Någon med bra tips

C

cilvia

Vi har två marodörer :smirk: här hemma, två innekatter alltså, som älskar att gå lös på soffan, dom har ett fint klösträd att vässa sina tigerklor på ;). Nu är det så att vi ska flytta och vi ska få en ny fin soffa av min pappa, och jag har ingen lust att den skall se ut som vår gamla soffa som vi köpte för sex år sen för 17000 kr.

Har ni några bra tips vad man kan göra?
Finns det något mirakelmedel som man kan stryka på?
 
Ingen aning... Våra marodörer verkar iaf veta att de inte får kloa på soffan EGENTLIGEN men de gör det igen. Ser dock väldigt skyldiga ut och slutar direkt när man säger åt dem. :crazy: De har en klobräda på golvet i hallen som iaf en av dem använder flitigt. De fick också ett "hus" med klopelare på taket men de har aldrig brytt sig om det så kaninen har huset och pelaren står på golvet (oanvänd...)

M.
 
Det finns fy-spray, ni kan ju använda det när soffan kommer iaf, för att bryta beteendet. Jag tycker inte det är schysst att använda det jämt, eftersom katterna tycker det luktar illa, och det är ju katternas hem också...

Annars kan det vara materialet i den gamla soffan som är väldigt klösvänligt. Släta tyger brukar katter inte bry sig om att klösa på, utan det är de grövre, som ger rätt motstånd.

Är klösbrädan rätt placerad? Är det tillsräckligt lång? Katter vill gärna sträcka ut sig ordentligt när det klöser, och deras klösstäle ska vara placerat centralt i hemmet, eftersom det är en form av revir markering.

Annars får ni tillämpa den gamla metoden att spruta vatten eller skramla med något som låter mycket när de klöser. Katter är duktiga ögontjänare, så det hindrar dem inte att klösa när ni inte är där, men det bromsar iaf beteendet lite.
 
Om ni ska göra er av med den gamla soffan kanske ni kan prova att ta en del tyg av den och klä klöspelaren med. Ingen aning om det funkar, bara en tanke.

Ritz
 
De kanske behöver aktiveras mera. Eller vässar dom klorna?
Min kisse är utekatt men på vintern har han tråkit. Om inte vi leker med honom tillräckligt hänger han upp och ner och klöser under hela soffkanten.

Lycka till.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 273
Senast: Whoever
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
918
Senast: Twihard
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 261
Senast: Lisalei
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp