?????någon duktig hästkännare

höstmåne

Trådstartare
som vet hur man kan få en häst att ändra sitt beteende FRÅN att attackera människan som säger till honom när han gör fel ( hot enligt hästen )
TILL att istället välja att fly.
detta håller på att bli ett stort problem för mig, hästen väljer att slåss istället för att fly, även om han skulle befinna sig ute på en stor äng.
detta är ett mkt farligt beteende
 
Man lämnar hästen till någon som verkligen vet hur man gör INNAN MAN KOMMER TILL SKADA SJÄLV!!!

Tro mig, det är INTE kul att få en arg häst över sig. Det finns tillfällen där man absolut ska ta hjälp, detta är ett av dem.
 
Frågan är också hur mycket pengar du ska lägga på din häst, som beter sig sådär. Det är ju meningen att detta vi håller på med ska vara ett trevligt nöje. Det finns massor av trevliga hästar där ute.
Dags att sätta sig ner och ta sig en grundlig funderare, kanske?
 
Ett ganska enkelt problem för en bra hästtränare att lösa, ganska vanligt oxå.
Det gäller ju hela tiden att vara snäppet mer dominant än hästen. Är du ledare så gör ju inte hästen så.
Alltså: Lätt att korrigera, sälj inte hästen!
Har flera namn på duktiga tränare som enkelt får bukt med sådant här. PM:a mig om du vill ha namn på någon i närheten.
 
Har oxå problem med min. Blev senast i Torsdags avstegrad av knäppisen & funderar nu på om det är värt det eller om det finns någon som kan hjälpa en... Jag vill inte ge upp heller men det känns som om det händer grejer lite för ofta. Suck...
 
Detsamma gäller ju här. Det hjälper ofta att lämna iväg hästen, få den tillriden och själv lära sig hur man blir snäppet mer dominant än hästen. Problemen är ju till för att lösas, det brukar inte vara något krångligt för en tränare att ta itu med.
 
håller med; ring en bra tränare för hjälp. Men du måste vilja lära dig också för det är inte bara hästen som ska lära sig...
Lycka till
MVH Camilla
 
hästen behöver INTE bli tillriden. inte av någon annan iallfall. det klarar jag själv på hans rygg med hjälp av en mkt duktig westerntränare jag brukar träna för.
problemet är hanteringen i stallet och boxen.
lätt att korrigera? nja. när hästen tar minsta lilla stampande med foten från mig som ett hot och ser ut som han tänker flå mig levande med både tänder och hovar så hjälper det tyvärr inte att säga till honom. det är då han skulle göra det han från början ser ut att vilja göra.
så det är lite mer komplicerat än så. tyvärr
 
Vad säger din tränare om saken? Kan inte han/hon hjälpa dig i stallet istället för att du rider ett pass?
 
Du måste få hjälpt med detta!
Kanske ta med hästen på någon kurs ?
Det bästa är om du är på någon kurs & får hjälp av en instruktör & denne hjälper DEJ hur du ska göra.
Lämnar du bort hästen till någon så slutar det i nästan alla fall att hästen blir underbar & kontakten blir underbar; För DEN personen som du lämnat hästen till.
 
Fast känner du verkligen att du är 100% ledare över hästen från ryggen så måste du ta med det ner till marken. Kan du inte det så vet säkert din tränare hur man ska göra, det är ju det dom är till för. Förvånansvärt att din tränare inte har visat hur du gör tycker jag och plockat bort det beteendet, en tränare måste ju se till att markarbetet fungerar INNAN man tar itu med ridningen!
Som du beskriver problemet så verkar det inte särskilt stort egentligen, det verkar snarare som om ledarskapet inte är befäst ordentligt, det kan ju sluta i vad som helst när han kommer på att det är du som blir rädd för honom från marken som sitter på ryggen.
En häst brukar ju aldrig göra så mot sin "flockledare".
 
Känner igen det här väldigt väl...har själv haft en häst som attackerade för minsta lilla. Räckte ibland att jag kom in i boxen och skulle sätta på grimman och han hade vaknat på fel sida...då höll han på att göra en blöt fläck av mig bara.
Jag tog ut en tränare som kom till mig 1 ggr i veckan och vi jobbade tillsammans med honom och han vart mycket bättre..Inte riktigt bra men hanterbara...det kom några bakslag då och då men dom kommer mer och mer sällan.
I början så kunde bara min tränare hantera honom för det var för riskabelt för mig för jag hade inte rätta tajmingen, men eftersom så kunde även jag jobba med honom.
Om jag vore du skulle jag nog försöka få hem en BRA NH tränare som kan hjälpa dig på hemmaplan så att du även är med och kan lära dig. Min häst gjorde väldig skillnad på människor, han kunde vara from som ett lamm med min tränare men så fort jag höll i grimskaftet vart han ett monster..så jag var själv tvungen att övervinna ledarskapet..det räckte inte bara med att min tränare gjorde det.
Han var alltid skeptisk mot andra människor och jag kunde aldrig be någon hålla i honom 2 min medans jag sprang på toa eller nåt, så fort jag var utom synhåll så försökte han nästan ha ihjäl den stackarn som höll i honom.
Så ta hem en tränare du !?!?!!
 
Hej!
Den viktigaste fragan att stalla ar: varfor attackerar hasten dej?har det hant nagot som gjort hasten som den ar idag?( ursakta men de finns inte tillrackligt me bokstaver..) utifran detta maste du utga ifran, darefter kan du bestamma om du ska bestraffa eller "beromma" hasten. Man ska ALDRIG forsoka fa hasten att fly fran manniskan da har du gjort ett stort misstag. Kan sakert saga att du aldrig far fortroendet tillbaka.
Om hasten attackerar dej for att den kanner att den har overtaget maste du satta dej i respekt hos denne. Om den ar radd far du "vanta ut" den genom att bestamt visa (utan att verka alltfor hotfull)genom att bara "vara" dar, mota bort och visa att du inte ar radd nar hasten gor fel. Detta ar mitt tips av egen erfarenhet. Tack pa forhand! :bump:
 
I februari kommer Patrick Allori till sverige (Halland) för att räna hästar. Han stannar i två veckor och det finns möjlighet att komma med sin häst.
Det verkar som ett mycket bra tillfälle för dig och din häst.
Vill du har mer info går det bra att pm:a mig!

Mvh Sofia
 
Våran klubb anordnar clinics för John Moore! Det vet du ju!! Ta med dig hästen nästa gång!!
Det är väl inte din lille som redan visar sådana tendenser??
Jag hade ingen aning att du hade problem med någon av dina!!
Hoppas det löser sig!
Kram
Pippi :)
 
Sv: ?????någon duktig hästkännare

Hej!
Känner du någon tränare i Stockholmstrakten? Jag skulle behöva lite hjälp med min unghäst.
Mvh/Berra
 
Sv: ?????någon duktig hästkännare

som vet hur man kan få en häst att ändra sitt beteende FRÅN att attackera människan som säger till honom när han gör fel ( hot enligt hästen )
TILL att istället välja att fly.
detta håller på att bli ett stort problem för mig, hästen väljer att slåss istället för att fly, även om han skulle befinna sig ute på en stor äng.
detta är ett mkt farligt beteende
Om du har planer på att lämna hästen till en tränare..prata igenom med tränaren om hur han hon kommer att arbeta med hästen ,,finns tyvärr några som gillar att dänga skiten ur hästar o sen har du en knäckt häst med dig hem :crazy:
oj såg att det var en gammal tråd...
 
Sv: ?????någon duktig hästkännare

Jag håller med de som skrev att man måste ta reda på problemet, kontakta NHtränare, och fundera på om inte hästen ÄR RÄDD trots allt. Vill du ha en häst som är rädd för dig (flyr) eller VAD VILL DU HA? Ska man itne fokusera på vad man VILL ha, inte vad man vill UNDVIKA? Ok, nu låter jag flummig, men jag vet ju att hästvärlden fortfarande har mkt "Hästen-ska- fasiken -göra -som -jag -säger- annars - åker -han - på -en -jäkla -omgång-" fasoner!

//NH -diggaren i Umé
 
Sv: ?????någon duktig hästkännare

svaret finns ju redan i ursprungsinlägget. Om hästen upplever människan som hotfull så bör man starkt se över sig själv och anpassa vilka signaler man sänder ut så att hästen känner sig trygg.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 705
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp