Någon med erfarenhet av ledbrosk-skador i bakknä? (utbruten från Dressyrsnackis 14)

panaccea

Trådstartare
Hej hörrni! Är det någon som har erfarenhet av ledbrosk-skador i bakknä?

Min häst har slutligen efter 8 mån utredningar och återkommande hältor efter artroskopi konstaterats ha omfattande skador i ledbrosket.. Prognosen enl operera de vet var 70% chans för tillfrisknande medan min egen remitterande veterinär är rätt pessimistisk o säger 50% på sin höjd.

Är så ledsen 😔
 
Hej hörrni! Är det någon som har erfarenhet av ledbrosk-skador i bakknä?

Min häst har slutligen efter 8 mån utredningar och återkommande hältor efter artroskopi konstaterats ha omfattande skador i ledbrosket.. Prognosen enl operera de vet var 70% chans för tillfrisknande medan min egen remitterande veterinär är rätt pessimistisk o säger 50% på sin höjd.

Är så ledsen 😔

Ja, fick en häst i träning som inte fungerade hos ägaren. Märkte snabbt det var ngt fel med bakknäna som vid verkligen visade sig vara ledbrosk skada. Hästen hade troligen detta innan ägaren köpte den. Hästen skulle opereras men till slut bestämde sig ägaren för att avliva istället då det såg så jäkla illa ut. Enda erfarenheten och tyvärr ingen positiv alltså. 70% för tillfrisknade låter ju dock ganska positivt tycker jag.
 
Har en god vän med en mycket lovande gångartsunghäst som visade sig ha en rätt rejäl ledbroskskada i ett bakknä (lång tid utan korrekt diagnos).
Den fick bo på rehabstall (mycket erfaret!!) och träna på vattenband i drygt ett halvår innan den fick komma hem och ridas igen. Har fått ett återfall med ny rehab, men nu fungerat i ett par år utan problem. Tävlas sparsamt på hög nivå och sköts minitiöst.
Prognosen var inget vidare här heller, men ägaren ville prova och det var rätt beslut i detta fall.

PM:a om du vill ha tips på behandlande vet samt rehabstall!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp