Någon bukefalist som varit i Iran?

Wysiwyg

Trådstartare
Finns det någon sådan här? Berätta gärna om besöket i så fall! När, var, hur, varför? Kulturen, landet, tips och tricks?
 
Tyvärr har jag inte varit där, men jag skulle gärna resa dit. En stad jag särskilt vill besöka är Esfahan, där man bäst kan uppleva den armeniska kulturen och se fina kyrkor. (Flertalet av Irans kristna är armenier. Efter den islamiska revolutionen blev de kristna garanterade tre platser i parlamentet. Två av dem ska vara armenier.)

Naturligtvis finns det också mycket annat att se i Esfahan. Där lär finnas en vacker bro, fina moskéer och exempel på den arkitektur man förknippar med Centralasien.
 
Jag var dar i nagra dagar for ganska manga ar sedan. Maken var dar pa job och jag var med och akte over bergen. Mycket vackert, fantastisk mat och otroligt trevliga manniskor.:D
 
Min mamma var i Iran för några år sen, hon älskade det. De åkte iofs på en gruppresa med egen guide som åkte med hela resan, så jag vet inte hur enkelt det är att ta sig runt själv. Men de var i Teheran och utgick sedan därifrån och flög och bussades till andra städer om jag förstått allt rätt.
 
Jag har en iransk kompis, han pratar mycket om maten. Skulle gärna åka dit och äta :D , kanske hakar på honom någon gång.
Ja, den är fantastisk!
Min son var ihop med en tjej som hade en mamma från Teheran, och jag var där på tjejens studentmiddag - och maten var helt galet enorm!

Jag bjöd tillbaka genom att ta ut mamman i skogen och visa lingon, blåbär och kantareller. :)
 
Tack för era svar!

Har genom min utbildning kanske en möjlighet att få åka dit några veckor på utbyte men jag är lite kluven! O ena sidan ser jag en möjlighet att uppleva ett (för mig) slutet land, en helt annorlunda kultur och få lite "räkmacka" in kulturen genom att umgås med studenter. O andra sidan tänker jag diktatur, kvinnoförtryck, amnesty..

Har tidigare lovat mig själv att aldrig åka till Thailand på solsemester just för diktaturen och förtryckets skull och hamnar lite i konflikt med mig själv; Iran är ju inget fritt eller (politiskt) trevligt land..
 
Finns det någon sådan här? Berätta gärna om besöket i så fall! När, var, hur, varför? Kulturen, landet, tips och tricks?
Jag var där i våras.
Sammanfattningsvis kan jag säga ett intressant land med underbara människor.
Jag åkte runt med en svensk grupp och såg ganska mycket olika delar av landet. Det var otroligt intressant med all den gammla kulturen. Vi såg självklart Persepolis men även andra saker som massor av olika moskeer de flesta mycket gammla, ett antal olika platser som har med zoroastrismen att göra och lite saker som vår iranske guide kände till.
Esfahan är jättefint meni tne min favoritstad. För mycket turister och därmed för mycket komers. De tre broarna över floden är riktigt fina liksom, torget med basarer, moske och det gamla palatset. Tyvärr är floden uttorkad då man tar vattnet till Yazd. Vi hade tur att flodfåran fylldes upp då vi var där men tyvärr har jag inga bra bilder på broarna med vatten. Esfahanborna gick man ur huse och samlades vid floden när vattnet kom tillbaka.
 
Jag har en iransk kompis, han pratar mycket om maten. Skulle gärna åka dit och äta :D , kanske hakar på honom någon gång.

Jag har inte varit där heller, men jag har ätit mycket persisk mat i Storbritannien och den är fantastisk!

Jag vet inte om @Petruska har varit i Iran? Om inte tror jag ändå att hon har mycket att tillföra just om maten!
 
Tack för era svar!

Har genom min utbildning kanske en möjlighet att få åka dit några veckor på utbyte men jag är lite kluven! O ena sidan ser jag en möjlighet att uppleva ett (för mig) slutet land, en helt annorlunda kultur och få lite "räkmacka" in kulturen genom att umgås med studenter. O andra sidan tänker jag diktatur, kvinnoförtryck, amnesty..

Har tidigare lovat mig själv att aldrig åka till Thailand på solsemester just för diktaturen och förtryckets skull och hamnar lite i konflikt med mig själv; Iran är ju inget fritt eller (politiskt) trevligt land..
Jag tänker mig att det är lite skillnad på solsemester och att åka någonstans för att vilja lära sig mer om samhället och kulturen.

Min mamma har varit där och tyckte mycket om det. Iranierna var minst lika nyfikna på dom som de var av dom tydligen.
 
Jag har inte varit där heller, men jag har ätit mycket persisk mat i Storbritannien och den är fantastisk!

Jag vet inte om @Petruska har varit i Iran? Om inte tror jag ändå att hon har mycket att tillföra just om maten!

Jag har tyvärr inte varit där, och det är ju inte heller riktigt bara att åka dit. Känns det som, i alla fall.

Jag vill väldigt gärna åka till Iran och jag hoppas att det kommer att bli av innan jag lägger näsan i vädret.

Persisk/iransk mat är gudomlig! Ett av världens bästa kök, om man frågar mig.
 
Jag har inte varit där heller, men jag har ätit mycket persisk mat i Storbritannien och den är fantastisk!

Jag vet inte om @Petruska har varit i Iran? Om inte tror jag ändå att hon har mycket att tillföra just om maten!
Vi har vänner från Iran och de förser oss då och då med mat som vi får ta hem (när vi inte kan stanna och äta hemma hos dem). Fantastiska rätter som är sprängfyllda med smak!

Min man bodde i Iran som liten och pratar ofta om de otroligt vänliga människorna. Här i Sverige bjuder vi hem folk på fika, kanske middag. I Iran blir man tillfrågad om man inte vill stanna en vecka? Ett år, kanske?
 
Jag har tyvärr inte varit där, och det är ju inte heller riktigt bara att åka dit. Känns det som, i alla fall.

Jag vill väldigt gärna åka till Iran och jag hoppas att det kommer att bli av innan jag lägger näsan i vädret.

Persisk/iransk mat är gudomlig! Ett av världens bästa kök, om man frågar mig.

Nu blir man nyfiken på maten! Jag har ätit en del persiskt, hemma och på restaurang, och jag tycker det är helt ok, men knappast gudomligt fantastiskt - kanske har jag lagat fel saker? Vilka rätter ska man prova om man vill testa de gudomliga delarna av det persiska köket?
 
Min pappa är från Iran, Tehran. Nu har jag inte vart där, men som tidigare nämnt: maten. Heeeelt fantastisk mat, kryddor och bakverk!
 
Tack för era svar!

Har genom min utbildning kanske en möjlighet att få åka dit några veckor på utbyte men jag är lite kluven! O ena sidan ser jag en möjlighet att uppleva ett (för mig) slutet land, en helt annorlunda kultur och få lite "räkmacka" in kulturen genom att umgås med studenter. O andra sidan tänker jag diktatur, kvinnoförtryck, amnesty..

Har tidigare lovat mig själv att aldrig åka till Thailand på solsemester just för diktaturen och förtryckets skull och hamnar lite i konflikt med mig själv; Iran är ju inget fritt eller (politiskt) trevligt land..

Jag tror inte att man gör något bättre genom att avstå från att resa till Iran. Enda gången jag är tveksam är när det gäller områden vars status är oklar. När jag besökte Armenien, avstod jag från att besöka Nagorno-Karabakh, som formellt tillhör Azerbajdzjan, men som uppträder som ett mellanting mellan självständig stat och en del av Armenien. Jag har också avvaktat med Palestina.

Däremot bryr jag mig inte om vad det är för regim, särskilt inte när befolkningen uppskattar turister. Mitt intryck av Iran är att många känner sig som västerlänningar och gläds åt västliga influenser och kontakter.

Det finns en orsak till att några av de hårdaste diktaturerna, t.ex Saudiarabien, Nordkorea och Turkmenistan noga begränsar hur många som får resa in i landet. Turism kan visserligen vara bra ekonomiskt, men turister är ett hot mot diktaturer.
 

Liknande trådar

Fritid Det är nu klart att jag flyttar till Åland. Ska jobba i Kastelholm. Letar bostad och har ställt hunden i kö på hunddagis i Jomala. Nu...
Svar
4
· Visningar
622
Senast: Otherside
·
Fritid Mina älskade ridskor går på sista versen och de har utgått ur Hööks sortiment. Dock ser jag att de finns kvar i butik i Avesta och...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Noxos
·
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
406
Hemmet För att få veckorna att flyta på smidigt så söker vi en whiteboardtavla som veckoplanerare. Den behöver ha veckodagarna uppradade och...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp