimmaskin i en rondell skapar dålig sikt och kan göra det halt = asdålig ide = bör ej utföras?

Ja, det problemet är man ju absolut medveten om från offentligt håll, nu är jag ingen statsvetare, men jag har fattat det som att det massiva intåget av allehanda mätningar och utvärderingar och tillsynsmyndigheter och så vidare, alltså new public management, delvis är ett försök till lösning. Så detta med kvalitetskontroll och ansvarsutkrävning som du föreslår är ju absolut något som man inför på bred front, och inte bara i Sverige. det råder väl inte riktigt enighet om det är bra eller inte, och absolut har NPM som alla modeller svagheter.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att ta ansvar, men när det gäller politiker är ju en vanlig utgång efter alltför mycket dumheter att man blir av med jobbet, antingen genom att avgå, eller senast efter nästa val. Så i den meningen så hålls man ju ansvarig. Menar du att politiker borde kompensera misslyckade projekt ur egen ficka, eller tvingas ställa allt till rätt utan extra kostnad för skattebetalarna, så är det såklart inte så. Men så är det ju inte i näringslivet heller, en VD som driver ett dumt projekt får sparken, sällan skadeståndskrav.
 
@Hermelin & @Mabuse Jag har tyvärr ingen bra lösning (än), jag tänkte att någon annan kanske hade någon ide? :)

Men jag tycker det är orimligt att budgetar som läggs för ett projekt överstigs med flera miljoner, någon måste väl ändå ta ansvar. Vem räknar? I ett vanligt företag hade du definitivt fått ta ansvar för ett sånt massivt fel. Men i en kommun så är det ok för att pengarna alltid rullar in ändå?

Det kanske skulle finnas någon kvalitetskontroll? Någon måste väl ha tänkt på att en dimmaskin i en rondell skapar dålig sikt och kan göra det halt = asdålig ide = bör ej utföras?

Det är inte alltid det är fel att överskrida budget. Det viktiga är ofta att leverera önskat resultat i projektet. Det gäller väl samma för både det offentliga och företag? Det är ju inte heller så att man går fri från ansvar som politiker. Som @Mabuse skriver så utkrävs det ju ansvar på flera sätt av politiker. Visst kan du bli av med jobbet även i näringslivet. Men du kan inte bli bortröstad av sura konsumenter.

Det finns redan kvalitetskontroll genom revisionen. Kommunen har utsedda revisorer och statliga myndigheter kontrolleras av Riksrevisionen. Nu sker ju kontrollen i efterhand och det är förstås ingen garanti för att man inte ska fatta dåliga beslut. Men det hindrar ett upprepande.

Svenskt näringsliv vill ju visa att det pågår någon sorts systematiskt slöseri i det offentliga. Vad tror du att de har för baktanke med det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp