Någon annans post

sthu

Trådstartare
Vi får massor med post. Problemet är att den inte är till oss, utan till den som hade lägenheten innan oss. Förmodligen har han glömt adressändra och eftersända posten.

Vad gör vi? Allt vi har är hans namn och det är inget ovanligt namn. Har ingen aning om vart han flyttat..
 
Jag ringde posten så de slutade dela ut och skicka åter avsändaren istället. Det som redan kommit skickade jag tillbaka och skrev "fel adress, åter avsändaren" på.

Ang. adressändringen så kolla om han är skriven på er adress. Annars är det ju möjligt att han adressändrat men inte tagit eftersändning.
 
Vi får massor med post. Problemet är att den inte är till oss, utan till den som hade lägenheten innan oss. Förmodligen har han glömt adressändra och eftersända posten.

Vad gör vi? Allt vi har är hans namn och det är inget ovanligt namn. Har ingen aning om vart han flyttat..
Det är inte ert problem utan postens. Meddela posten att det bara är ni som bor där.

Skatteverket kanske kan hjälpa er med att avskriva hen från adressen?
 
Det är inte ert problem utan postens. Meddela posten att det bara är ni som bor där.

Skatteverket kanske kan hjälpa er med att avskriva hen från adressen?

Bra tips! Ska försöka få tag i rätt instans och se om det löser sig. Det såg ut som viktig post, synd om han inte får den (men klantigt att inte byta adress...)
 
Vi får massor med post. Problemet är att den inte är till oss, utan till den som hade lägenheten innan oss. Förmodligen har han glömt adressändra och eftersända posten.

Vad gör vi? Allt vi har är hans namn och det är inget ovanligt namn. Har ingen aning om vart han flyttat..

Vi har haft samma problem sedan vi flyttade i oktober. Jag klagade flera gånger, men inget hände. Till slut blev jag skitförbannad och då blev jag uppringd av brevbärarens chef, som otroligt nog tog det på största allvar. Efter att ha pratat med chefen så blev det mycket bättre, har bara fått en felskickad tidning sedan dess.
 
Jag kryssade över adressen, skrev "flyttat - åter avsändaren" med stora bokstäver och lade på lådan. Det var i mitt fall bara ett fåtal brev, men bland annat räkningar från telefonbolag, men de slutade komma.
Jag hade inga kontaktuppgifter med förra ägaren till huset och ingen lust att lägga tid på att hitta dem och be dem adressändra hos just dessa.
 
Jag har också fått några brev från tidigare lägenhetsinnehavare. Inte så många. Men jag ringde Posten och informerade om att jag fått brev hem som är till den som bodde här innan mig. De sa att de skulle hålla koll. Sen skrev jag som andra skrivit innan ("fel adress, åter avsändaren") på kuvertet och la det på lådan.
 
Förra ägarna till vårt hus har uppenbarligen inte beställd eftersändning av sin post, så vi kan fortfarande (efter 2 år) ibland få deras post. I början försökte vi få kontakt med dom för att dom skulle hämta posten, och vid ett tillfälle la jag posten i brevlådan till karlns bror (eftersom det är på väg ut till stallet).
Men nu liksom...2 år senare - så slänger vi bara skiten. Hittills har vi slängt både Klarna-räkningar och nya bensin-kort. Hoppas dom får påminnelser dom snåla jävlarna! :devil:
Man har ju upptäckt det efter att vi flyttade in samt under processen med flytten att dom är sådana som inte spenderar en spänn mer än som behövs - det enda dom spenderar pengar på är sånt som får dom att se bra ut inför andra. Sen att man behöver typ byta ut viktiga grejer i huset och så, det skiter man i i åratal. Dessutom har dom på nått sätt lyckats använda helt sjuuuukt mycket vatten(!) sista tiden innan de flyttade, så när vi fick korrigeringen (1 gång per år) så fick vi betala in mer pengar, och det hade ju typ aldrig hänt nån innan sa ordföranden för samfälligheten. Skulle inte förvåna mig om dom stod med en stor tank utanför och fyllde och sen körde till sommarstugan (som dom skulle flytta till) :rofl: Detta kanske inte hör till tråden egentligen, men kände att jag lär kanske förklara varför vi gör som vi gör nu ;)
 
Förra ägarna till vårt hus har uppenbarligen inte beställd eftersändning av sin post, så vi kan fortfarande (efter 2 år) ibland få deras post. I början försökte vi få kontakt med dom för att dom skulle hämta posten, och vid ett tillfälle la jag posten i brevlådan till karlns bror (eftersom det är på väg ut till stallet).
Men nu liksom...2 år senare - så slänger vi bara skiten. Hittills har vi slängt både Klarna-räkningar och nya bensin-kort. Hoppas dom får påminnelser dom snåla jävlarna! :devil:
Man har ju upptäckt det efter att vi flyttade in samt under processen med flytten att dom är sådana som inte spenderar en spänn mer än som behövs - det enda dom spenderar pengar på är sånt som får dom att se bra ut inför andra. Sen att man behöver typ byta ut viktiga grejer i huset och så, det skiter man i i åratal. Dessutom har dom på nått sätt lyckats använda helt sjuuuukt mycket vatten(!) sista tiden innan de flyttade, så när vi fick korrigeringen (1 gång per år) så fick vi betala in mer pengar, och det hade ju typ aldrig hänt nån innan sa ordföranden för samfälligheten. Skulle inte förvåna mig om dom stod med en stor tank utanför och fyllde och sen körde till sommarstugan (som dom skulle flytta till) :rofl: Detta kanske inte hör till tråden egentligen, men kände att jag lär kanske förklara varför vi gör som vi gör nu ;)
Jag kan ju verkligen förstå varför man inte köper tjänsten eftersändning; tjänsten funkar inte överhuvudtaget. De gånger jag har köpt eftersändning så har ändå massor med post levererats till fel adress. Jag brukar göra en vanlig adressändring samt kontakta alla som jag brukar få post från, det funkar bra, mycket mycket mycket bättre än eftersändning.
 
Jag kan ju verkligen förstå varför man inte köper tjänsten eftersändning; tjänsten funkar inte överhuvudtaget. De gånger jag har köpt eftersändning så har ändå massor med post levererats till fel adress. Jag brukar göra en vanlig adressändring samt kontakta alla som jag brukar få post från, det funkar bra, mycket mycket mycket bättre än eftersändning.

Efterssändning har fungerat bra för mig, och visst allt måste man kontakta alla som skickar ut men inte haft några problem alls, det är ju ganska många att kontakta om man har haft väldigt aktiva anhöriga...
 
Förra ägarna till vårt hus har uppenbarligen inte beställd eftersändning av sin post, så vi kan fortfarande (efter 2 år) ibland få deras post. I början försökte vi få kontakt med dom för att dom skulle hämta posten, och vid ett tillfälle la jag posten i brevlådan till karlns bror (eftersom det är på väg ut till stallet).
Men nu liksom...2 år senare - så slänger vi bara skiten. Hittills har vi slängt både Klarna-räkningar och nya bensin-kort. Hoppas dom får påminnelser dom snåla jävlarna! :devil:
Generellt inte att rekommendera eftersom det är olagligt.

https://www.lawline.se/answers/kan-jag-slanga-nagon-annans-post
 
Efterssändning har fungerat bra för mig, och visst allt måste man kontakta alla som skickar ut men inte haft några problem alls, det är ju ganska många att kontakta om man har haft väldigt aktiva anhöriga...
Men om man då gör en ordentlig adressändring och om brevbäraren gör rätt, så ska posten återsändas till avsändaren och avsändaren kan då kolla folkbokföringen och skicka till rätt adress.
 
Förra ägarna till vårt hus har uppenbarligen inte beställd eftersändning av sin post, så vi kan fortfarande (efter 2 år) ibland få deras post. I början försökte vi få kontakt med dom för att dom skulle hämta posten, och vid ett tillfälle la jag posten i brevlådan till karlns bror (eftersom det är på väg ut till stallet).
Men nu liksom...2 år senare - så slänger vi bara skiten. Hittills har vi slängt både Klarna-räkningar och nya bensin-kort. Hoppas dom får påminnelser dom snåla jävlarna! :devil:

Men va?
 
Jag har haft en del problem med post som kommit till mig men som var till husets förra ägare. Det var från en och samma avsändare. I början skickade jag tillbaka dessa genom att lägga på lådan och med texten Adressaten avflyttad, så som posten rekommenderade att göra. Trots detta fortsatte de att komma, gång på gång på gång. Jag kontaktade då posten, ett antal gånger. Trots detta fortsatte de att dela ut post till husets förra ägare (som ju inte var skriven på adressen längre). Får de ens dela ut post till en adress där mottagaren inte finns? Det stod ju inte ens c/o på breven? Hur som helst, till slut öppnade jag posten och kontaktade företaget som skickade ut breven (det var adresserad reklam) och efter en del om och men så tror jag faktiskt att jag fått stopp på försändelserna. Det har inte kommit något på ett bra tag nu.
 
Det är tyvärr jättevanligt(!) att folk flyttar utan att varken adressändra eller fixa eftersändning... Det absolut lättaste bör vara att sätta posten utanför hemmet och sätta en lapp vid brevlådan där det står att personen flyttat.

För mig som inte jobbar på Postnord så blir det ibland lite bökigt eftersom många tar för givet att det alltid är Postnord som gör allt. Att bara ringa Postnord om någon som flyttat räcker alltså inte alla gånger (om man inte helt säkert bor där bara de delar post, såklart). Jag vet inte hur det är på alla ställen och vet inte hur Postnord gör, men åtminstone hos oss så har vi ett mycket effektivt sätt att lägga upp all info på, så att vi direkt vid sortering kan se tex om någon flyttat eller om någon brukar få post till fel lägenhetsnummer. Vi kan också skicka tillbaka post till avsändaren direkt (tex om någon flyttat utan eftersändning) men ja, vi måste få veta att de flyttat då också och det bästa är just en tydlig lapp vid brevlådan.
 
Får de ens dela ut post till en adress där mottagaren inte finns? Det stod ju inte ens c/o på breven?
Yep. Det är väldigt vanligt att det inte står c/o även i de fall då det bör göra det... Alla företag skriver inte ens ut c/o på sina brev även om någon registrerat sig så på en adress.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag flyttade utomlands för en dryg månad sedan, och betalar nu dyrt för att Postnord ska eftersända all min post hit. Likförbannat har...
8 9 10
Svar
196
· Visningar
19 287
Senast: Keb71
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 215
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 508
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 128
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp